وثيقة
معتقدات معلمات الرياضيات في الحلقة الأولى من التعليم الأساسي حول استخدام أسلوب التعلم باللعب وعلاقتها بالممارسة الصفية
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2012
اللغة
العربية
الموضوع
الملخص الإنجليزي
This study aimed at investigating the beliefs of female Math teachers in the first cycle of basic education about using the learning through play approach and its relationship to their classroom practices. Also, the study was concerned with studying the effect of the two variables of academic qualifications and experience on these beliefs.
Two tools were developed in this study: a) A Scale of Beliefs - a five-point scale consisting of 30 items. The scale was validated through submitting it to a panel of jury. Internal consistency was calculated using Alpha Cronbach coefficient (0.86). B) A classroom Observation Checklist consisting of 22 items. The checklist was validated by a panel of jury. The test-retest technique was used to measure reliability through administering the checklist to an outside sample beside the original sample. Pearson coefficient was (0.87).
The study sample consisted of 172 female teachers. The Beliefs Scale was administered to all of them. The Observation Checklist was administered to 10 female teachers with three classroom visits each.
The study results revealed the following: - The mean of female Math teachers' beliefs about learning through play was (4.14). It reflects a high degree of beliefs of the sample of the study towards using the learning through play approach in teaching Math.
- There were no statistically significant differences at (as0.05) between the means of beliefs of female Math teachers due to the two variables of academic qualifications and experience. - The mean of using the learning through play approach by female Math teachers in classrooms was (2.19) which indicate an average degree of practice. - There was no statistically significant correlation at (as0.05) between the beliefs of female Math teachers about using learning through game and their classroom practices.
In the light of these results, the study recommended the importance of the inclusion of the learning through game approach in pre-service and in-service teacher preparation programs, upgrading Math teachers practical aspects to implement the learning through play approach in their classrooms and conducting further studies to investigate teachers' beliefs about various issues in the Omani environment and its relationship to their classroom practices.
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى تقصي معتقدات معلمات الرياضيات في الحلقة الأولى من التعليم الأساسي في محافظة مسقط حول استخدام أسلوب التعلم باللعب وعلاقتها بممارستهن الصفية له، كما اهتمت أيضا بمعرفة أثر متغيري المؤهل الدراسي والخبرة التدريسية على تلك المعتقدات وقد استخدمت في الدراسة أداتان هما: (أ) مقیاس معتقدات وتكون من (۳۰) فقرة خماسي التدريج، وقد تم التحقق من صدقه بعرضه على مجموعة من المحكمين، كما جری حساب ثبات الاتساق الداخلي له باستخدام معامل ألفا کرونباخ حيث بلغ (۰٫۸۹). (ب) بطاقة ملاحظة صفية وتكونت من (۲۲) فقرة، حيث جرى التحقق من صدقها من خلال ملاحظات المحكمين، وتم حساب ثباتها بتطبيقها على عينة خارج العينة الأصلية، حيث بلغ معامل ارتباط بيرسون بين ملاحظات الباحثة والمشرفة المساعدة (۰٫۸۷). كما تكونت عينة الدراسة من (۱۷۲) معلمة تم تطبيق مقياس المعتقدات عليهن، أما بطاقة الملاحظة فقد تم تطبيقها على (۱۰) معلمات بواقع (۳) زیارات صفية لكل واحدة منهن، وقد أشارت نتائج الدراسة إلى الأتي: - متوسط معتقدات معلمات الرياضيات حول استخدام التعلم باللعب بلغ ( 4, ۱۶) وهو يعبر عن اعتقاد قوي لدى المعلمات - عينة الدراسة - نحو استخدام أسلوب التعلم باللعب في تعليم وتعلم الرياضيات . لم تكن هناك فروق دالة إحصائيا عند مستوى دلالة (ه چه...) بين متوسطات معتقدات المعلمات يعزي لمتغير المؤهل الدراسي ومتغير الخبرة التدريسية - متوسط درجة ممارسة معلمات الرياضيات الأسلوب التعلم باللعب داخل الغرفة الصفية بلغ ( ۲, ۱۹) مما يدل على أن أفراد عينة الدراسة يمارسن الأسلوب داخل الغرفة الصفية بدرجة متوسطة. . - عدم وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائيا عند مستوى دلالة ( 2, 052) بین معتقدات معلمات الرياضيات حول استخدام أسلوب التعلم باللعب وممارستهن الصفية له. هذا وقد أوصت الدراسة في ضوء ما أسفرت عنه تلك النتائج إلى أهمية تضمين أسلوب التعلم باللعب وممارساته في برامج إعداد المعلم قبل وبعد الخدمة، ورفع مستوى الممارسة الصفية الأسلوب التعلم باللعب لدى معلمي الرياضيات، وإجراء المزيد من الدراسات في معتقدات المعلمين حول قضايا متنوعة في البيئة العمانية وعلاقتها بممارساتهم الصفية.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية