وثيقة
مركزية التوبة وصلتها بالاستخلاف والجزاء بين القرآن المبين والفكر العقدي و أعمال المسلم المعاصر.
عناوين أخرى
Centrality of Repentance and its Relation to Succession and Reward in the Clear Quran, the Doctrinal Thought and Works of Modern Muslim
الناشر
جامعة السلطان قابوس.
ميلادي
2023
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This dissertation focused on the examination of the issue of centrality of repentance, one
of the key issues of the noble religion of Islam. The dissertation was divided into an
introduction and three chapters. The preface focused on the definition of the term
"doctrinal thought" and "Muslim works", and highlighted their relation to the research.
Chapter one focused on ontology of the centrality of the repentance and demonstration of
Koranic presentation of its concept as well as tracking of their contexts and uses, and their
relation to combination between granting of inheritance and punishment. Chapter two
discussed about seven key works of old and modern doctrinal though, and tracked their
focus on repentance in terms of classification and application. The chapter also compared
the centrality of repentance in the Clear Koran and doctrinal thought. Chapter three
addressed the same issue in the modern Muslim ideology and works, and presented a
proposal in general features in an attempt to reform the deficit of doctrinal though to
explore where repentance can be utilized in thought and work.
The dissertation drew set of conclusions, among which is that the Clear Koran clearly
documented the relation between repentance and the succession and reward in different
contexts, and made repentance the central way to paradise. Its concept includes making of
reality and reform of sins. Therefore, it is one of the best priorities of Islamic reform. In the
doctrinal though classifiers delayed the topic of repentance in treatment of disobedience,
and brought other topics before it, such as judgment on the disobedient, or were finally
silent about it. The research concluded that authors of only 10 out of 600 books classified
repentance in detail and utilized it. This omission of repentance was separated from
succession and punishment. Those works forgot sufficient discussi0on of repenting, fulfilling
believer, in contrast to the disobeyer whose punishment without repentance was
addressed in defining its punishment, even if without repentance. The dissertation
indicated that Ibadism, Mu'tazilism and Zaydism are the groups that are most exposed to
repentance but all of them show limitation of the works of repentance as compared to its
centrality in the Clear Koran. The research showed that modern Muslim was affected by old
doctrinal thought. Adjournment that takes reality for granted and omission of repentance
as phenomena of contemporary life that tends to exclude religion. The study ended by
defining the key positions of focus on repentance in reform, including that its topic shall be
listed in the topic of repentance between the two pillars of belief in Allah and the Judgment
Day, and the necessity to use it within the doctrinal and intellectual positions in the way
that confirms that the repentant got rid of the threat with focus on the pillars of repentance,
such as commanding charity and renouncing the abominable, as well as restoration of the
system of custody and acquittal, and effectuation of the family system in education ending
by focus on the belief of repentance in the various works of Muslim nowadays.
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
عنيت هذه الرسالة بدراسة قضية من أعظم قضايا الدين الاسلامي الحنيف وهي مركزية التوبة، وقد ْ قسمت الد ارسة إلى تمهيد وثااثة فصول. عني التمهيد بتعريف مصطلحي الفكر العقدي و أعمال المسلم وتوضيح علاقتهما بالبحث. ودرس الفصل الاول تأصيل مركزية التوبة، وبيان الطرح القرآني لمفهومها، وتتبع سياقاتها وتوظيفاتها، وعلاقتها بالربط بين الاستخلاف والجزاء. واستقصى الفصل الثاني ما يقارب الستمائة مصنف من المصنفات في الفكر العقدي القديم والمعاصر، و تتبع مواضع اهتمامها بالتوبة تصنيفا وتوظيفا، ثم مقارنة ذلك كله بمركزية التوبة في القرآن المبين. وعالج الفصل الثالث مركزية التوبة في فكر المسلم المعاصر و أعماله، مع تقديم مقترح في مالمح عامة لمحاولة إصالح الخلل الموجود في الفكر العقدي، وذلك بإيجاد مكامن توظيف التوبة في كل من الفكر و العمل. وقد خلصت الدراسة إلى جملة من النتائج المهمة، منها توثيق القرآن المبين الصلة بوضوح بين التوبة والاستخلاف والجزاء في سياقات متنوعة، و جعله التوبة المدخل المركزي إلى الجنة إذ يشمل مفهومها صناعة الواقع وإصالح المعاصي، فهي بهذا من أعظم أولويات الاصالح الاسالمي، أما في الفكر العقدي، فقد أخر المصنفون مبحث التوبة في معالجة المعاصي وقدموا غيرها من المباحث كالحكم على العاصي، أو سكتوا عنها نهائيا. وقد بين البحث أن 10 كتب فقط من بين 600 كتاب تم استقصاؤها أ ن مؤلفيها صنفوا في التوبة باستفاضة ووظفوها، فكانت هذه الغفلة عن التوبة فصال بينها و بين الاستخلاف والجزاء. و نسيت هذه المصنفات الحديث الوافي عن المؤمن التائب الموفي، بخالف العاصي الذي استرسلت في بيان جزائه ولو بغير توبة. ثم بينت الدراسة أن الاباضية والمعتزلة والزيدية من أكثر الفرق تعرضا للتوبة، ولكن يظهر عند جميعهم انحصار إعمال التوبة مقارنة بمركزيتها في القرآن المبين. ّن البحث وبي تأثر المسلم المعاصر بالفكر العقدي القديم، فانتشر الارجاء التسليمي للواقع والغفلة عن التوبة من ظواهر الحياة المعاصرة المائلة نحو إقصاء الدين. ثم انتهت الدراسة إلى بيان أهم مكامن التركيز على التوبة في الاصالح، ومنها: وجوب إدراج مبحث التوبة الايمان باهلل واليوم الاخر؛ ْ بين ركني و ضرورة توظيفها ضمن المواضيع العقدية والفكرية بما يؤكد خروج التائب من الوعيد، مع الاهتمام بمقومات التوبة كالامر بالمعروف والنهي عن المنكر، وإرجاع نظام الوالية والبراءة، وتفعيل نظام الاسرة في التعليم، انتهاء إلى الارتكاز على اعتقاد التوبة في مختلف أعمال المسلمين اليوم.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية