وثيقة

تصورات معلمي العلوم لصعوبات تطبيق المنحى التكاملي STEM في سلطنة عمان.

المصدر
رسالة ماجستير
عناوين أخرى
Science teachers' perceptions of difficulties in applying stem approach in Sultanate of Oman
الدولة
عمان
مكان النشر
صحار
الناشر
جامعة صحار
ميلادي
2019
اللغة
العربية
نوع الرسالة الجامعية
رسالة ماجستير
الملخص الإنجليزي
The current study aims to reveal the perceptions of science teachers about the difficulties of implementing the STEM integrated approach in the Sultanate of Oman, according to gender and teaching experience variables in science. To achieve the objectives of the study, the descriptive approach was used and a questionnaire was used as a data collection tool. It consisted of three parts. They are: difficulty related to the teachers in implementing the STEM approach and included 13 items, difficulties related to the learning environment and included 11 items, and difficulties related to the content that included 12 items. After verifying the validity and its reliability, it was applied to the sample of the study which was chosen purposively. The sample consisted of 117 science teachers in the Sultanate of Oman, applied STEM in their schools. The findings showed that teachers' perceptions of STEM-related difficulties were high. Where the third part (difficulty related to content) ranked first with an average of 3.51 with a degree of great difficulty. Followed by the second part (difficulty related to the learning environment) came in second place with an average of 3.31 with a degree of medium difficulty. Then, the first part (difficulty related to the teacher) with an average of 2.77 with a degree of medium difficulty. Also, there were differences of statistical significance due to the variable of teaching experience, for the second group (more than 10 years), and the absence of statistically significant differences due to gender variable. In the light of these findings, the study recommends that the content of science curriculums should be developed through STEM-oriented design, to prepare classrooms and provide tools that help students to practice work associated with STEM orientation, and to develop the performance of science teachers by providing intensive training courses on the ideal application of STEM in teaching science.
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن تصورات معلمي العلوم لصعوبات تطبيق المنحى
التكاملي STEM في سلطنة عمان، وفقاً لمتغيري الجنس والخبرة التدريسية في مادة العلوم. لتحقيق أهداف الدراسة استخدم المنهج الوصفي، والاستبانة كأداة لجمع البيانات، وقد تكونت من ثلاثة محاور، وهي : صعوبات تتعلق بالمعلم في تطبيق منحى STEM وتضمن 13 فقرة، وصعوبات تتعلق ببيئة التعلم وتضمن 11 فقرة، وصعوبات تتعلق بالمحتوى وتضمن 12 فقرة. وبعد التحقق من صدق الأداة وثباتها طبقت على عينة الدراسة الذين اختيروا بالطريقة القصدية، وتكونت من 117 من معلمي ومعلمات العلوم بسلطنة عمان طبق في مدارسهم منحى STEM. أظهرت نتائج الدراسة أن تصورات المعلمين حول وجود صعوبات تطبيق منحى STEM كانت عالية، حيث جاء المحور الثالث (صعوبات تتعلق بالمحتوى) بالمرتبة الأولى بمتوسط حسابي 3.51 بدرجة صعوبة كبيرة، يليه المحور الثاني (صعوبات تتعلق ببيئة التعلم) وجاء بالمرتبة الثانية بمتوسط حسابي 3.31 وبدرجة صعوبة متوسطة، ثم المحور الأول (صعوبات تتعلق بالمعلم بمتوسط حسابي 2.77 وبدرجة صعوبة متوسطة. كما أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق دالة إحصائياً تعزى إلى متغير الخبرة التدريسية لصالح المجموعة الثانية أكثر من 10 سنوات، وعدم وجود فروق دالة إحصائياً تعزى إلى متغير الجنس.
وفي ضوء هذه النتائج توصي الدراسة بضرورة تطوير محتوى مقررات العلوم من خلال تصميمها وفق منحى STEM وتجهيز الفصول الدراسية وتوفير الأدوات التي تساعد الطلاب على الممارسة العملية المرتبطة بمنحى STEM ، وتطوير أداء معلمي العلوم من خلال تقديم دورات تدريبية مكثفة حول التطبيق المثالي لمنحى STEM في تدريس مادة العلوم.
الكلمات المفتاحية التصورات المنحى التكاملي STEM الصعوبات.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
6
0
الرواحية، سامية بنت سالم بن عبدالله.
جامعة الشرقية
2024
الرسائل والأطروحات الجامعية
7
0
الحارثية، خولة بنت سيف بن محمد.
جامعة السلطان قابوس
2024
الرسائل والأطروحات الجامعية
7
3
السعدية، صفا بنت حسين بن خميس.
جامعة السلطان قابوس.
2024
الرسائل والأطروحات الجامعية
6
0
الحجرية، علياء بنت عامر بن محمد.
جامعة السلطان قابوس.
2024