وثيقة

فاعلية استخدام استراتيجية التدريس التبادلي في اكتساب مهارات الفهم القرائي لدى طالبات الصف التاسع الأساسي

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2010
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The aim of the present study is to make sure of the effectiveness of using reciprocal teaching strategy in the acquisition of reading comprehension skills of basic grade nine students. The study sample consisted of two classes, the experimental sample and the controlled sample and the total number is (67) students. The researcher has prepared a guide to the reciprocal teaching strategy used in the training of the experimental group, and an achievement test in the skills of reading comprehension, which was applied to ensure equal sample. The experimental group was then taught five reading texts from their text book (part 2) using the strategy of reciprocal teaching for four weeks, by five sessions per week. While the control group studied the reading texts, using the usual method and given the same test after the experiment. The data was processed statistically and extracted averages, standard deviations, and t-test. The study found the following: - There is no statistical difference at the level of significance (0.05) between the total averages of both the experimental and control groups in the post test of the reading comprehension skills attributed to the use of reciprocal teaching strategy. - There is a statistical difference at the level of (0.05) between the pre test and the post test averages within the experimental group in the following reading comprehension skills: the order of sub-themes according to their sequence in the text, suggest an appropriate title for the text, predict certain results from the text, summarize the text and organize it. There was no difference in the results of the control group. In the light of the previous study recommended the use of guide to the reciprocal teaching strategy in the pre service training of teachers and inservice when teaching reading passages. The study recommend to development of the test and the guide of the strategy and applying it to another classes, and increase the time devoted to training students on the requirements of sub-strategies (predicting, questioning, clarification, and summarizing). Further studies could be conducted to explore the effectiveness of using reciprocal teaching strategy in the teaching of other branches of language like literature and Criticism.
الملخص العربي
هدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من فاعلية استخدام استراتيجية التدريس التبادلي في اكتساب مهارات الفهم القرائي لدى طالبات الصف التاسع الأساسي، حيث تضمنت عينة الدراسة فصلين دراسيين، مثل أحدهما المجموعة التجريبية والآخر المجموعة الضابطة وبلغ العدد الإجمالي (۹۷) طالبة، وأعدت الباحثة دليلا إرشاديا لاستراتيجية التدريس التبادلي يستعان به في تدريب المجموعة التجريبية، و اختبارا تحصيليا في مهارات الفهم القرائي، طبق قبل التجربة للتأكد من تكافؤ العينة، ثم درست المجموعة التجريبية خمسة نصوص قرائية من كتاب لغتي الجميلة للصف التاسع الأساسي ج۲ باستخدام استراتيجية التدريس التبادلي لمدة أربعة أسابيع، بواقع خمس جلسات أسبوعيا، بينما درست المجموعة الضابطة النصوص القرائية نفسها باستخدام الطريقة المعتادة، وطبق الاختبار نفسه بعد التجربة.
وتمت معالجة البيانات إحصائيا و استخرجت المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، واختبار(ت)، وتوصلت الدراسة إلى الآتي:
- عدم وجود فرق دال إحصائيا عند مستوى دلالة ( 0.05) بين متوسطي الدرجة الكلية الطالبات المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار مهارات الفهم القرائي يعزى لاستخدام استراتيجية التدريس التبادلي.
- وجود فرق دال إحصائيا عند مستوى (۰٫۰۰) بين متوسطي التطبيقين القبلي والبعدي داخل المجموعة التجريبية - في بعض المهارات التفصيلية لاختبار مهارات الفهم القرائي لصالح التطبيق البعدي تمثلت في: ترتيب الأفكار الفرعية وفق تسلسلها في النص، واقتراح عنوان مناسب للنص، والتنبؤ بنتائج معينة من النص، وتلخيص النص المقروء وتنظيمه، بينما لم يوجد هذا الفرق في المجموعة الضابطة.
وفي ضوء النتائج السابقة أوصت الدراسة الاستفادة من دليل استراتيجيات التدريس التبادلي في تدريب المعلمين والمعلمات قبل الخدمة وفي أثنائها على استخدام استراتيجية التدريس التبادلي في تدريس النصوص القرائية والأدبية، وتطوير الاختبار والدليل الإرشادي الاستراتيجية وتطبيقه على صفوف أخرى، وزيادة الفترة الزمنية المخصصة لتدريب الطالبات على متطلبات الاستراتيجيات الفرعية (التنبؤ، وصياغة الأسئلة، والتوضيح، والتلخيص).
واقترحت الدراسة إجراء دراسات أخرى للكشف عن فاعلية استراتيجية التدريس التبادلي في فروع أخرى في اللغة العربية كالأدب والنقد.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
3
0
ماليسيك، جوناثان.
جريدة عمان.
2024-11-28
مقالات الدوريات
5
0
السعيدية، نوف.
جريدة عمان.
2024-08-22
مقالات الدوريات
6
0
عباس، لؤي حمزة.
جريدة عمان.
2022-12-29
مقالات الدوريات
4
0
حمد، هدى.
جريدة عمان.
2022-03-31
مقالات الدوريات
0
0
اتزكنرمت, أحمد.
مؤسسة عمان للصحافة و النشر و الإعلان.
2007
مقالات الدوريات
0
0
مرتاض, عبد الملك.
مؤسسة عمان للصحافة والنشر والاعلان.
1996