وثيقة

فحص الاستجابات غير المطابقة للأفراد عبر أقسام اختبار الرياضيات في بيانات تيمس 2019TIMSS بسلطنة عمان باستخدام مؤشر مربع البواقي البينية وفقا لنظرية الاستجابة للمفردة.

عناوين أخرى
Examining the Person Misfitacross Sections of TIMSS2019 Mathematics Test in the Sultanate of Oman Using Between Squared Residual Indexaccording to Item Response Theory
الناشر
جامعة السلطان قابوس.
ميلادي
2021
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aimed to detect the person misfit for eight grade students in the Sultanate of Oman using the Between Squared Residual Index over sections of TIMSS2019 Mathematics test (content, cognitive levels, item format and item difficulty) and to compare by students' gender variable. This study also aimed to compare the results of the Between Squared Residual Index over Mathematics test sections with the results of the Squared Residual Index over item level. The assumptions of the three-parameter model in the item response theory were examined based on the item parameters estimated by the International Association for theInternational Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA). Certain functions in R programming language were used to calculate the number of students with misfit responses according to the Between Residual Square Indices (weighted and unweighted versions), and the Residual Square Indices (weighted and unweighted versions). SPSS was also used to perform a chi-square test to identify the differences between males and females in the number of misfit responses. The results of the study indicated that the percentage of students with misfit responses ranged between (2.16% & 3.22%) and between (2.13% & 3.88%) according to the (unweighted and weighted) Between Residual Square Indices respectively, while their percentage amounted to only 0.30% & 0.95% according to the (unweighted & weighed) Square Indices respectively. The results showed that most of students ' abilities with misfit responses in the Math test in TIMSS2019 ranged between low and medium. The results of the study also showed that males have more misfit responses than females in more sections of the TIMSS2019 math test. The study recommended conducting studies to determine the reasons for the presence of misfit responses in Mathematics tests in TIMSS among students of the Sultanate. It also recommended directing teachers and those in charge of applying TIMSS tests to train students in the basic mathematical skills they need to reduce behaviors that lead to misfit responses.
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن الأفراد ذوي الاستجابات غير المطابقة عبر أقسام اختبار الرياضيات TIMSS2019 (المحتوى: العمليات العقلية ، نوع الأسئلة، صعوبة الأسئلة ) الذي طبق على طلاب الصف الثامن في سلطنة والبالغ عددهم 5416 طابا وطالبة. باستخدام مؤشر مربع البواقي البينية والكشف عن الأفراد ذوي الاستجابات غير المطابقة وفقا لمتغير النوع الاجتماعي كما هدفت هذه الدراسة إلى مقارنة نتائج مؤشر البواقي البينية على مستوى أقسام اختبار الرياضيات بنتائج استخدام مؤشر مربع البواقي على مستوى المفردة.
وأشارت نتائج الدراسة إلى أن نسبة الطلاب ذوي الاستجابات غير المطابقة تراوحت بين
(2.16٪ & 3.22٪) حسب مؤشر مربع البواقي البينية غير الموزون وبين (2.13٪ & 3.88٪) مؤشر مربع البواقي البينية الموزون . بينما بلغت نسبتهم 0.30٪ فقطوفقا لمؤشر البواقي البينية غير الموزون و 0.95٪ فقط وفقًا لـ لمؤشرالبواقي البينية الموزون. وأظهرت النتائج أن أغلب قدرات الأفراد ذوي الاستجابات غير المطابقة في اختبار الرياضيات TIMSS2019 تراوحت بين منخفضة ومتوسطة.
وأظهرت نتائج الدراسة أيضًا أن استجابات الذكور كانت أكثر من الإناث عدد أكبرمن أقسام اختبار الرياضيات TIMSS2019.
أوصت الدراسة بإجراء دراسات للوقوف على أسباب وجود الاستجابات غير المتوافقة
في اختبارات الرياضيات في TIMSS بين طلاب السلطنة. كما أوصت بتوجيه المعلمين والمعلمات
والقائمين على تطبيق اختبارات TIMSS لتدريب الطلاب على المهارات الرياضية الأساسية التي يحتاجونها لأداء هذه الاختبارات للتقليل من لجوئهم لسلوكيات التي تؤدي إلى استجابات غيرمطابقة.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
8
0
السعيدية، بشرى بنت سليمان بن عبد الله.
جامعة السلطان قابوس.
2024
مقالات الدوريات
12
1
‫اليعربي، مرشد بن ناصر.‬
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2022-04-01
مقالات الدوريات
6
0
العمري، فراس إسماعيل.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2022-04-01