وثيقة

مسائل الإلهيات في القرن الهجري الرابع : دراسة مقارنة بين الإبانة للأشعري (324هـ)، والتوحيد للماتريدي (333هـ)، والجامع للبسيوي (364هـ).

عناوين أخرى
Theological Issues in the Fourth Hijri Century : a comparison between Al-Ibaanah of Al-Ash'ari (324 AH), Al-Tawhiid of Al-Maaturidi (333 AH), and Al-Jami' of Al-Basyawi (364 AH)
الناشر
جامعة السلطان قابوس.
ميلادي
2023
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study comparatively dealt with theological issues studied by three scholars of the fourth Hijri century, namely Al-Ibaanah of Al Ash'ari, Al-Tawhiid of Al-Maaturidi, and Al-Jami' of Al-Basyawi. In chapter one, the study focused on addressing the doctrinal issues and their proofs related to existence, monotheism, and knowledge among Al-Ash'ari, Al-Matridi, and Al-Basawi. In chapter two, the study analyzed Al-Ash'ari, Al-Maturidi, and Al-Basyawi's points of view concerning the Holy Names and Attributes, and their methodologies in dealing with this issue. Among the most important findings of the research is that knowledge is based on reasoning with the three imams, and it is mainly linked to evidence. Al-Ash'ari did not pay much attention to issues related to knowledge in his book Al-Ibana, although he mentioned it in his book Al-Lum'a. As for Al-Maturidi, he described the means and methods of knowledge in detail. Whereas Al Basyawi only mentioned sight and reasoning as the main methods, proving it by verses from Holy Quran. Al-Maturidi and Al-Basawi tackled the evidence for the existence of God Almighty in detail, and mentioned among them the evidence of occurrence, and the evidence of indicative impact of the influencer. The research showed the imams' discussion of the followers of other religions namely Aeonism, Shamanism, Sophistisism, Dualism, Manichaeism, Disanism, Marcionism and Magi . Al-Maturidi discussed these religions extensively by mentioning the origins of their beliefs and, then, between their opposition to reason and text. While Al-Basiwi mentioned a brief glimpse of the origin of the belief in secularis, dualism and their corruption. The three scholars dealt with the topics of the Names and Attributes, and the three of them agreed in proving the Attributes, but they differed in their relation to the essence. Al-Ash'ari tends to believe that it is neither he nor anyone else. Al-Maturidi and al-Basawi tend to believe that God's attributes are the essence of the essence. Each one of them cited his evidence in the matter and his discussions for his opponents. They differed in dealing with the topic of declarative attributes because of the different ways of dealing with the Qur'anic text. Al Ash'ari follows the path of delegating the meaning without interpreting it as the "principle of bilaa kayf". Al-Maturidi interpreted the istiwaa'and proved the vision of God, while al-Basawi goes to endorse the interpretation in dealing with the topic of similar attributes, because the apparent to him is delusional analogy.
الملخص العربي
تناولت هذه الدراسة القضايا العقدية المتعلقة بالإلهيات التي درسها ثلاثة من أئمة علماء القرن الهجري الرابع مقارنة بين ثلاثة كتب: الابانة لألشعري، والتوحيد للماتريدي، والجامع للبسيوي. واهت ّمت الدراسة في فصلها الاول بمعالجة القضايا العقدية المتعلقة بالوجود والتوحيد والمعرفة عند الاشعري والماتريدي والبسيوي ومناهجهم في الاستدلال عليها. أما في الفصل الثاني فقد سعت الدراسة إلى تحليل مقالات الاشعري والماتريدي والبسيوي في مباحث الاسماء والصفات، وآليات استدالالتهم عليها. ومن أهم النتائج التي توصل إليها البحث: إن المعرفة متأ ّسسة على الاستدلال عند الائ ّمة ّم الاشعري بالمسائل المتعلقة بالمعرفة في كتابه الثلاثة وأنها مرتبطة بالدليل أساسا. إذ لم يهت الابانة، وإن كان ذكرها في كتابه اللمع، أما الماتريدي فإنه ف ّصل في ذكر وسائل المعرفة وطرقها، واقتصر البسيوي على ذكر طريق النظر والاستدلال، مبينًا أنه أساس الطرق الاخرى، مؤكدًا ذلك بالشواهد القرآنية، وقد اتفق كالهما في أن معرفة الله ال تقع بالاضطرار بل بالكسب والاستدلال. وف ّصل ك ّل من الماتريدي والبسيوي في أدلة وجود الله تعالى سبحانه، وذ كرا منها دليل الحدوث، ودليل الاثر دال على المؤثر. وبين البحث مناقشة الائمة ألتباع الاديان الاخرى من الدهرية: السمنية والسوفسطائية. والثنوية: المانوية، الديصانية، المرقونية، المجوس. فناقش الماتريدي هذه الاديان مناقشة واسعة بذكر أصول اعتقاداتها، ثم بين مخالف تها للعقل والنص. في حين ذكر البسيوي لمحة مختصرة عن أصل اعتقاد الدهرية والثنوية، ثم بين وجوه فسادها. وعالج العلماء الثلاثة مباحث الاسماء والصفات، وقد اتفق ثالثتهم في إثبات الصفات، واختلفوا في علاقتها بالذات: فالاشعري ينحو إلى أنها لا هي هو ولا هي غيره، والماتريدي والبسيوي يذهبان إلى أن صفات الله هي عين الذات. وكل واحد منهم أورد أدلته في المسألة ومناقشاته لمخالفيه. واختلفوا في تناول مبحث الصفات الخبرية بسبب اختلاف مسالك التعامل مع النّص القرآني، فالاشعري يسلك مسلك تفويض المعنى دون ّول الاستواء وأثبت الرؤية، في حين يذهب البسيوي إلى تأويله "مبدأ البلاكيف"، والماتريدي إقرار التأويل في تناول مبحث الصفات المتشابهة، لأن الظاهر عنده يوهم التشبيه.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
الراعي، صالح بن قاسم بن إبراهيم.
جامعة السلطان قابوس
2023
الرسائل والأطروحات الجامعية
7
1
المرجبية, أمل بنت علي بن صالح.
جامعة السلطان قابوس.
2022
الرسائل والأطروحات الجامعية
1
0
الراعي, صالح بن قاسم بن إبراهيم.
جامعة السلطان قابوس.
2023
الرسائل والأطروحات الجامعية
3
2
الهاشمية, فوزيـة بنت مسلـم بن هديـب.
جامعة السلطان قابوس.
2022
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
الخزيري, قيس بن خليفة بن عبد الله.
جامعة السلطان قابوس.
2021