وثيقة

معتقدات الكفاءة الذاتية للمعلمين حول تطبيق استراتيجية حل المشكلات في تنمية التفكير الإبداعي لدى الطلبة ذوي صعوبات التعلم في سلطنة عمان.

عناوين أخرى
Teachers' self-competence beliefs regarding application of problem solving strategy in developing creative thinking among students with learning disabilities in the Sultanate of Oman
الناشر
جامعة السلطان قابوس.
ميلادي
2021
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The study is aimed to understand teachers' level of self-competence in providing the strategy in developing educational methods for students having learning disabilities. The same is reflected in this study in developing creative thinking and academic performance i.e. the achievements of the students with learning disabilities in a regular class. The sample of the study consists of 200 teachers (males & females) working in public education, from different governorates of the Sultanate in two basic. The study was based on the descriptive correiational study method. In order to achieve the goals of the study, self-competence measurement among teachers has been developed with regard to the application of problem solving strategy in developing creative thinking among the students with learning disabilities. The results indicated there have statistically significant differences attributed to experience, specialization and gender of the teachers in public education. Based on the findings of the study it is recommended to draw the attention of those in charge of special education and teacher's training programs in the Ministry of Education. It is needed to emphasize the importance of training the teachers in public education and introducing them to students with learning disabilities and effective approach to deal with them.
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى معرفة مستوى الكفاءة الذاتية لدى المعلمين في تقديم استراتيجية حل المشكلات بهدف تنمية المخرجات التعليمية والتي تشير في هذر الدراسة إلى تنمية التفكير الإبداعي، والأداء األكاديمي، أي التحصيل الخاص بالطلبة ذوي صعوبات التعلم في الصف العادي، وتألفت عينة الدراسة من 200 معلم ومعلمة من معلمي التعليم العام من مدارس محافظات السطنة، وقامت الدراسة على المنهج الوصفي الارتباطي، ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطوير مقياس الفاعلية الذاتية لدى المعلمين حوط تطبيق استراتيجية حل المشكلات في تنمية التفكير الإبداعي لدى طلبة ذوي صعوبات التعلم. أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات د لالة إحصائية تعزى للخبرة والتخصص والجنس لدى معلمي ومعلمات التعليم العام وبناء على النتائج اأوصت الدراسة بلفت انتباه القائمين على برامج التربية الخاصة، وبرامج تدريب المعلمين في وزارة التربية والتعليم على أهمية تدريب معلمي التعليم العام، وتعريفهم بطلبة ذوي صعوبات التعلم وكيفية التعامل معهم.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية