وثيقة

Out of axis movement of an AUV inside a water pipeline.

مؤلف
المساهمون
Mahdian, A., مؤلف
Korol, Y. M., مؤلف
Brazhko, A., مؤلف
الناشر
Sultan Qaboos University.
ميلادي
2017
اللغة
الأنجليزية
الملخص الإنجليزي
The research intends to evaluate the variation in the resistance and the lift of a torpedo shaped AUV brought about by the wall effect inside the pipe as it moves out of the axis inside a water pipeline. Movement of an AUV at the axis of a pipe causes minimum resistance and lift forces, but when the AUV moves at a position parallel with the axis of the pipe (out of axis of the pipe), the hydrodynamic forces especially the lift force changes. The AUV must be able to move a float inside the pipe and perform non-contact inspection. In water pipes having limited diameters, there is the wall effect. The added resistance and the lift have to be calculated accurately, which is a necessary requirement for the determination of the vehicle speed, power demand, control, range and duration of the operation. According to the findings of this paper, when moving at the center of pipe the ratio of AUV diameter to pipe diameter is equal to 12. This value can be considered for the determination of" the critical pipe diameter" which gives zero resistance. The results of this study can be applied for torpedo movement inside the torpedo tube. The analysis is performed by the Flow Vision (V.2.3) software based on the CFD method and solving the RANS equations.
ISSN
1726-6742
zcustom_txt_2
Moonesun, M., Mahdian, A., Korol, Y. M., & Brazhko, A. (2017). Out of axis movement of an AUV inside a water pipeline. The Journal of Engineering Research, 14 (1), 10-22.
الملخص العربي
يعتزم هذا البحث تقييم التغيير في المقاومة والرفع لمركبة مستقلة تحت الماء AUV على شكل طوربيد داخل أنابيب المياه من تأثير الجدار داخل الأنبوب أثناء الحركة خارج المحور. الحركة للمركبة في محور الأنبوب تسبب مقاومة وقوة رفع أقل ولكن عندما تتحرك المركبة في وضع موازي لمحور الأنبوبة ؛ تتغير القوة الهيدروديناميكية وخاصة قوة الرفع. المركبة المستقلة تحت الماء AUV يجب أن تكون قادرة على الحركة العائمة داخل الأنبوب لتؤدي الفحص بدون تلامس. ففي مواسير المياه ذات الأقطار المحدودة يظهر تأثير الجدار. ولتحديد سرعة المركبة، والقدرة المطلوبة، والتحكم، المدى وفترة التشغيل؛ لابد من حساب المقاومة المضافة والرفع بدقة لأن هذا يعتبر متطلب ضروري. ووفقا لنتائج هذه المقالة التحرك في مركز الأنبوب والنسبة بين قطر المركبة لقطر الأنبوب تساوي 12، هذه القيمة تستخدم لإيجاد القطر الحرج للماسورة وتكون قيمة المقاومة المضافة في هذه الحالة تساوي صفر. نتائج هذه الدراسة يمكن تطبيقها على حركة الطوربيد داخل ماسورة الطوربيد. أجريت التحاليل باستخدام برنامج رؤية التدفق ( 2.3. V) والذي يعتمد على طريقة CFD وحل معادلات RANS.
قالب العنصر
مقالات الدوريات

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
Al-Shereiqi, Malik Said Salim,
Sultan Qaboos University
2014