وثيقة

مستوى وعي معلمي الدراسات الاجتماعية بسلطنة عمان بقضايا العلم و التكنولوجيا و المجتمع

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2017
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The aim of this study was to reveal the level of awareness of the social studies teachers in the secondary school in the Sultanate of Oman regarding the science, technology and society issues. Also, it aimed to determine the impact of the variable gender, the educational governorate, the years of experience and the number of hours of using the technological means on the individual studied samples. In order to achieve the objectives of the study, a study tool was used to measure the awareness consisting of (54) phrases which are divided into three main components: the knowledge component and it consists of (22) phrases of multiple choice type. The cognitive component includes (17) phrases, the behavioral component includes (15) phrases. All of them were presented according to the five-step scale. They were implemented on a group consisting of (204) teachers who are working in the government schools in the second cycle schools in Muscat Governorate and in north and south Al Batinah region. The study concluded that the level of public awareness of the science, technology and society issues among the social studies teachers was moderate. It was averaged by (69.5%). The result showed that there is contrast in the percentages of the average of the three components of the awareness of the science, technology and society issues. The study revealed that there is no effect for the variable gender, the number of years of experience, and the number of hours of use of technological means on the individual studied samples' awareness of the science, technology and society issues. In the light of the results of the study, a number of recommendations and suggestions were presented which would help to raise awareness of the phenomenon among the social studies teachers.
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن مستوى وعي معلمي الدراسات الاجتماعية في مدارس الحلقة الثانية بسلطنة عمان بقضايا العلم والتكنولوجيا والمجتمع، وتحديد أثر متغير النوع الاجتماعي والمحافظة التعليمية وعدد سنوات الخبرة وعدد ساعات استخدام الوسائل التكنولوجية في اليوم الواحد لدى أفراد عينة الدراسة.
ولتحقيق أهداف الدراسة إعداد أداة الدراسة المتمثلة في مقياس للوعي تكون من (54) عبارة، مقسمة إلى ثلاثة مكونات رئيسية هي: المكون المعرفي وتكون من (22) عبارة من نوع اختيار متعدد، واشتمل المكون الوجداني على (17) عبارة ، فيما تضمن المكون السلوكي (15) عبارات عرضت وفق التدرج الخماسي، تم تطبيقها على عينة تكونت من (204) معلم ومعلمة من العاملين في المدارس الحكومية بالحلقة الثانية في كل من محافظة مسقط وشمال الباطنة و جنوب الباطنة.
وتوصلت الدراسة إلى أن مستوى الوعي العام بقضايا العلم والتكنولوجيا والمجتمع لدى معلمي الدراسات الاجتماعية كان متوسطا بنسبة مئوية المتوسط الحسابي بلغت (59.5 %)، كما أظهرت النتائج وجود تباين في النسب المئوية للمتوسطات الحسابية للمكونات الثلاثة لمقياس الوعي بقضايا العلم والتكنولوجيا والمجتمع، وكشفت الدراسة عن عدم وجود أثر لكل من متغير النوع الاجتماعي، والمحافظة، وعدد سنوات الخبرة، وعدد ساعات استخدام الوسائل التكنولوجية على وعي أفراد العينة بقضايا العلم والتكنولوجيا والمجتمع.
وفي ضوء نتائج الدراسة تم تقديم عدد من التوصيات والمقترحات التي من شأنها أن تساعد في زيادة الوعي بالقضايا لدى معلمي الدراسات الاجتماعية.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
7
1
الحسني, سلطان بن سيف بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
‫العجمية،, عقيلة بنت عبدالله بن عبد الله.‬
جامعة السلطان قابوس
2010
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
عیسی بن خلف بن سالم, الحمداني
جامعة السلطان قابوس
2009
الرسائل والأطروحات الجامعية
2
0
‫الشحي،, عدنان بن راشد بن محمد.‬
جامعة السلطان قابوس
2014
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
‫السعيدي, حميد بن مسلّم بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس
2012