وثيقة
فاعلية برنامج تدريبي قائم على النموذج المترابط للنمو المهني (IMPG) في معتقدات الكفاءة الذاتية نحو التدريس والأداء التدريسي لمعلمات العلوم وأثره على التحصيل الدراسي لطالباتهن.
المصدر
رسالة دكتوراة
الدولة
عمان
مكان النشر
مسقط
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2023
اللغة
العربية
نوع الرسالة الجامعية
رسالة دكتوراة
الملخص الإنجليزي
The study aimed to assess the effectiveness of a training program based on the
Interconnected Model of Professional Growth (IMPG) on the self-efficacy beliefs towards
teaching and teaching performance of science teachers who teach grade eight as well as
its impact on the academic achievement of their students in the Sultanate of Oman. The
study used the Quasi-experimental research method (pre- and post-design for two groups:
experimental and control) with a mixed explanatory sequential design. To obtain a greater
depth in the interpretation of the quantitative data results on the training program's
effectiveness, focused interviews with eight teachers from the experimental group (n = 8)
were used. The teachers of the experimental group (n = 15) were subjected to the training
program based on the IMPG, while the control group (n = 15) was in the normal course
of planning and implementing lessons individually within the subjects of the second
semester of the academic year 2020/2021. The students of the experimental teacher's
group were (925), while the students of the control group teachers were (850). To assess
the effectiveness of the program, three research instruments were administered. The first
one was the Science Teaching Efficacy Belief Scale (STEBI-B) by Enochs & Riggs
(1990), which includes two dimensions: The Personal Science Teaching Efficacy Belief
and the Teaching Outcome Expectancy. Its psychometric parameters were verified
through content validity and reliability, whose value for the whole scale was (0.73).
The second instrument was the classroom observation card for the teaching performance
of science teachers. The card consisted of (32) skills after presenting it to a group of judges
to verify its validity. The skills were distributed over eight elements of the classroom
situation. Using the method of Inter-rater- reliability agreement of the observers, the
percentage of agreement reached (88.75%).
The third tool was the academic achievement test. Its psychometric parameters were
verified through content validity, test item analysis, and the calculation of its reliability
coefficient through the test-retest method. The value of the Pearson correlation coefficient
between the two applications of the test was (0.82), and the average Cronbach alpha
coefficient for the two applications was (0.76).
Regarding the beliefs of self-efficacy towards teaching, the study concluded that there was
no statistically significant difference between the average score of the study sample, while
there was a statistically significant difference in favor of the experimental group in the
average score in the observation card of teaching performance, with an effect size of (
2
= 0.696). In addition, there were statistically significant differences between the students
of the experimental group and the students of the control group in the achievement test in
favor of the experimental group students, with an effect size of (
2 = 0.013).The study recommended taking into account the areas of the IMPG when designing
training programs for teachers and adopting the lesson course as a strategy for professional
growth at the school level as a training unit.
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى قياس فاعلية برنامج تدريبي قائم على النموذج المترابط للنمو المهني في معتقدات الكفاءة الذاتية نحو التدريس، والاداء التدريسي لمعلمات العلوم اللاتي يدرسن الصف الثامن الاساسي، وأثره على التحصيل الدراسي لطالباتهن بسلطنة عمان. و استخدمت الدراسة المنهج البحثي شبه التجريبي )التصميم القبلي والبعدي لمجموعتين: تجريبية وضابطة( ذو التصميم المزجي التفسيري التسلسلي، وللو صول إلى عمق أكبر في تفسير نتائج البيانات الكمية لفاعلية البرنامج التدريبي استخدمت المقابالت المركزة لعدد ثما ن معلمات من المجموعة التجريبية)ن= 8(. وخضعت معلمات المجموعة التجريبية )ن= 15( للبرنامج التدريبي القائم على النموذج المترابط للنمو المهني، بينما كانت معلمات المجموعة الضابطة )ن= 15( في السياق الاعتيادي من تخطيط الدروس، و تم تنفيذ ها بصورة فردية ضمن موضوعات الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 2021/2020م. كما بلغت طالبات المجموعة التجريبية ) 925(، بينما بلغت طالبات المجموعة الضابطة )850(. ولقياس فاعلية البرنامج تم تطبيق ثالث أدوات بحثية، تمثلت أوال في: مقياس معتقدات الكفاءة الذاتية نحو تدريس العلوم؛ وقد ث تم التحقق من خصائصه السيكومترية من خالل صدق المحتوى، والثبات الذي بلغت قيمته للمقياس ككل )0,73(. أما الاداة الثانية فكانت بطاقة المالحظة الصفية لألداء التدريسي لمعلمات العلوم، وبعد عرضها على مجموعة من المحكمين للتحقق من صدقها تكونت من )32( مهارة موزعة على ثمان عناصر من الموقف الصفي، وباستخدام أسلوب اتفاق المالحظين بلغت نسبة الاتفاق لها ) %88,75(. وتمثلت الاداة الثالثة في اختبار التحصيل الدراسي للطالبات ، وقد تم التحقق من خصائصه السيكومترية من خالل صدق المحتوى، وتحليل مفردات الاختبار، وحساب معامل ثباته من خالل أسلوب التطبيق وإعادة التطبيق حيث بلغت قيمة معامل ارتباط بيرسون بين التطبيقين )0,82(، كما بلغ متوسط معامل كرونباخ ألفا للتطبيقين ) 0.76(. وقد توصلت الد ارسة بالنسبة لمعتقدات الكفاءة الذاتية نحو التدريس إلى عدم وجود فرق دال إحصائيا بين متوسطات عينة أفراد الد ارسة، بينما يوجد فرق دال إحصائيا لصالح المجموعة التجريبية 2 في متوسط بطاقة المالحظة الصفية لألداء التدريسي، بحجم أثر بلغت قيمته ) = .)0,696 وكذلك وجود فروق بين طالبات المجموعة التجريبية وطالبات المجموعة الضابطة في الاختبار التحصيلي لصالح طالبات المجموعة التجريبية يعزى للبرنامج التدريبي القائم على النموذج المت اربط 2 للنمو المهني، بحجم أثر بلغت قيمته ) = .)0,013 وأوصت الدراسة الاخذ بمجالات النموذج المترابط للنمو المهني عند تصميم البرامج التدريبية للمعلمين، وتبني دورة د ارسة الدرس كاست ارتيجية للنمو المهني على مستوى المدرسة كوحدة تدريب.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية