وثيقة

Ontology based learing objectives and assessments for mobile learning domain

الناشر
Sultan Qaboos University
ميلادي
2017
اللغة
الأنجليزية
الملخص الإنجليزي
The advancement in mobile technology has brought brilliant additions to education by introducing a new type of learning called mobile learning. Mobile learning is about using mobile technology to access digital information while moving from one place to another. It goes beyond the traditional learning as it offers new approaches, accessibilities and flexibilities of interaction between instructors and learners.Due to the development of mobile technology, it has become pivotal for instructors and instructional designers to take advantage of such developments for an effective learning process. Moreover, it is time for mobile application developers to support the educational institutions by developing mobile applications that can best meet their pedagogical requirements since it has become one of the most used platforms for flexible learning. However, these target groups (instructors, instructional designers, mobile application developers, and learners) face many obstacles in determining the requirements for mobile learning course design and sharing this knowledge with each other, especially those in connection with learning outcomes and assessments. While the identification of learning outcomes and assessment for a traditional learning environment has been studied extensively with breadth and depth of standards and taxonomies to support this activity, challenges are still there faced by educational community. In order to do the same thing for mobile learning environment there are no set of standards or shared understanding for the development of mobile learning course learning outcome and assessment.Therefore, the objective of this thesis is to standardize the concepts in mobile learning course designed by focusing specifically on learning objectives and assessments. The main contribution of this thesis is ontology based learning objectives and assessments domain knowledge for mobile learning domain, based on the available taxonomies and models of learning outcomes and assessment. The thesis followed Methontology method and protégé tool for the development of this domain knowledge. Finally, the ontology was verified which proved that it was reasoned and worked as intended.
الوصف
Thesis
الملخص العربي
ادى التقدم الحاصل في تكنولوجيا الهاتف النقال الى إضافة رائعة للتعليم من خلال إدخال نوع جديد من أنواع التعليم وهو التعلم المتنقل. التعلم المتنقل هو استخدام تكنولوجيا الهاتف النقال للوصول إلى المعلومات الرقمية أثناء الانتقال من مكان إلى آخر. ولقد فاق هذا النوع من التعليم وسائل التعليم القديمة حيث انه وفر امكانيات جديده وصلاحيات متعددة بالإضافة إلى المرونة في التفاعل بين المعلم والمتعلم.ونظرا لتطور تكنولوجيا الهاتف النقال، أصبح من الضروري أن يستفيد المعلمين ومصممي المناهج التعليمية من ايجابيات هذه التطورات الحديثة لتقديم استراتيجيات تعليمية فعاله. ولقد آن الأوان لمطوري التطبيقات التعليمية لدعم المؤسسات التعليمية من خلال تطوير تطبيقات جديده تلبي المتطلبات التربوية الحديثةومع ذلك، فإن الفئات المستهدفة من معلمين ومصممي مناهج تعليميه ومطوري التطبيقات التعليمية والمتعلمين۔ يواجهون العديد من العقبات في تحديد متطلبات تصميم برامج التعلم المتنقل ومشاركة هذه المعرفة مع بعضهم البعض، وخاصة المعنية بتحديد الأهداف التعليمة وتقييمها. ولا تزال التحديات التي يواجها المجتمع التعليمي قائمة في تحديد الأهداف التعليمة والتقييمات البيئة التعلم التقليدية على الرغم من اتساع و عمق الدراسات والتصنيفات لدعم هذا النشاط. ومن أجل أن نفعل الشي نفسه مع التعلم المتنقل فانه لا توجد معايير او فهم مشترك حول كيفية تطوير البرامج التعليمية لتعلم المتنقل المختصة بتحديد الأهداف التعليمية والتقييماتولذلك، فإن الهدف من هذه الأطروحة هو توحيد المفاهيم في تصميم برامج التعلم المتنقل من خلال التركيز على وجه التحديد على الأهداف التعليمية والتقييمات المساهمة الرئيسية لهذه الأطروحة هي في اعداد ontology للأهداف التعليمية والتقيمات في مجال التعلم المتنقل على اساس التصنيفات والنماذج المتاحة المتعلقة بالاهداف التعليمية والتقييمات. اتبعت الأطروحة طريقة Methontology وأداة protége. وأخيرا، تم التحقق من عمل ontology على تحقيق الأهداف المنشودة
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
Al-Bulushiyah, .Badria Abdul-Aziz
Sultan Qaboos University
2012
مقالات الدوريات
1
0
Elmahi, Ali Tigani.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2016
مقالات الدوريات
0
0
Abdulfattah., Yaghi
Sultan Qaboos University
2022
مقالات الدوريات
0
0
Ghorbani, Behnam.
Oman Medical Specialty Board.
2018-09