وثيقة
فاعلية النمذجة الذاتية بالفيديو في تحسين طلاقة القراءة و دافعيتها لدى طالبات الصف الخامس الأساسي ذوات صعوبات التعلم بمحافظة شمال الباطنة
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2018
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This research aims to identify the efficacy of video self-modeling to improve reading fluency and reading motivation among the fifth grade female students enlisted in the Learning Difficulties Program in North Al Batinah Governorate, Sultanate of Oman. To achieve this aim, the researcher has used Reading Fluency Test prepared by Shizawi (*•11) which measures the skills of reading fluency represented in: articulation, reading accuracy and reading rate. The researcher has also used Reading Motivation Scale consisted of 19 items divided into two dimensions: Reading self-concept and value of reading. The research sample has been consisted of 1. female students of the fifth grade, enlisted in the Learning Difficulties Program. The results have showed the following: 1) there are statistically significant differences at the level of significance (6.10) between the pre test and post-test scores of reading fluency for the experimental group favoring the pre-test and are attributed to the video self-modeling; ~ there are statistically significant differences between the experimental group and control group in the post test of reading fluency favoring the experimental group and are attributed to the video self-modeling; ) there are statistically significant differences at the level of significance (..) between the pre-test and post-test scores of reading motivation for the experimental group favoring the pre-test and are attributed to the video self modeling; 4) there are statistically significant differences at the level of significance (,) between the experimental group and control group in the post-test of reading motivation level favoring the experimental group
الوصف
رسالة جامعية
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت هذه الرسالة إلى التحقق من فاعلية النمذجة الذاتية بالفيديو في تحسين طلاقة القراءة ودافعيتها لدى طالبات الصف الخامس المدرجات في برنامج صعوبات التعلم بمحافظة شمال الباطنة. ولتحقيق هذا الهدف استخدمت الباحثة اختبار الطلاقة القرائية إعداد الشيزاوي (۲۰۱۲) الذي يقيس مهارات الطلاقة القرائية المتمثلة في مهارات النطق ومهارات الدقة القرائية ومهارات المعدل القرائي، كما استخدمت مقیاس دافعية القراءة المكون من 19 عبارة موزعة على بعدين اثنين هما: مفهوم الذات القرائية وقيمة القراءة. تكونت العينة من ۱۰ طالبات من الصف الخامس المدرجات ببرنامج صعوبات التعلم من مدرسة أم جعفر الطيار بمحافظة شمال الباطنة مقسمة لمجموعتين: تجريبية وضابطة. وقد أظهرت النتائج ما يلي: 1) وجود فروق دالةإحصائية عند مستوى دلالة 50.0 بين القياسين القبلي والبعدي للطلاقة القرائية في المجموعة التجريبية لصالح القياس البعدي ترجع إلى النمذجة الذاتية عن طريق الفيديو، ۲) وجود فروق دالة إحصائيا بين المجموعتين الضابطة والتجريبية في القياس البعدي للطلاقة القرائية لصالح المجموعة التجريبية، 3) وجود فروق دالة إحصائية عند مستوى دلالة0.05بين القياسين القبلي والبعدي لدافعية القراءة في المجموعة التجريبية لصالح القياس البعدي، 4) وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى دلالة 5... بين المجموعتين الضابطة والتجريبية في القياس البعدي المستوى دافعية القراءة وذلك لصالح المجموعة التجريبية
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية