وثيقة
فاعلية إستراتيجية المحطات العلمية في تحصيل طالبات الصف السابع الأساسي للإملاء
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2018
اللغة
العربية
الموضوع
الملخص الإنجليزي
The study aims to test the effectiveness of using the "educational stations strategy" in achievement of the seventh grade students in dictation in the Sultanate of Oman. In order to achieve this, the researcher prepared an achievement test and a guideline of executing the strategy, both of which were presented to specialized judges for validity. The test reliability had scored(0.84) by Cronbach's Alpha. The study sample consisted of two groups, (24) of which were female students who were taught dictation according to the educational stations strategy, and (18) of which were taught by the traditional way. When the experiment was done, an achievement test was conducted. The results showed that there is a statistically obvious difference in the average scores between the two groups, favoring the first group, which can be originated to the difference in the way of teaching.
Given this result, the researcher recommends the use of the educational stations strategy and the importance of training the teachers to use it in-class, whether in dictation or other linguistic areas
الوصف
رسالة جامعية
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت الدراسة الحالية إلى اختبار فاعلية إستراتيجية المحطات العلمية في تحصيل طالبات الصف السابع الأساسي للإملاء بسلطنة عمان، ولتحقيق ذلك أعدت الباحثة اختبارا تحصيلا في الإملاء، ودليلا إرشاديا لتنفيذ إستراتيجية المحطات العلمية، وعرضا على المحكمين المختصين؛ للتأكد من صدقهما، وكيب ثبات الاختبار بمعامل ألفا كرومباخ الذي بلغ (۰٫۸۶) وتكونت عينة الدراسة من مجموعتين تجربيية بلغ عددها (۲۶) طالبة، درسن الإملاء بإستراتيجية المحطات العلمية، ومجموعة ضابطة بلغ عددها (۱۸) طالبة، درسن الإملاء بالطريقة المعتادة، وبعد انتهاء التجربة، تم تطبيق اختبار تحصيلي في الإملاء على المجموعتين. وقد أشارت نتائج الدراسة إلى وجود فرق دال إحصائيا بين متوسطي درجات الطالبات في المجموعتين في الاختبار التحصيلي البعدي لصالح المجموعة التجريبية يعزي لطريقة التدريس. وبناء على هذه النتيجة أوصت الباحثة بأهمية إستراتيجية المحطات العلمية، وضرورة تدريب المعلمات على استخدامها في تدريس الإملاء، وفي تدريس فروع اللغة العربية الأخرى.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية