وثيقة

فاعلية استراتيجيات الحساب الذهني في تنمية مهارات الحس العددي و التحصيل لدى طلبة الصف الثالث الأساسي من ذوي صعوبات تعلم الرياضيات بمحافظة البريمي

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2018
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The purpose of this study was to explore the effectiveness of mental math strategies on developing number sense skills of third grade students with math learning disabilities. A related purpose was to explore how these strategies affects students' academic achievement in mathematics. The study population consisted of 85 male and female third grade students with math learning disabilities at Al-Buraimi Governorate, Sultanate of Oman. After data collection, the main sample was 20 male and female students who were divided into two equal groups: experimental and control. The administration of the program lasted for two months and consisted of 24 sessions. Each session took about 40 minutes. For data collection purposes related to diagnosis and hypotheses testing, the study used the Raven Colored Progressive Matrices Test (Kazim et al., 2008), a diagnostic test in mathematics, which was prepared by the Ministry of Education at the Sultanate of Oman, and number sense skills test prepared by the researcher, and a training program using mental math strategies prepared by the researcher. The results of the study indicated that there were statistically significant differences between the mean ranks of students' scores in the experimental group in pre- and post-testing for the number sense skills test and the diagnostic test in favor of the post-testing. Also, there were statistically significant differences between the mean ranks of students' scores in the experimental and control groups in the post-testing for the number sense skills test and the diagnostic test in favor of the experimental group. Keywords: Number sense, mental math, academic achievement.
الملخص العربي
استهدفت الدراسة الحالية الكشف عن فاعلية استراتيجيات الحساب الذهني في تنمية مهارات الحسن العددي لدى طلبة الصف الثالث من ذوي صعوبات التعلم، وكذلك الكشف عن مدى تأثير هذه الاستراتيجيات على التحصيل الدراسي في مادة الرياضيات.
تألف مجتمع الدراسة من طلبة الصف الثالث الأساسي من ذوي صعوبات تعلم الرياضيات بمحافظة البريمي بسلطنة عمان، والبالغ عددهم 58 طالبا وطالبة، وبعد تطبيق أدوات الدراسة أصبح عدد طلبة العينة الأساسية للدراسة ۲۰ طالبا وطالبة، تم تقسيمهم بالتساوي إلى مجموعتين: إحداهما تجريبية، والأخرى ضابطة، وقد استغرق تطبيق البرنامج شهرين، بمعدل ۲۶ جلسة، مدة كل منها 40 دقيقة، ولجمع المعلومات والبيانات المتعلقة بالتشخيص واختبار الفرضيات، تم استخدام اختبار رافن للمصفوفات الملونة (كاظم وآخرون، ۲۰۰۸)، واختبار التحصيل الدراسي في مادة الرياضيات المستوى الثاني من إعداد وزارة التربية والتعليم بسلطنة عمان، واختبار مهارات الحسن العددي (إعداد الباحثة)، وبرنامج تدريبي باستخدام استراتيجيات الحساب الذهني (إعداد الباحثة). وقد أسفرت الدراسة عن النتائج التالية: وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطی رتب درجات الطلبة في المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي الاختبار مهارات الحسين العددي، واختبار التحصيل الدراسي لصالح القياس البعدي، وكذلك وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات الطلبة في المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي لاختبار مهارات الحسن العددي، واختبار التحصيل الدراسي لصالح المجموعة التجريبية. الكلمات الدالة: الحسن العددي، الحساب الذهني، التحصيل الدراسي.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
5
0
لاشو، جون فيليب.
جريدة عمان.
2023-09-21
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
السعدية, نادية بنت سعيد بن محمد.
جامعة السلطان قابوس.
2017