وثيقة

EFL teachers' perceptions and use of Web-based activities in teaching English

الناشر
Sultan Qaboos University
ميلادي
2009
اللغة
الأنجليزية
الموضوع
الملخص الإنجليزي
Abstract EFL teachers' perceptions and use of web-based activities in teaching English The present study aims at exploring EFL teachers' perception of web-based activities. It also sought to investigate the extent to which this use is influenced by factors such as gender, nationality, level taught, and teaching experience and the obstacles that might prevent them from using these activities. The main instrument designed for the purpose of the present study was a questionnaire. The instrument consisted of two main dimensions perception and use of web based activities. The population of this study consisted of all English language teachers in Omani public general and basic education schools in six educational regions of the Sultanate: Muscat, Al Dakhiliya, Al Sharqiya, Al Batinah, Al Dhahirah, and Dhofar. in the academic year (2005/2006). There were (5041) English language teachers in the whole Sultanate. A stratified random sample was drawn for this study. The sample comprised of (590) teachers representing a percentage of (12%) percent of the whole population. Gender wise, the sample includes (250) male and (303) female teachers. The teaching experience of the sample ranged from one year to more than 10 years. The qualifications of the sample were Diploma, Bachelor and Master of Education. The main findings of the study were: 1. Oman EFL teachers' perceptions are high to using Web-based activities in EFL teaching. 2. The study examined the influence of teachers' background characteristics on their perceptions: i) There were no statistically significant differences between males and females in their perceptions toward Web-based activities. ii) There were no statistically significant differences between Omani and Non-Omani teachers in their perceptions toward Web-based activities. iii) There were no statistically significant differences in EFL teachers' perceptions of using Web-based activities in EFL teaching attributed to qualification. iv) There were statistically significant differences attributed to teaching experience in favor of teachers with (1) to (4) years of experience. 3. All Web-based activities are being used by EFL teachers in Oman but the level of usage and the popularity of these Web-based activities differ. a) The most popular Web-based activities were those related to lesson planning, grammar and writing skills. b) Vocabulary and reading are Web-based activities that are average in terms of popularity and use. c) Speaking, listening and pronunciation are the least adopted Web-based activities by EFL teachers' in Oman. 4. The study examined the influence of teachers' background characteristics on use of web based activities: i) There were statistically significant differences between males and females in their usage of Web-based activities in favor of male teachers. ü) There were statistically significant differences between Omani and non-Omani EFL teachers in favor of non-Omani EFL teachers. iii) There were statistically significant differences between BA and MA degree qualifications in the reading, listening, vocabulary and lesson planning Web-based activities in favor of MA graduate EFL teachers. iv) There were no statistically significant differences between teachers attributed to their teaching experience. 5. In relation the difficulties of using the Internet in EFL teaching in Oman, the majority of the EFL teachers (63%) said that lack of time is the leading difficulty. In the light of the findings of this study, some recommendations to improve the system and suggestions for further research were provided.
الملخص العربي
ملخص الدراسة آراء معلمي اللغة الإنجليزية و استخدامهم للانشطه المبنية على التصفح الالكتروني
في تدريس اللغة الإنجليزية هدفت الدراسة إلى الكشف عن آراء معلمي اللغة الإنجليزية حول استخدامهم للانشطة المبنية على التصفح الالكتروني, كما هدفت إلى تحديد ما إذا كانت هناك فروق بين المستجيبين وفقا لمتغيرات الجنس و الجنسية والخبرة في التدريس و المؤهل العلمي. وقد استخدمت الباحثة استبانة مكونة من اربعة اجزاء للاجابة عن أسئلة الدراسة. اهتم الشق الأول بالبيانات الشخصية لعينة الدراسة. بينما اهتم الشق الثاني بالاطلاع على آراء المعلميين, أما الشق الثالث من الاستبانة فقد اهتم بالاطلاع على استخدامهم للانشطة المبنية على التصفح الالكتروني في تدريس اللغة الانجليزيه. أما الجزء الأخير من الاستبانة فقد اهتم بالاطلاع على الصعوبات الرئيسية التي تحول بين المعلمين وبين استخدامهم للانشطة المبنية على التصفح الالكتروني في تدريس اللغة الانجليزيه. شمل مجتمع الدراسة معلمي ومعلمات اللغة الانجليزية (5041) في ست مناطق تعليميه وهي (مسقط , الداخلية , الشرقية الباطنة ,الظاهرة , ظفار) للعام الدراسي 2005-2006، وقد تكونت عينة الدراسة من 590 معلما ومعلمة ,شكلوا 12% من مجتمع الدراسة. أظهرت النتائج الاحصائية للدراسة الاتي 1. أظهر معلمو اللغة الانجليزية موافقة عالية على استخدامهم للانشطة المبنية على التصفح الالكتروني
في تدريس اللغة الإنجليزية.
