Document
معتقدات الكفاءة الذاتية للمعلمين حول تطبيق استراتيجية حل المشكلات في تنمية التفكير الإبداعي لدى الطلبة ذوي صعوبات التعلم في سلطنة عمان.
Other titles
Teachers' self-competence beliefs regarding application of problem solving strategy in developing creative thinking among students with learning disabilities in the Sultanate of Oman
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2021
Language
Arabic
English abstract
The study is aimed to understand teachers' level of self-competence in
providing the strategy in developing educational methods for students having
learning disabilities. The same is reflected in this study in developing
creative thinking and academic performance i.e. the achievements of the
students with learning disabilities in a regular class.
The sample of the study consists of 200 teachers (males & females) working
in public education, from different governorates of the Sultanate in two basic.
The study was based on the descriptive correiational study method. In order
to achieve the goals of the study, self-competence measurement among
teachers has been developed with regard to the application of problem
solving strategy in developing creative thinking among the students with
learning disabilities.
The results indicated there have statistically significant differences attributed
to experience, specialization and gender of the teachers in public education.
Based on the findings of the study it is recommended to draw the attention of
those in charge of special education and teacher's training programs in the
Ministry of Education. It is needed to emphasize the importance of training
the teachers in public education and introducing them to students with
learning disabilities and effective approach to deal with them.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى معرفة مستوى الكفاءة الذاتية لدى المعلمين في تقديم استراتيجية حل المشكلات بهدف تنمية المخرجات التعليمية والتي تشير في هذر الدراسة إلى تنمية التفكير الإبداعي، والأداء األكاديمي، أي التحصيل الخاص بالطلبة ذوي صعوبات التعلم في الصف العادي، وتألفت عينة الدراسة من 200 معلم ومعلمة من معلمي التعليم العام من مدارس محافظات السطنة، وقامت الدراسة على المنهج الوصفي الارتباطي، ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطوير مقياس الفاعلية الذاتية لدى المعلمين حوط تطبيق استراتيجية حل المشكلات في تنمية التفكير الإبداعي لدى طلبة ذوي صعوبات التعلم. أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات د لالة إحصائية تعزى للخبرة والتخصص والجنس لدى معلمي ومعلمات التعليم العام وبناء على النتائج اأوصت الدراسة بلفت انتباه القائمين على برامج التربية الخاصة، وبرامج تدريب المعلمين في وزارة التربية والتعليم على أهمية تدريب معلمي التعليم العام، وتعريفهم بطلبة ذوي صعوبات التعلم وكيفية التعامل معهم.
Category
Theses and Dissertations