وثيقة

Effect of collaborative strategic reading on Omani EFL students' reading performance

الناشر
Sultan Qaboos University
ميلادي
2010
اللغة
الأنجليزية
الملخص الإنجليزي
Effect of Collaborative Strategic Reading on Omani EFL Students' Reading Performance The present study investigated the effect of Collaborative Strategic Reading on Omani EFL students' reading performance. The study population consisted of grade seven students studying the English language course in Omani basic Education schools during the academic year 2009-2010. Two grade seven basic education classes of a total of thirty-four students from a male school in Sharqiyah South educational district represented the sample of the study. A class of seventeen students represented the experimental group, which was taught the reading texts using Collaborative Strategic Reading. The other class represented the control group,, which received traditional classroom instruction. A reading comprehension test was developed and used to explore the research question. The test was administered before the experiment to ensure the equivalence of the control and the experimental groups in reading performance. At the end of the course, the same test was administered to both groups as a post-test to measure students' reading performance following the completion of the course. The major results of the reading test revealed a statistically significant difference between the students' achievement of the experimental group and the students' achievement of the control group using t-test that favored the experimental group that was taught using Collaborative Strategic Reading, A number of recommendations for future use of Collaborative Strategic Reading are made and a set of suggestions for further research are proposed.
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة أثر القراءة الإستراتيجية التعاونية على أداء الطلاب في قراءة مادة اللغة
الإنجليزية
تكون مجتمع الدراسة من طلبة الصف السابع الأساسي في المدارس الحكومية في سلطنة عمان في العام الدراسي 2009
/ 2008 . وتكونت العينة من صفين السابع الأساسي في إحدى مدارس المنطقة الشرقية جنوب بسلطنة عمان. وكان إجمالي عدد الطلبة في العينة أربعة وثلاثون طالبا موزعين بالتساوي على مجموعتين إحداهما كانت المجموعة الضابطة حيث تم استخدام طريقة التدريس التقليدية والأخرى كانت المجموعة التجريبية حيث تم استخدام طريقة القراءة الإستراتيجية التعاونية تم تطبيق الامتحان القبلي قبل تنفيذ التجربة لمعرفة مدى توافق مستويات المجموعتين في مهارة القراءة، وفي نهاية التجربة تم تطبيق الامتحان البعدي لقياس مدى تطور مستوى الطلاب في المجموعتين. وقد توصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعة التجريبية و المجموعة الضابطة في تحسن أداء القراءة لصالح المجموعة التجريبية وفي ضوء هذه النتائج، إقترح الباحث مجموعة من التطبيقات والتوصيات التي يمكن الاستفادة منها مستقبلا.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
1
0
Al-Khamisiyah, Fatma Hamed Said.
Sultan Qaboos University
2017
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
Al-Sinaidiayah, Fatma Mohammed A'mer.
Sultan Qaboos University
2011
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
Al-Hajri, Suad Musalam Shantaf.
Sultan Qaboos University
2016
الرسائل والأطروحات الجامعية
1
0
Al-Breikiyah, Sheikha Ali Salim.
Sultan Qaboos University
2014
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
Al-Lawati, Siddiqa Abdulmajeed Abdullah.
Sultan Qaboos University
2007
الرسائل والأطروحات الجامعية
1
0
Al-Harthiyah, Shununa Abdullah Salim.
Sultan Qaboos University
2005