وثيقة
فاعلية التعليم المتمايز في التفكير الجبري والدافعية في الرياضيات لدى طالبات الصف السابع الأساسي.
المصدر
رسالة ماجستير
عناوين أخرى
The Effectiveness of Differentiated Instruction in Algebraic Thinking and Motivation in Mathematics of Grade Seven Students
الدولة
عمان.
مكان النشر
مسقط
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2023
اللغة
العربية
الموضوع
نوع الرسالة الجامعية
رسالة ماجستير
الملخص الإنجليزي
The current study aimed to find the effectiveness of Differentiated Instruction
in Algebraic Thinking and Motivation in Mathematics among seventh grade female
students in Oman. A quasi-experimental curriculum was used.
The randomly selected sample (n=62) were divided into two groups.
Experimental group (n= 31) was taught the unit of “the Graphs” through Differentiated
Instruction. Controlled group (n= 31) was taught the same unit using the usual teaching
methods.
To verify this, the researcher designed a teacher's guide to teach the unit of “the
Graphs” by using Differentiated Instruction. Both groups sat for Algebraic Thinking
test designed by the researcher consisted of 13 questions and a scale of Motivation in
Mathematics consisting of 20 phrases, which were checked and found reliable and
stable.
The study found that there is a statically significant difference at the level
of (α= .05)) between the arithmetic mean of experimental group students who studied
by Differentiated Instruction, and the arithmetic mean of control group who studied
using the usual teaching method in Algebraic Thinking and Motivation in Mathematics
in favor of the experimental group.
Considering these results, the researcher recommended to start using
Differentiated Instruction in teaching Mathematics for the lower grades students.
Further studies were recommended to compare Differentiated Instruction with new
teaching methods, which effects learning quality, student achievements and enhances
thinking skills.
الملخص العربي
تهدف الدراسة الحالية إلى معرفة مدى فاعلية التعليم المتمايز في التفكير الجبري والدافعية في الرياضايات لدى طالبات الصاف السابع الأساسي، حيث تكونت عينة الدراساة من 62 طالبة من طالبات الصف الاساسي بولاية السيب في محافظة مسقط ، ولقد اتبعت الباحثة المنهج شبه التجريبي، وتم توزيع عينة الدراسة عشوائيًا إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية تكونت من 31 طالبة من مدرسة أم ورقة الأنصاارية 7-5( مسائي والتي تم تدريسها باستخدام استراتيجية التعليم المتمايز، ومجموعة ضابطة تكونت من 31 طالبة درست بالطريقة الاعتيادية من المدرسة نفسها. ولتحقيق أهداف الدراسة، أعدت الباحثة المادة التعليمية وفق التعليم المتمايز، كما أعدت اختبا ًرا للتفكير الجبري تكون من 13 مفردة، وطورت مقيا ًسا للدافعية تكون من 20 عبارة، تم التأكد من صدقها وثباتها بعد تطبيقها على عينة استطلاعية. ولقد أظهرت نتائج الدراسة وجود فرق دالا إحصائيًا عند مستوى ,05 = α )بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية اللائي درسن بالتعليم المتمايز، ودرجات طالبات المجموعة الضابطة اللائي درسن بالطريقة الاعتيادية في التفكير الجبري وفي الدافعية في الرياضيات لصالح المجموعة التجريبية. وفي ضوء هذه النتائج أوصت الباحثة باساتخدام التعليم المتمايز في تدريس الرياضايات بد ًءا من الصفوف الاولى، وإجراء دراسات للمقارنة بين التعليم المتمايز وغيره من الطرق ّم والتحصيل، وتنمي مهارات التفكير.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية