وثيقة

فاعلية إستراتيجية الخريطة الذهنية في تحصيل مادة الدراسات الاجتماعية لدى طالبات الصف التاسع في سلطنة عمان و اتجاهاتهن نحوها

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2009
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aims at investigating the effectiveness of using Mind Map strategy in teaching social studies on the achievement of Ninth-Grade Students and their attitudes about it. The sample consisted of 60 ninth-grade female students from Zineb AL-Thaqafia Basic Education School (6-10) in Muscat. The sample was divided into two groups: an experimental group taught by Mind Map and it consisted of 30 students, and a control group taught by the usual conventional method and it was consisted of 30 students. The experiment took four weeks. To achieve the goals of the study, the researcher prepared two instruments: an achievement test and an attitude scale. The former consists of 30 items classified under three question types: multiple-choice, completion and short essays. The questions covered three cognitive levels, which were: knowledge, comprehension and application. The latter instrument consisted of (31) statements. The validity of the two instruments was established via a panel of expert judges. Reliability of internal consistency of the each instrument was assessed using the Cronbach-Alpha method. The achievement test and the attitude scales were found to be reliable instruments (0.80 and 0.89) respectively. The findings suggest that there are statistically significant differences among the means of the student's performances of the two groups at the significance level (0.05) in the overall achievement test and among the cognitive levels in favor of the experimental group. The findings also show that there are positive attitudes towards using the Mind Map strategy of teaching social studies. Based on the findings the researcher recommends running seminars and workshops for teachers and supervisors in the Teaching Social Studies field to raise awareness about the effectiveness of using the Mind Map Strategy. Furthermore, it is recommended to encourage teachers of Social Studies to use it as a teaching, learning and evaluation tool. The study also recommends conducting further similar studies with different learners' levels.
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى تقصي فاعلية إستراتيجية الخريطة الذهنية في تحصيل مادة الدراسات الاجتماعية لدى طالبات الصف التاسع في سلطنة عمان واتجاهاتهن نحوها، وقد تكونت عينة الدراسة من (60) طالبة من طالبات الصف التاسع بمدرسة زينب الثقفية للتعليم الأساسي، تم تقسيمهن إلى مجموعتين، تجريبية (30) طالبة درست باستخدام إستراتيجية الخريطة الذهنية والأخرى ضابطة (30) طالبة درست بالطريقة المعتادة ، واستمر تطبيق تجربة الدراسة (4) أسابيع، ولتحقيق أهداف الدراسة قامت الباحثة بإعداد أداني الدراسة، وتمثلت في اختبار تحصيلي تكون من (30) سؤالا في صورته النهائية، وشمل ثلاثة مستويات معرفية هي التذكر، والفهم، والتطبيق، ومقياس اتجاهات خماسي شمل (31) فقرة في صورته النهائية ، وتم التحقق من صدق الأداتين بعرضهما على عدد من المحكمين، وجرى حساب الثبات لكل أداة على حدة باستخدام معادلة کرونباخ ألفا للاتساق الداخلي بين الفقرات، وقد بلغت قيمة معامل الثبات للاختبار التحصيلي (0.8)، وقيمة معامل الثبات لمقياس الاتجاهات (0.89)، مما يعد مؤشرا على أن كلا الأداتين صالح لأغراض الدراسة.
أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق دالة إحصائيا بين المتوسطات الحسابية لأداء طالبات المجموعتين التجريبية، والضابطة عند مستوى الدلالة (0.05) في التحصيل ككل، وفي المستويات المعرفية لصالح المجموعة التجريبية، كما أظهرت النتائج وجود اتجاه إيجابي نحو استخدام الخريطة الذهنية في تدريس الدراسات الاجتماعية .
وفي ضوء النتائج أوصت الباحثة بعقد دورات تدريبية للمعلمين والمشرفين والطلبة في مجال تدريس الدراسات الاجتماعية للتعرف الخريطة الذهنية نظرا لفاعليتها في التدريس، وتشجيع معلمي الدراسات الاجتماعية على استخدامها في تدريس الدراسات الاجتماعية كأداة تعليمية وتعلميه وتقويمية، كما أوصت بضرورة إجراء المزيد من الدراسات المشابهة في مراحل دراسية أخرى.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
7
0
السعيدي، حميد بن مسلم.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2023-12-01
مقالات الدوريات
20
2
عليوي، معاذ.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2024-05-01
مقالات الدوريات
7
2
نبيل, فينان.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2021-09
مقالات الدوريات
3
0
المنذرية, سحر.
وزارة التربية و التعليم
2013
الرسائل والأطروحات الجامعية
1
0
الغريبية, فاطمة بنت سعيد بن خميس.
جامعة السلطان قابوس.
2018
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
السعدية, نادية بنت سعيد بن محمد.
جامعة السلطان قابوس.
2017