وثيقة
فاعلية برنامج توجيه جمعي نمائي في التخطيط المهني لدى طلبة الصف العاشر في سلطنة عمان.
عناوين أخرى
The effectiveness of a developmental group guidance program in career planning among the Tenth-grade students in the Sultanate of Oman
الناشر
جامعة السلطان قابوس.
ميلادي
2020
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aimed at investigating the effectiveness of a developmental group
guidance program in career planning for a sample of tenth grade students in the
sultanate of Oman. The subjects consisted of (70) students distributed into two
groups: a control group (n=35) and an experimental group (n=35). The
developmental group career guidance program was used with the experimental
group; while the control group did not receive any kind of treatment. The career
planning inventory of 48 items and six dimensions developed by (Al-Shezawi,
2017) was admimistered to the subjects. t-test findings showed statistically
significant differences in the posttest between the control group and the
experimental group in favor of the experimental group. Results of the t-test
showed statistically significant differences between the pretest and posttest of
the experimental group in favor of the posttest. The study concluded with some
suggestions and recommendations in light of findings.
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة شبه التجريبية إلى الكشف عن فاعلية برنامج قائم على التوجيه الجمعي النمائي في التخطيط المهني لدى عينة من طلبة الصف العاشر في سلطنة عُمان. تكون أفراد الدراسة من (70) طالباً، وتم توزيعهم عشوائياً إلى مجموعتين: مجموعة ضابطة (ن=35)، ومجموعة تجريبية (ن=35) ، حيث خضعت المجموعه التجريبية للبرنامج التوجيهي الجمعي النمائي ، بينما لم تتلق المجموعة الضابطة أي نوع من أنواع المعالجة. تم استخدام مقياس التخطيط المهني الذي أعدته الشيراوي والذي يتضمن 48 فقرة موزعة على ستة أبعاد. أشارت نتائج تحليل التباين المصاحب ANCOVA إلى وجود فروق دالة إحصائياً في القياس البعدي بين المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة لصالح المجموعة التجريبية ، واظهرت نتائج اختبار ت t-test وجود فروق دالة احصائيا بين القياس القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية لصالح القياس البعدي. وفي ضوء هذه النتائج،خرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات والمقترحات في ضوء مشكلة الدراسة
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية