وثيقة

فاعلية برنامج إرشاد جمعي في خفض الضغوط النفسية لدى أمهات الأطفال ذوي صعوبات التعلم في محافظة شمال الباطنة.

الناشر
جامعة نزوى.
ميلادي
2017
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The study aimed at investigating the effectiveness of group counseling in reducing psychological Stresses among mothers with children facing learning disabilities at schools of the state of "Khaboura". The researcher has used an A quasi- experimental study design. Research instrument consisted of: a psychological stress scale (developed by the researcher) & a group counseling program (prepared by the researcher). After obtained validity and reliability. The psychological stress scale was applied on a sample consisting of (20) mothers. The recruitment of participants relied on the available number of mothers who agreed to participate in the study; the study sample was divided into a control group of (10 mothers) and an experimental group of (10 mothers). Then the group counseling program was applied on the experimental sample, and it consisted of 16 sessions (2 sessions per week for 8 weeks), and finally to analyze the responses of participants in the sample the researcher used the statistical analysis program, "IBM SPSS Statistics". Results of analysis of covariance (ANCOVA) showed differences with statistical indications in the means of grades of psychological stresses among members of the two groups(the experimental and the control groups). The improvements in the grades among the experimental group after the study, due to implementation of the group counseling program. Results of the non-parametric rank test, (WILCOXON), showed no differences with statistical indications at a level of (0.05) between the means of the experimental group in both posttest and follow-up measurement on grades of psychological stress This indicates the effectiveness of group counseling in reducing level of psychological stress among the experimental group membranes after finishing the period of the counseling program.
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى استقصاء فاعلية برنامج إرشاد جمعي في خفض الضغوط النفسية لدى أمهات ذوي صعوبات التعلم بمدارس ولاية الخابورة، وقد استخدمت الباحثة في هذه الدراسة المنهج شبه التجريبي، وتكونت أدوات الدراسة من مقياس الضغوط النفسية تم تطويره من قبل الباحثة وبرنامج الإرشاد الجمعي إعداد الباحثة)، وبعد التحقق من صدق وثبات أدوات الدراسة ، تم تطبيق مقياس الضغوط النفسية على عينة الدراسة قوامها (۲۰) أماً ، تم اختيارهم بالطريقة المتيسرة المتاحة من أمهات الأطفال ذوي صعوبات التعلم بمدارس ولاية الخابورة ، وقسمت عينة الدراسة عشوائيا إلى عينة تجريبية (۱۰) وعينة ضابطة (١٠) ، ثم تم تطبيق برنامج الإرشاد الجمعي على العينة التجريبية المكون من (١٦) جلسة بواقع جلستين في الاسبوع لمدة 8 أسابيع، ولتحليل استجابات أفراد العينة استخدمت الباحثة برنامج الحزم الإحصائية
.(IBM SPSS Statistics) وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية:
- أظهرت نتائج تحليل التباين المشترك (ANCOVA) وجود فروق ذات دلالة إحصائية في متوسط درجات
الضغوط النفسية بين أفراد المجموعتين: التجريبية والضابطة على القياس البعدي لمقياس الضغوط
النفسية يُعزى لتطبيق برنامج الإرشاد الجمعي المستخدم في هذه الدراسة ولصالح المجموعة التجريبية.
- أظهرت نتائج تحليل اختبار ويلكوكسن (WILCOXON) اللامعلمي الخاص بالأزواج المترابطة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (٠,٠٥) بين متوسط رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والمتابعة على مقياس الضغوط النفسية. مما يدل على أن برنامج الإرشاد الجمعي كان فعالاً في استمرارية انخفاض مستوى. الضغوط النفسية لدى أفراد العينة التجريبية، وذلك بعد فترة من الانتهاء من تطبيق البرنامج الإرشادي.
الكلمات المفتاحية: برنامج إرشاد جمعي أمهات الأطفال ذوي صعوبات التعلم، الضغوط النفسية.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
4
0
الرواحي، تميم بن حمد بن عبيد.
جامعة نزوى
2011
الرسائل والأطروحات الجامعية
6
0
الحسنية، أمل بنت سعيد بن محمد.
جامعة نزوى
2011
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
الجابرية، نورة بنت سعيد.
جامعة نزوى
2013
مقالات الدوريات
8
0
عتيق، زينب جابر.
كلية الآداب والعلوم الاجتماعية، جامعة السلطان قابوس.
2024-12-01
الرسائل والأطروحات الجامعية
7
0
الفارسية، فضيلة بنت علي بن صالح.
جامعة نزوى
2013