وثيقة
مدى تضمين مفاهيم التربية البيئية في كتب التربية الإسلامية للحلقة الثانية من التعليم الأساسي و مستوى اكتساب الطلبة لها
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2009
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The study aims to investigate the inclusion of environmental education concepts in Islamic studies textbooks at cycle two-Basic education and students learning of these concepts. The method adapted by the researcher is through the answering the following questions: To what extent do environmental education concepts exists in Islamic studies textbooks at cycle two of Basic Education? What learning levels attained by students for these concepts by the end of cycle two of Basic Education? Is there any gender variation with regard to learning of environmental education concepts in Islamic studies books? In order to answer the above questions, the researcher adopted two tools: the first one is a tool to analyze the content, consisting of a list of educational concepts; the second is test on the environmental concepts included in Islamic studies books for cycle two of Basic education. The validity and stability of the tools were verified. The study sample contains in its first part all Islamic studies textbooks used for cycle two-Basic Education (grade 5 - 10 ) during the academic year 2008/2009. The second part of the sample consists of 400 students (Male & Female) representing 2.5 % of the different levels. The study adapted the analytic description method. The researcher used statistical methods to answer the questions represented by mathematical means, standard diversions, percentages and (T) test. The most important results reached by study are as follows: The number of terms dealing with environmental education concepts in Islamic studies books at cycle two-Basic education was (557) out of original (1612) concepts contained in the books for their level, representing a percentage of 34.5%. Environmental ethics concepts were largely represented (53%) while (Environmental problems) concepts were least represented (3%). The response of the targeted study sample to the test on environmental concepts was 57.97% of the total mark of the test. This is less than the acceptable educational level (60%). These were difference of statistical significance at the level (a = 0.05) with regard to the learning achievements of the environmental concepts contained in Islamic studies books for cycle Two-Basic Education in the Sultanate of Oman. This can be attributed to gender variation and for the benefit of female students. On the light of the results, the researcher made several recommendations including the use of the list on environmental Educational concepts reached by the preset study during the planning phase to include and integrate in the curricula of basic education with a need to establish a balance in the major environmental concepts especially those related to environmental problems.
الوصف
رسالة جامعية
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة الكشف عن مدى تضمین مفاهيم التربية البيئية في كتب التربية الإسلامية للحلقة الثانية من التعليم الأساسي ومستوى اكتساب الطلبة لها ، وذلك من خلال الإجابة عن الأسئلة الآتية:
١- ما مدى توافر مفاهيم التربية البيئية في كتب التربية الإسلامية الحلقة الثانية من التعليم الأساسي؟ ۲- مامدى اكتساب الطلبة لمفاهيم التربية البيئية في نهاية الحلقة الثانية من التعليم الأساسي؟ ٣- هل تختلف درجة اكتساب الطلبة لمفاهيم التربية البيئية المتضمنة في كتب التربية الإسلامية الحلقة الثانية من التعليم الأساسي باختلاف النوع ؟ وللإجابة عن الأسئلة قامت الباحثة بإعداد أدائين ، الأولى : أداة تحليل المحتوى ، وهي عبارة ع ن قائمة بمفاهيم التربية البيئية . والأداة الثانية : عبارة عن اختبار تحصيلي في مفاهيم التربية البيئية المتضمنة في كتب التربية الإسلامية الحلقة الثانية من التعليم الأساسي ، وقد تم التحقق من دلالات الصدق والثبات "الأداتي الدراسة . تكونت عينة الدراسة في شقها الأولى من جميع كتب التربية الإسلامية المقررة في العام الدراس20082009م لصفوف الحلقة الثانية لمرحلة التعليم الأساسي (۰-۱۰) بسلطنة عمان . وتألفت عينة الدراسة في شقها الثاني من (400) طالبا وطالبة بنسبة ( ۲٫۰ %) ؛ وهي عينة متعددة المراحل . واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي . وللإجابة عن أسئلة الدراسة استخدمت الباحثة الأساليب الإحصائية التي تتمثل في التكرارات ، و المتوسطات الحسابية ، والانحرافات المعيارية ، والنسب المئوية ، واختبار (ت). ومن أبرز النتائج التي توصلت إليها الدراسة:
١- ما مدى توافر مفاهيم التربية البيئية في كتب التربية الإسلامية الحلقة الثانية من التعليم الأساسي؟ ۲- مامدى اكتساب الطلبة لمفاهيم التربية البيئية في نهاية الحلقة الثانية من التعليم الأساسي؟ ٣- هل تختلف درجة اكتساب الطلبة لمفاهيم التربية البيئية المتضمنة في كتب التربية الإسلامية الحلقة الثانية من التعليم الأساسي باختلاف النوع ؟ وللإجابة عن الأسئلة قامت الباحثة بإعداد أدائين ، الأولى : أداة تحليل المحتوى ، وهي عبارة ع ن قائمة بمفاهيم التربية البيئية . والأداة الثانية : عبارة عن اختبار تحصيلي في مفاهيم التربية البيئية المتضمنة في كتب التربية الإسلامية الحلقة الثانية من التعليم الأساسي ، وقد تم التحقق من دلالات الصدق والثبات "الأداتي الدراسة . تكونت عينة الدراسة في شقها الأولى من جميع كتب التربية الإسلامية المقررة في العام الدراس20082009م لصفوف الحلقة الثانية لمرحلة التعليم الأساسي (۰-۱۰) بسلطنة عمان . وتألفت عينة الدراسة في شقها الثاني من (400) طالبا وطالبة بنسبة ( ۲٫۰ %) ؛ وهي عينة متعددة المراحل . واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي . وللإجابة عن أسئلة الدراسة استخدمت الباحثة الأساليب الإحصائية التي تتمثل في التكرارات ، و المتوسطات الحسابية ، والانحرافات المعيارية ، والنسب المئوية ، واختبار (ت). ومن أبرز النتائج التي توصلت إليها الدراسة:
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية