وثيقة
مدى استعمال طلبة الصف الثامن الأساسي للازدواجية اللغوية في تعبيرهم الشفوي
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2009
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This of study aimd to determine the extent to which 8th Grade Basic Education students use the language diglossia in their talking. To achieve this aim, the researcher recorded talks of 40 students who forms the study's sample and who were selected from eight schools from Southern Al-Batinah Region. Their talks were analysed according to three levels of language : phonetic, lexical, and grammatical. The following findings were reached : - Average percentage of using dialect in speaking is high i.e. 67.4%. In contrast, average percentage of standard language use is 32.6 only. 2- There are statistical differences between averages of using language diglossia where in lexical level it is higher with males than females, and in grammatical level it is higher with femals than males. 3- There are statistical differences between averages of using language diglossia in phonetic level where it is higher in mountains area. In the light of the study's findings, a number of suggestions were presented such as: carrying out site surveys dealing with languages diglossia at different educational levels and stages, giving better training and coaching to teachers and improving their use of standard language, encouraging teachers to avoid using dialect in their talking with students, and directing audio and visual media toward training their staff for mastering modern standard language.
الوصف
رسالة جامعية
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى تعرف مدى استعمال طلبة الصف الثامن الأساسي للازدواجية اللغوية في تعبيرهم الشفوي، ولتحقيق ذلك سجلت الباحثة أحاديث (40) طالبا وطالبة ش كلوا عينة الدراسة التي أخذت من ثمان من مدارس منطقة الباطنة جنوب للحصول على لغة شفوية مسجلة، ثم تحليلها وفق مستويات ثلاثة (صوتي ومعجمي ونحوي). توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: 1- ارتفاع متوسط نسبة استعمال العامية في التعبير الشفوي، إذ بلغ (67.4%. )بينما بلغ متوسط نسبة استعمال الفصحى( 32.6%). ۲- وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي نسب استعمال الازدواجية اللغوية في المستوى المعجمي لصالح الذكور، وفي المستوى النحوي لصالح الإناث. ٣- وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي نسب استعمال الازدواجية اللغوية في المستوى الصوتي لصالح البيئة الجبلية. وفي ضوء تلك النتائج قدمت الدراسة مجموعة من المقترحات، منها: إجراء دراسات ميدانية تتناول ظاهرة الازدواجية اللغوية في مختلف المراحل التعليمية، والاهتمام بالإعداد الجيد لمعلم اللغة العربية وتطوير مهاراته في التحدث بالفصحى، وضرورة حرص المعلمين على تجنب العامية في الحوارات الشفوية مع الطلاب، وتوجيه وسائل
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية