وثيقة
فاعلية مجتمعات التعلم المهنية في توظيف معلمي الدراسات الاجتماعية للتعلم النشط وأثره في التحصيل الدراسي.
المصدر
مجلة إشراق العمانية. ص. 1-33.
المساهمون
عناوين أخرى
The effectiveness of professional learning communities in employing social studies teachers for active learning and its impact on academic achievement.
الدولة
عمان.
مكان النشر
صحار
الناشر
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
ميلادي
2023
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The study aimed to measure the effectiveness of professional learning communities in employing social studies teachers for active learning and its impact on academic achievement. To achieve the objectives of the study, the researchers used the procedural approach, by preparing a note card for teachers consisting of (22) phrases distributed over two domains and the diagnostic test for students. And after verifying the validity and reliability of the tools, they were applied to a sample of (20) male and female teachers, and to (635) male and female students, the results of the study revealed that there were statistically significant differences at the significance level (α = 0.05) between the averages of the observation card in the pre application and the post application in the employment of social studies teachers for active learning, in favor of the post application. The results also indicated that there were no statistically significant differences at the significance level (α = 0.05) between the averages in the employment of social studies teachers for active learning, due to the variables of specialization, professional experience, and grade. The study also revealed that there were statistically significant differences at the significance level (α = 0.05) between the mean scores of seventh grade students in the pre-test and post-test in the development of academic achievement, in favor of the post-test. It indicated that there were statistically significant differences at the significance level (α = 0.05) between the mean scores of the eighth-grade students in the pre-test and post test in the development of academic achievement, in favor of the post-test.
The researchers recommended the need to encourage educational supervisors to employ action research as one of the supervisory methods, and to train teachers to employ active learning strategies.
الوصف
المؤتمــر الدولـي لمجلــة إشـراق العمانيـة بالشراكة مـع جامعة صحار (الأول : 2023 : جامعة صحار).
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى قياس فاعلية مجتمعات التعلم المهنية في توظيف معلمي الدراسات الاجتماعية للتعلم النشط واثره في التحصيل الدراسي، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحثون المنهج الإجرائي، وذلك بإعداد بطاقة ملاحظة للمعلمين مكونة من (22) عبارة موزعة على مجالين والاختبار التشخيصي للطلبة، وبعد التحقق من صدق الأدوات وثباتها تم تطبيقها على عينة بلغت (20) معلم ومعلم، وعلى (635) طالب طالبة، وقد كشفت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α=0.05) بين متوسطات بطاقة الملاحظة في التطبيق القبلي والتطبيق البعدي في توظيف معلمي الدراسات الاجتماعية للتعلم النشط لصالح التطبيق البعدي. كما أشارت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α=0.05) بين المتوسطات في توظيف معلمي الدراسات الاجتماعية للتعلم النشط، تعزى المتغيرات التخصص والخبرة المهنية والصف، كما كشفت الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α=0.05) بين متوسطات درجات طلبة الصف السابع في الاختبار القبلي والاختبار البعدي في تنمية التحصيل الدراسي، لصالح الاختبار البعدي، واشارت إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α=0.05) بين متوسطات درجات طلبة الصف الثامن في الاختبار القبلي والاختبار البعدي في تنمية التحصيل الدراسي، لصالح الاختبار البعدي وأوصى الباحثون بضرورة تشجيع المشرفين التربويين على توظيف البحث الإجرائي كأحد الأساليب الإشرافية، وتدريب المعلمين على توظيف استراتيجيات التعلم النشط.
قالب العنصر
مقالات الدوريات