وثيقة

فاعلية برنامج إرشاد جمعي قائم على القصة لخفض الاندفاعية لدى طلبة صعوبات التعلم في محافظة شمال الباطنة، سلطنة عُمان.

المصدر
رسالة ماجستير
عناوين أخرى
Effectiveness of a Group Counseling Program Constructed on Stories in Reducing Impulsivity in Students with Learning Disabilities in the North Batinah Governorate, Sultanate of Oman.
الدولة
عمان.
مكان النشر
نزوى
الناشر
جامعة نزوى
ميلادي
2024
نوع الرسالة الجامعية
رسالة ماجستير
الملخص الإنجليزي
The current study aimed to develop a group counseling program and to investigate its effectiveness in reducing impulsive behavior in students with learning disabilities in the Batinah Governorate of Oman. The quasi-experimental method was used to achieve the objectives of the study. The sample consisted of (24) students who scored high on the Impulsivity Scale developed by Gresset (2007). They were divided into two groups: the control group, consisting of (12) students, and the experimental group, consisting of (12) students. The equivalence of the two groups was verified, and then the group counseling program based on the story was implemented. The program consisted of (18) sessions, each lasting (35) minutes, after being reviewed by a panel of judges. The results were as follows: The first hypothesis was verified using the Mann-Whitney test, which indicated that there were statistically significant differences between the mean scores of the members of the experimental group and the control group in the post-measurement, which is attributed to the counseling program. The second hypothesis was tested using Wilcoxon, and the results indicated that there were statistically significant differences between the pre- and post-measurements of the experimental group, which are attributed to the program. The results of the third hypothesis indicated that there were no statistically significant differences between the post-measurement and the follow-up measurement, indicating the continuation of improvement in the experimental group. The study recommends the importance of using story-based counseling in treating other behavioral disorders in students with learning disabilities.
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى بناء برنامج إرشاد جمعي، وتقصي فاعليته في خفض السلوك الاندفاعي لدى طلبة صعوبات التعلم في محافظة الباطنة بسلطنة عُمان، واستخدم المنهج شبه التجريبي لتحقيق أهداف الدراسة، وتكونت العينة من (24) طالبا ممن حصلوا على درجات مرتفعة في مقياس الاندفاعية من إعداد جريسات (2007)، وتم تقسيمها إلى مجموعتين: المجموعة الضابطة وتكونت من (12) طالبًا، والمجموعة التجريبية وتكونت من(12) طالبًا، وتم التحقق من تكافؤ المجموعتين، ثم تم تطبيق برنامج الإرشاد الجمعي القائم على القصة والذي تكون من (18) جلسة، ومدة كل جلسة (35) دقيقة وذلك بعد عرضه على مجموعة من المحكمين، وقد جاءت النتائج كالتالي: حيث تم التحقق من صحة الفرضية الأولى باستخدام اختبار مان وتني، والذي أشار إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في القياس البعدي، تعزى للبرنامج الإرشادي، أما الفرضية الثانية فتم التحقق منها باختبار ويلكسكون، وأشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين القياس القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية تُعزى للبرنامج، كما جاءت نتائج الفرض الثالث مشيرة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين القياس البعدي والقياس التتبعي، مما يشير إلى استمرار التحسن لدى المجموعة التجريبية. وتوصي الدراسة بأهمية استخدام الإرشاد القائم على القصة في علاج الاضطرابات السلوكية الأخرى لذوي صعوبات التعلم.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
4
0
الرواحي، تميم بن حمد بن عبيد.
جامعة نزوى
2011
الرسائل والأطروحات الجامعية
6
0
الحسنية، أمل بنت سعيد بن محمد.
جامعة نزوى
2011
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
الجابرية، نورة بنت سعيد.
جامعة نزوى
2013
مقالات الدوريات
8
0
عتيق، زينب جابر.
كلية الآداب والعلوم الاجتماعية، جامعة السلطان قابوس.
2024-12-01
الرسائل والأطروحات الجامعية
7
0
الفارسية، فضيلة بنت علي بن صالح.
جامعة نزوى
2013