وثيقة
مدى تمكن معلمات المجال الأول من مهارات تدريس القراءة الجهرية التلاميذ الصف الرابع في الحلقة الأولى من التعليم الأساسي
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2004
اللغة
العربية
الموضوع
الملخص الإنجليزي
How capable the teachers of the first subjects are in teaching the skills of reading aloud to 4th grade pupils of the first cycle of basic education This present study was conducted as an attempt to answer the following questions: Which skills do the first domain teachers need when teaching reading aloud to 4th grade pupils of the first cycle of basic education? - Are the first domain teachers competent enough in the skills of teaching reading aloud effectively to fourth grade pupils of the first cycle of basic education- Does teaching experience have an effect on teacher skills of reading aloud? The researcher (I) used an observation card consisted of 31 skills in teaching reading aloud. This sheet was designed in light of a list of teachings skills compiled and justified by the researcher. The validity of this sheet has been checked when presenting it to (25) judges. The reliability factor has been calculated by applying it on a sample of (10) teachers. I also used Spearman to efficient to check stability which reached 85%. The applied to observation sheet 20 teachers from the original research group. The following are on main findings of the study. The most important contribution is a list of teaching skills needed to teach reading aloud to 4th grade pupils of basic education. This list consists (31) skills divided into three main categories: planning, executing and evaluating. In general the performance of teachers involved in this study in the skills of teaching reading aloud was good. However, there are on statically significant that can be attributed to experience and specialization. Another of recommendations were made first, teacher need to be trained through work shops and courses regarding teaching reading aloud. Supervisors need to visit teachers more frequently to provide them with the appropriate support and advice regarding teaching reading aloud. need is also felt for designing programs for developing the skills involved in teaching reading aloud
الوصف
رسالة جامعية
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدف البحث الحالي إلى الإجابة عن الأسئلة الأتية: 1- ما المهارات اللازمة لمعلمات المجال الأول، عند تدريس القراءة الجهرية لتلاميذ الصف الرابع في الحلقة الأولى من التعليم الأساسي ؟ ما مدى تمكن معلمات المجال الأول من مهارات تدريس القراءة الجهرية لتلاميذ الصف الرابع في الحلقة الأولى من التعليم الأساسي ؟ ٣- ما أثر كل من الخبرة والتخصص على تمكن معلمة المجال الأول لمهارات تدريس القراءة الجهرية لتلاميذ الصف الرابع في الحلقة الأولى من التعليم الأساسي؟ واستخدمت الباحثة بطاقة اللملاحظة، تكونت من (۳۱) مهارة تدريسية القراءة الجهرية، وقد أعدت هذه البطاقة في ضوء قائمة أعدتها الباحثة للمهارات التدريسية وحكمت عليها، وتم التحقق من صدقها بعرضها على مجموعة (۲۰) محكما، وتم حساب معامل ثبات بطاقة الملاحظة بتطبيقها على عينة تكونت من (۱۰) معلمات، استخدمت الباحثة بعدها معامل سبيرمان لاستخراج الثبات الذي بلغ (۸۰%) وهي نسبة جيدة، طبقت بعدها الباحثة بطاقة الملاحظة على (۲۰) معلمة من مجتمع البحث الأصلي. هذا وقد توصل البحث الحالي إلى عدد من النتائج أهمها وضع قائمة بالمهارات التدريسية اللازمة لمعلمة المجال الأول عند تدريس القراءة الجهرية لتلاميذ الصف الرابع الأساسي، اشتملت على (۳۱) مهارة، قسمت إلى ثلاث مهارات رئيسية هي: التخطيط، والتنفيذ، والتقويم، كذلك إن مستوى أداء المعلمات عينة البحث في مهارات تدريس القراءة الجهرية بشكل عام قد جاء ( جيدا)، وانه لا توجد فروق دالة إحصائيا تعزي إلى الخبرة أو التخصص في تمكن المعلمات من مهارات تدريس القراءة الجهرية. وقدم البحث بعض التوصيات من أهمها: الاهتمام بتدريب معلمات المجال الأول على تدريس القراءة الجهرية من خلال المشاغل والدورات التدريبية، وأهم المهارات التي ينبغي توافرها عند المعلمة عند تدريس القراءة الجهرية، كذلك تركيز الاهتمام على تكثيف جرعات التوجيه للمعلمات، والإعداد الصحيح لموجهي المجال الأول خصوصا فيما يتعلق بالمهارات كما قدم البحث مقترحات ببحوث أخرى منها: بناء برنامج لتطوير المهارات التدريسية الموجودة بالبحث عند معلمات المجال الأول
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية