وثيقة
فاعلية برنامج إرشادي جمعي في تنمية مفهوم الذات لدى طلبة كلية الرستاق.
الناشر
جامعة نزوى.
ميلادي
2009
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aims at investigating the effectiveness of a collective counseling program in developing self-concept among the students of the College of Education in Rustaq. The total number of participants is 366 male and female students who joined the College in the academic year 2007/2008. These students come from different specializations such as English Language, mathematics, Geography, Physics, Chemistry, Biology and History. A non-random sample of about 40 male and female students who scored the least marks on the self-concept measure was selected and distributed into two equal groups, experimental and control.
To examine the research hypotheses One Way ANOVA Test t-test, standard deviation and mean were used in the analysis of data. The results show the following:
There are no statistically significant differences in the means of both, the experimental and the control groups on the pre-test. This indicates that the two groups are equivalent before implementing the program. However, there are statistically significant differences in the means of both experimental and control groups on the post-test in favor of the experimental group. This is a very good indicator of the effectiveness of the counseling program. there are statistically significant differences in the means of both experimental and control groups on the post-test in favor of the experimental group. Comparing between males and females, there are some considerable distinctions in the mediums due to the social diversity.
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى التحقق من مدى فاعلية برنامج إرشادي جمعي في تنمية مفهوم لدى طلبة كلية الرستاق بمدينة الرستاق ، تكون مجتمع الدراسة من جميع طلبة كلية الرستاق الملتحقين في عام ۲۰۰۷ / ۲۰۰۸م ، والبالغ عددهم (٣٦٦) طالباً وطالبة والمنتظمين في التخصصات ( اللغة الإنجليزية ، والجغرافيا ، والرياضيات ، والفيزياء ، والكيمياء ، والأحياء ، والتاريخ ) ، وتم اختيار عينة قصدية من مجتمع الدراسة حجمها (٤٠) طالبا وطالبة من الذين سجلوا أدنى الدرجات على المقياس ، وتم توزيعهم على مجموعتين متساويتين في العدد ( تجريبية وضابطة ) ، وللتحقق من صحة فرضيات الدراسة تم معالجة البيانات عن طريق إجراء اختبار تحليل التباين الأحادي و اختبار T-test ، والانحراف المعياري والمتوسطات الحسابية وأظهرت النتائج ما يلي :
لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات المجموعة ( التجريبية والضابطة ) على القياس القبلي لمفهوم الذات ، وهذا يشير إلى تكافؤ المجموعتين قبل تطبيق البرنامج ، وأنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات المجموعة ( التجريبية والضابطة ) على القياس البعدي لمفهوم الذات لصالح المجموعة التجريبية مما يدل على فعالية البرنامج الإرشادي، كما أنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات المجموعة ( التجريبية والضابطة ( يعزى لنوع الجنس ) ذكور وإناث ) على القياس البعدي لمفهوم الذات لصالح الإناث
لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات المجموعة ( التجريبية والضابطة ) على القياس القبلي لمفهوم الذات ، وهذا يشير إلى تكافؤ المجموعتين قبل تطبيق البرنامج ، وأنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات المجموعة ( التجريبية والضابطة ) على القياس البعدي لمفهوم الذات لصالح المجموعة التجريبية مما يدل على فعالية البرنامج الإرشادي، كما أنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات المجموعة ( التجريبية والضابطة ( يعزى لنوع الجنس ) ذكور وإناث ) على القياس البعدي لمفهوم الذات لصالح الإناث
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية