وثيقة
MARC Record العلاقة بين إدراك التوقعات الوالدية و التأجيل الأكاديمي للإشباع و التحصيل الدراسي لدى طلبة الصف الثاني عشر في سلطنة عمان
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2014
اللغة
العربية
الموضوع
الملخص الإنجليزي
This study aimed to investigate the proposed causal model that described the relations between the Perception of Parental Expectations, Academic Delay of Gratification, and Academic Achievement among a sample of the 12th grade students. Further more, the study attempted to investigate the role of the Academic Delay of Gratification as mediating variable in the relationship between the Perception of Parental Expectations and Academic Achievement. Finally, it sought to study the gender differences in both the Perception of Parental Expectations and Academic Delay of Gratification. The study sample consisted of (415) students from the 12th grade, (204) males and (211) females. The tools used in this study were: The Academic Delay of Gratification scale (ADGS) (Bembenutty & Karabenick, 1998a), and the Perception of Parental Expectations that was developed by the investigator. The results showed that through a causal model identical to the data predict the students' scores on Academic Delay of Gratification through their scores on the scale of Perception of Parental Expectations. The results also indicated that the prediction of varying academic achievement of students through their scores on the scale of Academic Delay of Gratification, as students' scores can also be predicted through their grades on the Perception of Parental Expectations scale. Further more, the results showed that Academic Delay of Gratification was able to mediate the relationship between the Perception of Parental Expectations and academic achievement. Finally, the results revealed a statistically significant difference at the level of 0.05 between male and female students in their mean scores on the scale of Perception of Parental Expectations in favor of female students, and statistically significant differences at the level of 0.05 between male and female students in mean scores on the scale of Academic Delay of Gratification in favor of female students,
الوصف
رسالة جامعية
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت الدراسة الحالية إلى اختبار نموذج سببي مقترح يصف العلاقات بين إدراك التوقعات الوالدية والتأجيل الأكاديمي للإشباع والتحصيل الدراسي لدى عينة من طلبة الصف الثاني عشر، وقياس درجة الإسهام التي يمكن أن يؤثر بها التأجيل الأكاديمي للإشباع كمتغير وسيط في العلاقة بين إدراك التوقعات الوالدية والتحصيل الدراسي، و فحص الفروق بين الجنسين في إدراك التوقعات الوالدية والتأجيل الأكاديمي للإشباع. وقد تكونت عينة الدراسة من (415) طالبا من طلبة الصف الثاني عشر ؛ (۲۰۶) ذكورا و(۲۱۱) إنائا. أما الأدوات المستخدمة في الدراسة فقد تمثلت في مقياس التأجيل الأكاديمي للإشباع ومقياس إدراك التوقعات الوالدية وأظهرت النتائج أنه يمكن من خلال نموذج سببي مطابق للبيانات التنبؤ بدرجات الطلبة على مقياس التأجيل الأكاديمي للإشباع من خلال درجاتهم على مقياس إدراك التوقعات الوالدية. وكذلك التنبؤ بدرجات التحصيل الدراسي للطلبة من خلال درجاتهم على مقياس التأجيل الأكاديمي للإشباع. كما يمكن التنبؤ بدرجات التحصيل الدراسي للطلبة من خلال درجاتهم على مقياس إدراك التوقعات الوالدية. وأظهرت النتائج أن التأجيل الأكاديمي للإشباع يمكن أن يتوسط العلاقة بين إدراك التوقعات الوالدية والتحصيل الدراسي. وأظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائية عند مستوى دلالة 5... بين الطلاب والطالبات في متوسطات درجاتهم على مقياس إدراك التوقعات الوالدية لصالح الطالبات، ووجود فروق دالة إحصائية عند مستوى دلالة .... بين الطلاب والطالبات في متوسطات درجاتهم على مقياس التأجيل الأكاديمي للإشباع لصالح الطالبات.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية