وثيقة
مدى توافر القيم الاجتماعية والاقتصادية في محتوى كتابي التربية الإسلامية لمرحلة التعليم ما بعد الأساسي بسلطنة عمان.
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2015
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The purpose of this study was to detect the availability of social and economic values in my book Islamic education to the stage of post-primary education in the Sultanate of Oman. By answering the following questions:
1- What the availability of social values in my book Islamic education to the stage of post-primary education in the Sultanate of Oman? 2- To what extent the availability of economic values in my book Islamic education for post-primary content in the Sultanate of Oman? 3- What proportion of the availability of different social and economic values in my book Islamic education to the stage of post-primary education in the Sultanate of Oman in different classes content? To answer these questions, the researcher prepare a study, a content analysis tool card consisted of 54 values. The study paragraphs as units of analysis, and social and economic values contained in the card is a content analysis categories of analysis. It has been checked semantics honesty viewing on a total of arbitrator's arbitrator numbered 29, it was to make sure the stability analysis by other Analyst. Reaching agreement between the researcher and analyst other coefficient of 80%. In order to analyze the data was used statistical methods which were represented in frequencies, percentages. A sample consisted of all the books of Islamic education established in the 2014/2015 to the public stage after primary education (11-12) for the Sultanate of Oman. The study used descriptive analytical method.
The main result of the study: 1-The value of respect for the family in the first place among the incoming values came in the list of social values, in terms of total 188 repeat was repeated. The percentage stood at 19%, compared to the total occurrences of social values. 2- It came the value of respect for the systems and economic laws - in the field of economic values - in first place in terms of total replicated 135 stood again, and a percentage of 48%, compared to the total occurrences of economic values in my Islamic education to the stage of education beyond primary, which amounted to 282 repeat. 3-The values (social and economic) in the curriculum of Islamic education for grades (11/12) got hit repeat(1271) recurrence, which represented the highest social values repetition, as it amounted to (989) recurrence rate of 77.8%), compared to the total repetition of the economic values of (282) and the rate of recurrence (22.2%). In light of the findings the researcher recommended a number of recommendations, including the benefit from the findings of the present study in the development of Islamic education curricula for education beyond primary.
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن مدى توافر القيم الاجتماعية والاقتصادية في محتوى كتابي التربية الإسلامية لمرحلة التعليم ما بعد الأساسي في سلطنة عمان. وذلك من خلال الإجابة عن الأسئلة الآتية:
1- ما مدى توافر القيم الاجتماعية في محتوى كتابي التربية الإسلامية لمرحلة التعليم ما بعد الأساسي في سلطنة عمان؟ ۲- ما مدى توافر القيم الاقتصادية في محتوى كتابي التربية الإسلامية لمرحلة التعليم ما بعد الأساسي في سلطنة عمان؟
٣- ما نسبة اختلاف توافر القيم الاجتماعية والاقتصادية في محتوى كتابي التربية الإسلامية لمرحلة التعليم ما بعد الأساسي
في سلطنة عمان باختلاف الصف الدراسي؟
وللإجابة عن هذه الأسئلة قامت الباحثة بإعداد أداة الحراسة وهي بطاقة تحليل المحتوى وقد تكونت من قائمة بالقيم الاجتماعية والاقتصادية، التي تكونت من (24) قيمة. واعتمدت الدراسة الفقرات كوحدات التحليل، والقيم الاجتماعية والاقتصادية الواردة في بطاقة تحليل المحتوى في فئات التحليل. وقد تم التحقق من دلالات الصدق بعرضها على مجموعة من المحكمين. بلغ عددهم (۲۹) محكمأه وتم التأكد من ثبات التحليل بالاستعانة بمحللة أخرى، حيث بلغ معامل الاتفاق بين الباحثة والمحللة الأخرى (۸۰%). ولتحليل البيانات تم استخدام الأساليب الإحصائية التي تمثلت في التكرارات، والنسب المئوية. وقد تكونت عينة الدراسة من جميع كتب التربية الإسلامية المقررة في العام الدراسي ۲۰۱۰ / ۲۰۱4 م لمرحلة التعليم ما بعد الأساسي (۱۱-۱۲) بسلطنة عمان. واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي.
ومن أبرز النتائج التي توصلت إليها الدراسة الآتي: 1- جاعت قيمة (احترام الأسرة في المرتبة الأولى من بين القيم الواردة في قائمة القيم الاجتماعية، حيث بلغ مجموع تكرارها (۱۸۸) تكرارة، وبنسبة مئوية بلغت (۱۹%)، مقارنة بمجموع تكرارات القيم الاجتماعية.
1- ما مدى توافر القيم الاجتماعية في محتوى كتابي التربية الإسلامية لمرحلة التعليم ما بعد الأساسي في سلطنة عمان؟ ۲- ما مدى توافر القيم الاقتصادية في محتوى كتابي التربية الإسلامية لمرحلة التعليم ما بعد الأساسي في سلطنة عمان؟
٣- ما نسبة اختلاف توافر القيم الاجتماعية والاقتصادية في محتوى كتابي التربية الإسلامية لمرحلة التعليم ما بعد الأساسي
في سلطنة عمان باختلاف الصف الدراسي؟
وللإجابة عن هذه الأسئلة قامت الباحثة بإعداد أداة الحراسة وهي بطاقة تحليل المحتوى وقد تكونت من قائمة بالقيم الاجتماعية والاقتصادية، التي تكونت من (24) قيمة. واعتمدت الدراسة الفقرات كوحدات التحليل، والقيم الاجتماعية والاقتصادية الواردة في بطاقة تحليل المحتوى في فئات التحليل. وقد تم التحقق من دلالات الصدق بعرضها على مجموعة من المحكمين. بلغ عددهم (۲۹) محكمأه وتم التأكد من ثبات التحليل بالاستعانة بمحللة أخرى، حيث بلغ معامل الاتفاق بين الباحثة والمحللة الأخرى (۸۰%). ولتحليل البيانات تم استخدام الأساليب الإحصائية التي تمثلت في التكرارات، والنسب المئوية. وقد تكونت عينة الدراسة من جميع كتب التربية الإسلامية المقررة في العام الدراسي ۲۰۱۰ / ۲۰۱4 م لمرحلة التعليم ما بعد الأساسي (۱۱-۱۲) بسلطنة عمان. واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي.
ومن أبرز النتائج التي توصلت إليها الدراسة الآتي: 1- جاعت قيمة (احترام الأسرة في المرتبة الأولى من بين القيم الواردة في قائمة القيم الاجتماعية، حيث بلغ مجموع تكرارها (۱۸۸) تكرارة، وبنسبة مئوية بلغت (۱۹%)، مقارنة بمجموع تكرارات القيم الاجتماعية.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية