وثيقة

فعالية برنامج إرشادي مستند على العلاج بالتقبل والالتزام لتنمية المرونة النفسية لدى عينة من الطالبات الموهوبات بالصف العاشر ببعض مدارس محافظة مسقط.

عناوين أخرى
The Effectiveness of a Counseling Program Based on Acceptance and Commitment Therapy to Develop Psychological Resilience Among a Sample of Gifted Female Students in the Tenth Grade in Some Schools in Muscat Governorate
الدولة
عمان.
مكان النشر
إبراء
الناشر
جامعة الشرقية
ميلادي
2023-03-22
نوع الرسالة الجامعية
رسالة ماجستير
الملخص الإنجليزي
The study aimed to identify the effectiveness of the training program based on acceptance and commitment to the mental flexibility in a sample of tenth students in the tenth of some of the Sultanate of Oman schools. The researcher has adopted the researcher Demo; To achieve the goal of the study, as the following tools were used: psychological flexibility measure, interview, and formulatory forms for acceptance and commitment. The study sample of 21 was a talented student from some of the conservative schools of Muscat. They were diagnosed by the Ministry of Education, and were divided into: a pilot group, amounted to (10) students, and an officer, amounted to 11 students Apply the 10 sessions of 5 sessions over 5 weeks, monitor both the tribal and backy measurement of the two groups, as well as monitor the experimental group of the experimental set after six weeks of application, and after statistical analysis of the results obtained The following results were reached: there are statistically significant differences in the average distance measurement of psychological flexibility between the control group and the experimental group for the experimental group, and the size of the high impact. He also referred to statistically significant differences between the average tribal measurement and average measurement of the experimental group, and the impact was also high. The results also showed no statistically significant differences between the average dimensions of the distance measurement and average measurement of the experimental group. The results of quantitative analysis have been strengthened. The researcher reached that each analysis supports the basic hypothesis that: the training program based on the treatment and adherence is effective in the development of psychological flexibility in a sample of talent students. Keywords: acceptance and commitment therapy - psychological resilience - gifted female students.
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى التعرف على فاعلية البرنامج التدريبي المستند إلى العلاج بالقبول والالتزام في تحسين المرونة النفسية لدى عينة من طلاب الصف العاشر في بعض مدارس سلطنة عمان. اعتمد الباحث على نموذج تجريبي؛ لتحقيق هدف الدراسة، حيث تم استخدام الأدوات التالية: مقياس المرونة النفسية، المقابلة، واستمارات الصياغة للقبول والالتزام.

تكونت عينة الدراسة من 21 طالبًا موهوبًا من بعض مدارس محافظة مسقط، تم تشخيصهم من قبل وزارة التربية والتعليم، وتم تقسيمهم إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية، بلغ عددها (10) طلاب، ومجموعة ضابطة، بلغ عددها 11 طالبًا. تم تطبيق البرنامج التدريبي المكون من 10 جلسات بواقع 5 جلسات أسبوعيًا على مدى 5 أسابيع، وتم رصد القياس القبلي والبعدي لكلا المجموعتين، كما تم رصد القياس البعدي للمجموعة التجريبية بعد ستة أسابيع من التطبيق، وبعد التحليل الإحصائي للنتائج المتحصل عليها تم التوصل إلى النتائج التالية: توجد فروق ذات دلالة إحصائية في متوسط القياس البعدي للمرونة النفسية بين المجموعة الضابطة والمجموعة التجريبية لصالح المجموعة التجريبية، وكان حجم التأثير مرتفعًا. كما أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط القياس القبلي ومتوسط القياس البعدي للمجموعة التجريبية، وكان حجم التأثير أيضًا مرتفعًا. وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط القياس البعدي ومتوسط القياس البعدي المؤجل للمجموعة التجريبية. تم تعزيز نتائج التحليل الكمي. وتوصل الباحث إلى أن كل تحليل يدعم الفرضية الأساسية التي تفيد بأن: البرنامج التدريبي المستند إلى العلاج بالقبول والالتزام فعال في تطوير المرونة النفسية لدى عينة من الطلاب الموهوبين.

كلمات مفتاحية: العلاج بالقبول والالتزام - المرونة النفسية - الطالبات الموهوبات.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
7
0
الفارسية، فضيلة بنت علي بن صالح.
جامعة نزوى
2013
الرسائل والأطروحات الجامعية
4
0
الفليتي، إدريس بن عيسى بن سليمان
جامعة نزوى
2013
الرسائل والأطروحات الجامعية
15
0
الجهضمي، ناصر بن حمدان بن ناصر.
جامعة الشرقية
2024
الرسائل والأطروحات الجامعية
4
0
الريامي، نصرالله بن عبدالله بن مرهون.
جامعة نزوى
2012