وثيقة

فاعلية برنامج تدريبي قائم على النموذج المترابط للنمو المهني (IMPG) في معتقدات الكفاءة الذاتية نحو التدريس والأداء التدريسي لمعلمات العلوم وأثره على التحصيل الدراسي لطالباتهن.

المصدر
رسالة دكتوراة
الدولة
عمان
مكان النشر
مسقط
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2023
اللغة
العربية
نوع الرسالة الجامعية
رسالة دكتوراة
الملخص الإنجليزي
The study aimed to assess the effectiveness of a training program based on the Interconnected Model of Professional Growth (IMPG) on the self-efficacy beliefs towards teaching and teaching performance of science teachers who teach grade eight as well as its impact on the academic achievement of their students in the Sultanate of Oman. The study used the Quasi-experimental research method (pre- and post-design for two groups: experimental and control) with a mixed explanatory sequential design. To obtain a greater depth in the interpretation of the quantitative data results on the training program's effectiveness, focused interviews with eight teachers from the experimental group (n = 8) were used. The teachers of the experimental group (n = 15) were subjected to the training program based on the IMPG, while the control group (n = 15) was in the normal course of planning and implementing lessons individually within the subjects of the second semester of the academic year 2020/2021. The students of the experimental teacher's group were (925), while the students of the control group teachers were (850). To assess the effectiveness of the program, three research instruments were administered. The first one was the Science Teaching Efficacy Belief Scale (STEBI-B) by Enochs & Riggs (1990), which includes two dimensions: The Personal Science Teaching Efficacy Belief and the Teaching Outcome Expectancy. Its psychometric parameters were verified through content validity and reliability, whose value for the whole scale was (0.73). The second instrument was the classroom observation card for the teaching performance of science teachers. The card consisted of (32) skills after presenting it to a group of judges to verify its validity. The skills were distributed over eight elements of the classroom situation. Using the method of Inter-rater- reliability agreement of the observers, the percentage of agreement reached (88.75%). The third tool was the academic achievement test. Its psychometric parameters were verified through content validity, test item analysis, and the calculation of its reliability coefficient through the test-retest method. The value of the Pearson correlation coefficient between the two applications of the test was (0.82), and the average Cronbach alpha coefficient for the two applications was (0.76). Regarding the beliefs of self-efficacy towards teaching, the study concluded that there was no statistically significant difference between the average score of the study sample, while there was a statistically significant difference in favor of the experimental group in the average score in the observation card of teaching performance, with an effect size of ( 2 = 0.696). In addition, there were statistically significant differences between the students of the experimental group and the students of the control group in the achievement test in favor of the experimental group students, with an effect size of ( 2 = 0.013).The study recommended taking into account the areas of the IMPG when designing training programs for teachers and adopting the lesson course as a strategy for professional growth at the school level as a training unit.
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى قياس فاعلية برنامج تدريبي قائم على النموذج المترابط للنمو المهني في معتقدات الكفاءة الذاتية نحو التدريس، والاداء التدريسي لمعلمات العلوم اللاتي يدرسن الصف الثامن الاساسي، وأثره على التحصيل الدراسي لطالباتهن بسلطنة عمان. و استخدمت الدراسة المنهج البحثي شبه التجريبي )التصميم القبلي والبعدي لمجموعتين: تجريبية وضابطة( ذو التصميم المزجي التفسيري التسلسلي، وللو صول إلى عمق أكبر في تفسير نتائج البيانات الكمية لفاعلية البرنامج التدريبي استخدمت المقابالت المركزة لعدد ثما ن معلمات من المجموعة التجريبية)ن= 8(. وخضعت معلمات المجموعة التجريبية )ن= 15( للبرنامج التدريبي القائم على النموذج المترابط للنمو المهني، بينما كانت معلمات المجموعة الضابطة )ن= 15( في السياق الاعتيادي من تخطيط الدروس، و تم تنفيذ ها بصورة فردية ضمن موضوعات الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 2021/2020م. كما بلغت طالبات المجموعة التجريبية ) 925(، بينما بلغت طالبات المجموعة الضابطة )850(. ولقياس فاعلية البرنامج تم تطبيق ثالث أدوات بحثية، تمثلت أوال في: مقياس معتقدات الكفاءة الذاتية نحو تدريس العلوم؛ وقد ث تم التحقق من خصائصه السيكومترية من خالل صدق المحتوى، والثبات الذي بلغت قيمته للمقياس ككل )0,73(. أما الاداة الثانية فكانت بطاقة المالحظة الصفية لألداء التدريسي لمعلمات العلوم، وبعد عرضها على مجموعة من المحكمين للتحقق من صدقها تكونت من )32( مهارة موزعة على ثمان عناصر من الموقف الصفي، وباستخدام أسلوب اتفاق المالحظين بلغت نسبة الاتفاق لها ) %88,75(. وتمثلت الاداة الثالثة في اختبار التحصيل الدراسي للطالبات ، وقد تم التحقق من خصائصه السيكومترية من خالل صدق المحتوى، وتحليل مفردات الاختبار، وحساب معامل ثباته من خالل أسلوب التطبيق وإعادة التطبيق حيث بلغت قيمة معامل ارتباط بيرسون بين التطبيقين )0,82(، كما بلغ متوسط معامل كرونباخ ألفا للتطبيقين ) 0.76(. وقد توصلت الد ارسة بالنسبة لمعتقدات الكفاءة الذاتية نحو التدريس إلى عدم وجود فرق دال إحصائيا بين متوسطات عينة أفراد الد ارسة، بينما يوجد فرق دال إحصائيا لصالح المجموعة التجريبية 2 في متوسط بطاقة المالحظة الصفية لألداء التدريسي، بحجم أثر بلغت قيمته ) = .)0,696 وكذلك وجود فروق بين طالبات المجموعة التجريبية وطالبات المجموعة الضابطة في الاختبار التحصيلي لصالح طالبات المجموعة التجريبية يعزى للبرنامج التدريبي القائم على النموذج المت اربط 2 للنمو المهني، بحجم أثر بلغت قيمته ) = .)0,013 وأوصت الدراسة الاخذ بمجالات النموذج المترابط للنمو المهني عند تصميم البرامج التدريبية للمعلمين، وتبني دورة د ارسة الدرس كاست ارتيجية للنمو المهني على مستوى المدرسة كوحدة تدريب.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس المؤلف

الرسائل والأطروحات الجامعية
1
0
الحريزية, بثينة بنت علي بن شنين.
جامعة السلطان قابوس
2008

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
6
0
المزروعي، يوسف بن عبيد بن خلف.
جامعة صحار
2019
الرسائل والأطروحات الجامعية
6
0
الفارسي، أحمد بن محمد بن علي.
جامعة نزوى
2020
الرسائل والأطروحات الجامعية
6
0
الرواحية، سامية بنت سالم بن عبدالله.
جامعة الشرقية
2024
الرسائل والأطروحات الجامعية
6
0
الخروصي، إبراهيم بن سعيد بن خالد.
جامعة نزوى
2021
الرسائل والأطروحات الجامعية
7
0
العلوي، محمد بن سعيد بن ربيع.
جامعة نزوى
2009