2. ألقت الدرسة الضوء على اربعة متغيرات الجنس والجنسية والخبرة في التدريس والمؤهل العلمي وعلاقة كل
منها باراء المعلميين. وقد أظهرت النتائج الإحصائية التالي: .
). لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في اراء المعلميين تعزى الى الجنس ب). لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في اراء المعلميين تعزى الى الجنسية ج. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في اراء المعلميين تعزى إلى المؤهل العلمي د). أظهرت النتائج فروق ذات دلالة إحصائية في اراء المعلميين تعزى إلى خبرتهم التدريسية؛ لصالح المعلمين الجدد من 1 الى 4 سنوات
3. أوضحت الدراسة بأن جميع المعلميين يستخدمون الأنشطة المبنية على التصفح الالكتروني بنسب مختلفة
أ). أكثر المواقع استخداما في مواقع تحضير الدروس والقواعد اللغوية والمهارات الكتابية
ب). أقل الموقع أستخداما هي مواقع المحادثة والانصات ومواقع النطق اللغوي
4. القت الدرة الضوء على اربعة متغيرات الجنس والجنسية والخبرة في التدريس والمؤهل العلمي وعلاقة كل منها باستخدام وممارسات المعلميين للانشطة المبنية على التصفح الالكتروني. وقد أظهرت النتائج الإحصائية التالي: ا). أظهرت النتائج فروق ذات دلالة إحصائية في استخدام المعلميين تعزى الى الجنس لصالح الذكور. ب). أظهرت النتائج فروق ذات دلالة إحصائية في استخدام المعلميين تعزى الى الجنسية لصالح غير
ج). توجد فروق ذات دلالة إحصائية في استخدام المعلميين تعزى الى مستواهم العلمي؛ حيث تبين أن حاملي شهادة الماجستير أكثر استخداما للأنشطة القرائية والأنصاتية والمفرادات اللغوية وتحضير الدروس. د). لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في استخدام المعلميين تعزى الى خبرتهم التدريسية 5. اظهرت النتائج ان 63% من المعلمين اشاروا بأن قلة الوقت هي المشكلة الرئيسية التي تحول بينهم وبين أستخدامهم للانشطة المبنية على التصفح الالكتروني في تدريس اللغة الانجليزيه. وعلى ضوء نتائج الدراسة قدمت الباحثة عددا من التوصيات والاقتراحات.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
1
0
Al-Khamisiyah, Fatma Hamed Said.
Sultan Qaboos University
2017
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
Al-Sinaidiayah, Fatma Mohammed A'mer.
Sultan Qaboos University
2011
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
Al-Hajri, Suad Musalam Shantaf.
Sultan Qaboos University
2016
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
Al-Breikiyah, Sheikha Ali Salim.
Sultan Qaboos University
2014
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
Al-Lawati, Siddiqa Abdulmajeed Abdullah.
Sultan Qaboos University
2007
الرسائل والأطروحات الجامعية
1
0
Al-Harthiyah, Shununa Abdullah Salim.
Sultan Qaboos University
2005