وثيقة

‫مستوى التفكير الناقد و الدوجماتية و العلاقة بينهما لدى معلمي التربية الإسلامية بمنطقة الباطنة شمال بسلطنة عمان

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2010
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The study aimed to investigate the levels of critical thinking and dogmatism, their interrelationship, and the differences between them based on gender and years of experience for Islamic Education teachers at North AL- Batina region in Sultanate of Oman. The sample of the study consisted of (242) Islamic science teachers; (120) males and (122) females. The sample represented (43%) of study population. To measure the critical thinking, the researcher used Watson -Glaser Critical Thinking Test, which was modified and adapted to Omani society by Al- Madhani (2003). The researcher modified the test for the study sample. In addition, to measure dogmatism, a Dogmatism Scale developed by Al- Shuhrii (2006) was used with some modifications to suit Omani society. Both instruments were reviewed and validated by a number of experts at the Department of Psychology of Sultan Qaboos University. In addition, the Cronbach-Alpha reliability coefficient for both instrument was computed and reached (0.5) for Critical Thinking Test, and (0.69) for Dogmatism Scale. To analyze the data, the researcher used means, standard deviations, one sample t-test, independent samples t- test, one way analysis of variance, Two-way analysis of variance and Pearson correlation. The following results were reached: 1-The Critical thinking level was above the average for Islamic Education teachers at North Batina Region on Sultanate of Oman. 2- There is a statistically significant difference at level of (0.05) on critical thinking for Islamic Education teachers based on teachers' gender favoring females. 3- There is no statistically significant difference at level of (0.05) critical thinking for Islamic Education teachers based on teachers experience's years. 4-The Dogmatism level is near average for Islamic Education teachers at North Batina Region in Sultanate of Oman. 5- There is no statistically significant difference at level of (0.05) on dogmatism for Islamic Education teachers based on their gender and experience's years. 6- There is a low negative but statistically significant interrelationship between critical thinking and dogmatism for Islamic Education teachers at North Batina Region in Sultanate of Oman. Based on the study results, the researcher presented several recommendations and suggestions
الوصف
رسالة جامعية
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مستوى التفكير الناقد والدوجماتية والعلاقة بينهما، ومدى اختلافهما حسب النوع وسنوات الخبرة لدى معلمي التربية الإسلامية بمنطقة الباطنة شمال بسلطنة عمان. تكونت عينة الدراسة من (۲۶۲) معلما ومعلمة من معلمي التربية الإسلامية، منهم (۱۲۰)من الذكور، و(۱۲۲) من الإناث بما يساوي (43%) من المجتمع الأصلي. ولقياس مستوى التفكير الناقد استخدمت الدراسة اختبار واطسن وجليسر للتفكير الناقد، الذي قامت المدحاني (۲۰۰۳) بتعديله وتكييفه مع البيئة العمانية. وتم تعديله في الدراسة الحالية ليتلائم مع عينة الدراسة. ولقياس مستوى الدوجماتية تم استخدام مقياس الدوجماتية الشهري (۲۰۰۹)، بعد أن تم تعديله ليتلائم مع البيئة العمانية. تم التأكد من ص دق الأدوات بعرضها على عدد من المختصين في قسم علم النفس في جامعة السلطان قابوس، كما تم حساب معامل ثباتهما بمعامل ألفا كرونباخ، فبلغ (50( , لاختبار التفكير الناقد، و (۰٫۹۹( المقياس الدوجماتية. ولتحليل البيانات استخدم اختبارات لعينة واحدة، والمتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، ولختبارات) لعينتين مستقلتين، وتحليل التباين الأحادي، وتحليل التباين الثنائي ومعامل ارتباط بيرسون. وقد توصلت الدراسة للنتائج التالية:
١- مستوى التفكير الناقد فوق المتوسط لدى معلمي التربية الإسلامية بمنطقة الباطنة شمال. ۲- وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (۰٫۰۰) في القدرة على التفكير الناقد بين معلمي التربية الإسلامية بمنطقة الباطنة شمال تعزى للنوع ولصالح المعلمات. ۳- علم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في القدرة على التفكير الناقد عند مستوى دلالة0.00 ))بين معلمي التربية الإسلامية بمنطقة الباطنة شمال تعزي للخبرة. 4- مستوى الدوجماتية متوسط لدى معلمي التربية الإسلامية بمنطقة الباطنة شمال. 5- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الدوجماتية عند مستوى دلالة (۰٫۰۰) بين معلمي التربية الإسلامية بمنطقة الباطنة شمال تعزى للنوع وللخبرة. 6- وجود علاقة ارتباطية سالبة ضعيفة بين التفكير الناقد والدوجماتية لدى معلمي التربية الإسلامية بمنطقة الباطنة شمال بسلطنة عمان. وفي ضوء هذه النتائج، قدمت الدراسة مجموعة من التوصيات والمقترحات.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
0
0
نبيل, فينان.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2018-10