وثيقة
فاعلية برنامج إرشاد جمعي مستند على الإرشاد التكاملي الإنتقائي لتنمية المرونة النفسية لدى الطالبات ذوي صعوبات التعلم في سلطنة عُمان.
المصدر
رسالة ماجستير
عناوين أخرى
The Effectiveness of a Group Counseling Program Based on Integrative Selective Therapy in Developing Psychological Resilience among Female Students with Learning Disabilities in the Sultanate of Oman Supervisor: Dr. Jokha bint Mohammed Al-Sawafiya.
الدولة
عمان
مكان النشر
إبراء
الناشر
جامعة الشرقية
ميلادي
2024
اللغة
العربية
نوع الرسالة الجامعية
رسالة ماجستير
الملخص الإنجليزي
The current study aimed to investigate the effectiveness of a group counseling program based on
integrative eclectic therapy in enhancing psychological resilience among female students with
learning difficulties. To achieve the objectives of the study, the researcher adopted the
experimental approach (quasi-experimental design) with a design of experimental and control
groups using pre-, post-, and follow-up tests. The researcher used the Psychological Resilience
Scale by Oshio et al., and a group counseling program based on integrative eclectic therapy
developed by the researcher. The study sample consisted of 14 female students with learning
difficulties, who were divided into two groups: control and experimental (n1=7, n2=7). The
sample was purposively selected from those with low scores on the Psychological Resilience
Scale. The results indicated statistically significant differences in the post-test between the mean
ranks of the scores of the experimental and control groups on the Psychological Resilience Scale,
favoring the experimental group. These differences were attributed to the effectiveness of the
counseling program provided to them. Additionally, the study found no statistically significant
differences between the mean ranks of the scores of the experimental group’s post-test and
follow-up test. The researcher recommends utilizing the counseling program presented in the
current study, which works to develop various skills that contribute to enhancing psychological
.resilience among female students with learning difficulties
Keywords: learning difficulties, integrative eclectic therapy, psychological resilience
الأصل/المنشأ
جامعة الشرقية
الملخص العربي
هدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من فاعلية برنامج إرشاد جمعي مستند على الإرشاد التكاملي الانتقائي لتنمية المرونة النفسية لدى الطالبات ذوي صعوبات التعلم، ولتحقيق أهداف الدراسة اعتمدت الباحثة المنهج التجريبي (التصميم الشبه تجريبي) بتصميم المجموعتين التجريبية والضابطة باختبار قبلي وبعدي وتتبعي، استخدمت الباحثة مقياس المرونة النفسية من إعداد أوشابو واخرون وبرنامج إرشاد جمعي قائم على الإرشاد التكاملي الانتقائي من إعداد الباحثة حيث تكونت عينة الدراسة من 14 طالبة من الطالبات ذوي صعوبات التعلم تم تقسيمهم إلى مجموعتين ضابطة وتجريبية (ن) 71 ، ن 72 ، وتم اختيار العينة بطريقة قصدية من اللواتي لديهن درجة منخفضة على مقياس المرونة النفسية، وقد أشارت نتائج الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية في القياس البعدي بين متوسطي رتب الدرجات المجموعتين التجريبية والضابطة على مقياس المرونة النفسية لصالح المجموعة التجريبية تعزى إلى فاعلية البرنامج الإرشادي المقدم في هذه الدراسة، كما توصلت الدراسة إلى أنه لا توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسطي رتب درجات القياسين البعدي والتتبعي للمجموعة التجريبية، وتوصي الباحثة بالاستفادة من البرنامج الإرشادي المقدم في الدراسة الحالية الذي يعمل على تنمية العديد من المهارات التي تسهم في رفع المرونة النفسية لدى الطالبات ذوي صعوبات التعلم. الكلمات المفتاحية: صعوبات التعلم، الإرشاد التكاملي الانتقائي، المرونة النفسية.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية