وثيقة

فاعلية التدريس باستخدام خرائط التفكير في حل المسألة الجبرية و التواصل الرياضي لدى طلبة الصف الثامن الأساسي

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2017
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of using thinking maps on algebraic problem solving and mathematical communication of eighth grade. The sample of the study consisted of (65), grade eight students from one school which located in Muscat Region. The students were distributed in two groups, the experimental group, which was taught using thinking maps, and the control group which was taught in the ordinary way (the normal practices and instructional methods of the teacher). The researcher selected one math unit of grade eight math book. The study lasted for 4 weeks, 7 periods of 45 minutes per week. At the end of the study the researcher applied the algebraic problem solving test and the mathematical communication test on both groups. The means and standard deviation of the two groups were calculated, T-Test was used to verify the significance of difference between the mean scores of the study groups. It was shown that: . There was a statistically significant difference at (a < 0.05) in the algebraic There was a statistically significant difference at (a < 0.05) in the mathematical communication test in favor of the experimental group. Based on these results, the researcher recommended to using maps of thinking in mathematics teaching, re-organizing mathematics textbooks by using thinking maps, and clearly defining the relationships between different mathematical concepts, to facilitate their acquisition process.
الوصف
رسالة جامعية
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى استقصاء فاعلية التدريس باستخدام خرائط التفكير في حل المسألة الجبرية والتواصل الرياضي لدى طلبة الصف الثامن الأساسي، وقد استخدمت الدراسة المنهج شبه التجريبي على عينة عددها (65) طالبة من طالبات الصف الثامن الأساسي تم اختيارها بطريقة قصدية من إحدى مدارس التعليم الأساسي بمحافظة مسقط، ووزعت على مجموعتين: تجريبية وضابطة. حيث تم تدريس المجموعة التجريبية وحدة العلاقات والدوال من كتاب الرياضيات باستخدام خرائط التفكير وتم تدريس المجموعة الضابطة نفس الوحدة باستخدام الطريقة المعتادة، واستغرق تطبيق الدراسة أربعة أسابيع بواقع سبع حصص أسبوعيا. وبعد الانتهاء من الدراسة تم تطبيق أدواتي الدراسة وهما من إعداد الباحثة: اختبار حل المسألة الجبرية واختبار التواصل الرياضي على المجموعتين، حيث خلصت الدراسة إلى وجود نتائج إيجابية لصالح المجموعة التجريبية في كلا من اختبار حل المسألة الجبرية واختبار التواصل الرياضي . وفي ضوء هذه النتائج أوصت الدراسة توظيف خرائط التفكير في تدريس الرياضيات، وإعادة تنظيم الكتب المدرسية باستخدام خرائط التفكير، وتحديد العلاقات بين المفاهيم الرياضية المختلفة بصورة واضحة، تسهل عملية اكتسابها.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
5
0
لاشو، جون فيليب.
جريدة عمان.
2023-09-21
الرسائل والأطروحات الجامعية
1
0
‫المبيحسي،, علي بن حمد بن العبد.‬
جامعة السلطان قابوس
2008
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
عیسی بن خميس بن علي, الخروصي
جامعة السلطان قابوس
2012
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
عهد بنت عبدالملك بن غسان, المزروعية
جامعة السلطان قابوس
2018