وثيقة

معايير تطوير منهاج الثقافة الإسلامية لمرحلة ما بعد التعليم الأساسي، ومدى توافرها في منهاج الصف الثاني عشر، من وجهة نظر مشرفي المادة ومعلميها.

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2009
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The Study aims to prepare the criteria for developing the cultural Islamic curriculum for grade 12 post-basic education and to indentify the rescue of such criteria from the prospective of supervisors and teachers. What are the criteria to develop grade 12 post-basic education cultural Islamic subject? Do these criteria exist in the course material of cultural Islamic subject for grade 12 from the point of view of supervisors and teachers ? Is there any significance variation at level(.05) of these criteria in grade 12 post-basic education as attributed to gender, job and experience ? In answer to these questions, the researcher prepared a list of standard criteria for the development of cultural Islamic subject for grade 12 post-basic education consisting of (90) criteria which were validated by several arbitrators and also by the equation Alpha Kronbakh to confirm its stability. The stability rate was (0.96). The targeted sample of the study comprised from (121) supervisors and teachers of cultural Islamic subject in Muscat Province, Batena South , Sharqia North out of which (78) responded to the study tool (Questionnaire) The researcher calculated the average ratio of the total study and then calculated each section separately. He also conducted T-Test to indentify the differences between the study sample regarding the experience and gender variation and finally analysed the singular differences for the experience variation, The significant outcome of the study revealed that the availability of criteria in the cultural Islamic subject for grade 12 post-basic education ranged between moderate and minimum in all the fields of the study ,but there are differences of statistical nature at level(0.05) attributed to the job variation. The differences attributed to gender was on the favor of female in the educational aids only. While the differences at level (0.05) between the targeted sample attributed experience to the favor of supervisors and teachers whose experience is less than ten years ,which indicate that they perceive that the development criteria is present in the content more than its presence in the experience of those above ten years.
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى أعداد قائمة بمعايير تطوير منهاج الثقافة الإسلامية لمرحلة ما بعد التعليم الأساسي ، ومعرفة مدى توافرها في منهاج الصف الثاني عشر من وجهة نظر مشرفي المادة ومعلميها ، وذلك من خلال الإجابة عن الأسئلة التالية: ما معايير تطوير منهاج الثقافة الإسلامية لمرحلة ما بعد التعليم الأساسي؟ ما مدى توافر هذه المعايير في منهاج الثقافة الإسلامية للصف الثاني عشر من وجهة نظر مشرفي المادة ومعلميها؟ هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوی(۱۰۰۰) في مدى توافر هذه المعايير في منهاج الثقافة الإسلامية للصف الحادي عشر تعزى إلى متغيرات التوع، والوظيفة ، والخبرة؟
وللإجابة عن أسئلة الدراسة قام الباحث بإعداد قائمة بمعايير تطوير منهاج الثقافة الإسلامية المرحلة ما بعد التعليم الأساسي تكونت من (۹۰) معيارا ، تم التأكد من صدقها بعرضها على عدد من المحكمين ، كما تم استخدام معادلة ألفا كرونباخ التحقق من ثباتها حيث بلغ معامل الثبات (۰٫۹۹)
تكونت عينة الدراسة من مجموعة من مشرفي الثقافة الإسلامية ومعلميها بمحافظة مسقط ومنطقتي الباطنة جنوب والشرقية شمال بلغ عددهم (۱۲۱) أجاب منهم (۷۸) فردا فقط على أداة الدراسة . قام الباحث بحساب المتوسطات المجالات الدراسة إجمالا ، ثم لكل مجال من مجالاتها على حدة ، كما قسام بإجراء اختبار (ت) التعرف على الفروق بين عينة الدراسة لمتغيري النوع والوظيفة ، وتحليل التباين الأحادي المتغير الخبرة.
ومن أبرز النتائج التي خرجت بها الدراسة ؛ أن مدى توافر معايير الدراسة في منهاج الصف الثاني عشر تراوح بين المتوسط والقليل ، وذلك في جميع مجالات الدراسة ، وأنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوی ( ۰ ، ۰۰) تعزى إلى متغير الوظيفة ، بينما وجدت فروق تعزى إلى متغير النوع لصالح الإناث في مجال الوسائل التعليمية فقط ، كما وجدت فروق ذات دلالة إحصائية عند المستوى(۰٫۰۵) بين أفراد الدراسة تعزى إلى متغير الخبرة في مجال المحتوى لصالح المعلمين والمشرفين الذين تقل خبرتهم عن عشر سنوات ، ما يشير إلى أنهم يرون أن معايير التطوير في هذه الدراسة تتوافر في المحتوى أكثر مما يراه نووا الخبرة التي تزيد عن عشر سنوات.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
0
0
ابن مسعود, عبد المجيد.
وزارة الأوقاف و الشوؤن الدينية
2004
مقالات الدوريات
1
1
الحراصي, نبهان بن حارث.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب و العلوم الاجتماعية
2016
الرسائل والأطروحات الجامعية
4
2
القصابي, عبد العزيز بن محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017