وثيقة

منظومة القيم لدى طلبة جامعة السلطان قابوس.

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2002
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aimed to clarify the value system of SQU students measured by Allport, Vernon, and Lindzey test, translated by Atiya Mohamed Hana to determine the relation between the values and differences in gender, year, and specialization. To achieve the study objectives, the researcher adapted the test to the Omani context through modifying and changing many items, judging them by 22 experts. Following the instrument validation, it was distributed to the study sample (478 students) from all SQU colleges. This sample represented 10% of the study population. Using mean, standard deviation, ANOVA, and Pearson correlation coefficient, the following results were most important: 1. The SOU students' value order, according to its life importance degree, is descended as follows: religious, social, theoretical, political, economic, and aesthetic. 2. The relation between the six values was calculated using Pearson correlation coefficient matrix. The results showed that: ten correlations are negative and significant; two correlations are positive and significant; and three correlations are not statistically significant. 3. The study three variables (gender, specialization, and year) showed significant differences among the theoretical, political, and economic values in favor of males. There were no significant differences regarding the aesthetic value between the two sexes. Significant differences were found in relation to the religious and social values in favor of the females. While significant differences were found as to the theoretical and economic values in favor of the science students, significant differences were also found as to the political, social, and aesthetic values in favor of the art students. However, there was no significant difference shown between the specializations in relation to the religious values. And as for the year variable, significant differences were observed in regard to the religious, political, and aesthetic values in favor of freshmen; whereas the theoretical and political values were found in favor of juniors. These results were interpreted in light of the theoretical framework and previous studies. Recommendations and suggestion were then put forward. One recommendation suggested the use of the Omani contextualized test when admitting students to SQU and in distributing them over colleges. Another one suggested the offer of a compulsory course to teach the artistic and aesthetic aspects with the objective of developing the students' values in these fields considering their great benefits to human life.
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة نظام القيم لدى طلبة جامعة السلطان قابوس كما يقيسه اختبار البورت وفرنون ولندزي والذي عربه عطية محمود هنا. ومعرفة العلاقة بينها والفروق العائدة للجنس والسنة والتخصص.
وللإجابة عن أهداف الدراسة قام الباحث بتكييف الاختبار على البيئة العمانية من خلال تعديل في صياغة العديد من فقراته وعرضها على ۲۲ خبيرا. وبعد التأكد من صدق الأداة وثباتها تم توزيعها على عينة الدراسة التي تكونت من (4۷۸) طالبا وطالبة من جميع كليات الجامعة وهي تشكل نسبة ۱۰% من مجتمع الدراسة. وباستخدام الوسط الحسابي والانحراف المعياري وتحليل التباين ومعامل ارتباط بيرسون، كانت أهم النتائج ما يلي: ١- ترتيب قيم الطلبة في جامعة السلطان قابوس ترتيبا تنازليا حسب أهميتها بالنسبة لحياتهم كما يلي دينية، اجتماعية، نظرية، سياسية، اقتصادية، جمالية). ٢- لمعرفة طبيعة العلاقة بين القيم السبت، فقد تم حساب مصفوفة معاملات ارتباط بيرسون بينها، وقد اتضح أن عشرة معاملات ارتباط سالبة ودالة، ومعاملي ارتباط موجبين ودالين، وثلاثة معاملات غير دالة إحصائيا.
٣- لمعرفة الفروق في متغيرات البحث الثلاثة (الجنس - التخصص - السنة) فقد وجدت فروق دالة في القيم النظرية والسياسية والاقتصادية لصالح الذكور، ولم تظهر فروق بين الجنسين في القيمة الجمالية وظهرت فروق دالة في القيمة الدينية والاجتماعية لصالح الإناث. أما التخصص فقد كشفت النتائج عن فروق دالة في القيمتين النظرية والاقتصادية لصالح القسم العلمي، وفروقا دالة في القيم السياسية والاجتماعية والجمالية لصالح القسم الأدبي، ولم تظهر فروق بين التخصصين في القيمة الدينية. أما المستوى الدراسي فقد كشفت النتائج عن فروق دالة في القيم الدينية والسياسية والجمالية الصالح المستوى المبتدئ، والنظرية والاقتصادية لصالح المستوى المتقدم.
وتم تفسير النتائج في ضوء الإطار النظري والدراسات السابقة، كما تم الخروج بعدد من التوصيات والمقترحات منها اعتماد اختبار القيم على البيئة العمانية في توزيع طلبة الجامعة على الكليات المختلفة، وطرح مقرر متطلب جامعة يتناول الجوانب الفنية والجمالية هدفه تنمية القيمة الجمالية لدى الطلبة لما لهذه القيمة من فائدة كبيرة لحياة الإنسان.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
35
2
السعدية، أحلام بنت خليفة بن محمد.
جامعة الشرقية
2024-04-01
الرسائل والأطروحات الجامعية
4
0
المعمرية, مريم بنت خلفان بن راشد.
جامعة السلطان قابوس.
2023
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
الحجرية, فاطمة بنت سلطان بن راشد.
جامعة نزوى.
2010
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
البلوشية, أسماء بنت علي بن عبد الله.
جامعة السلطان قابوس.
2021
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
الوهيبية, عائشة بنت خلفان بن سيف.
جامعة نزوى.
2009