وثيقة

‫فاعلية أنشطة قرائيّة قائمة على نظرية الذكاءات المتعدّدة في تنمية مهارات الفهم القرائي لدى طالبات الصف السادس الأساسي

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2013
اللغة
العربية
الموضوع
الملخص الإنجليزي
This study aimed to prepare reading activities based on the multiple intelligence theory and examine their effectiveness in developing reading comprehension for grade six students throughout answering these two questions: 1. What are the reading activities that are based on the multiple intelligence theory to develop reading comprehension for grade six students2-? What is the wash back of applying the reading activities that are based on the multiple intelligence theory to develop reading comprehension for grade six students? To answer these questions, researcher prepared reading activities based on the theory of multiple intelligences, and testing to understand reading, and on verified the veracity of activities and testing ostensibly by display them a group of arbitrators, and by the stability test Reading Comprehension. using coefficient alpha Cronbach reaching its value (0.85), has been applied on this study after the implementation of reading activities based on multiple intelligences. The results of the study revealed the presence of a statistically significant difference between the mean scores of students of experimental and control groups in the Reading Comprehension test for the experimental group attributable to reading activities based on multiple intelligences. In the light of the outcome study made a number of recommendations including: taking into account what they offer the theory of multiple intelligences of the basics of education when planning for the construction of the Arabic language curricula in general and the lessons of reading in particular, and proposed studies including: the effectiveness of the use of the theory of multiple intelligences in the teaching of Arabic language skills and sciences other.
الوصف
رسالة جامعية
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى بناء أنشطة قرائية قائمة على الذكاءات المتعددة، واختبار فاعليتها في تنمية الفهم القرائي لدى طالبات الصف السادس الأساسي، من خلال الإجابة عن السوالين الآتين: 1- ما الأنشطة القرائية القائمة على نظرية الذكاءات المتعددة لتنمية الفهم القرائي لدى طالبات الصف السادس الأساسي؟ ٢- ما أثر الأنشطة القرائية القائمة على نظرية الذكاءات المتعددة في تنمية الفهم القرائي لدى طالبات الصف السادس الأساسي؟ وللإجابة عن هذين السؤالين، أعدت الباحثة أنشطة قرائية قائمة على نظرية الذكاءات المتعددة، واختبار الفهم القرائي، وتم التحقق من صدق الأنشطة والاختبار ظاهرية بعرضهما على مجموعة من المحكمين، وحسب ثبات اختبار الفهم القرائي باستخدام معامل ألفا لكرونباخ فبلغت قيمته ( 0.85) .وقد طبق على مجموعتي الدراسة بعد تنفيذ الأنشطة القرائية القائمة على الذكاءات المتعددة. وكشفت نتائج الدراسة عن وجود فرق دال إحصائية بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة في اختيار الفهم القرائي لصالح المجموعة التجريبية تعزى إلى الأنشطة القرائية القائمة على الذكاءات المتعددة. وفي ضوء النتيجة قدمت الدراسة عددا من التوصيات منها: مراعاة ما تقدمه نظرية الذكاءات المتعددة من أساسيات تربوية عند التخطيط البناء مناهج اللغة العربية بشكل عام ودروس القراءة بشكل خاص، واقترحت إجراء دراسات منها: فاعلية استخدام نظرية الذكاءات المتعددة في تدريس مهارات اللغة العربية وعلومها الأخرى.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
3
0
ماليسيك، جوناثان.
جريدة عمان.
2024-11-28
مقالات الدوريات
5
0
السعيدية، نوف.
جريدة عمان.
2024-08-22
مقالات الدوريات
6
0
عباس، لؤي حمزة.
جريدة عمان.
2022-12-29
مقالات الدوريات
4
0
حمد، هدى.
جريدة عمان.
2022-03-31
مقالات الدوريات
0
0
اتزكنرمت, أحمد.
مؤسسة عمان للصحافة و النشر و الإعلان.
2007
مقالات الدوريات
0
0
مرتاض, عبد الملك.
مؤسسة عمان للصحافة والنشر والاعلان.
1996