وثيقة

تضمين مبادئ المواطنة العالمية في كتب الدراسات الاجتماعية للصفوف (10-12) وصعوبات تضمينها بسلطنة عمان.

عناوين أخرى
The Extent to which Principles of Global Citizenship are Incorporated into Social Sciences Textbooks for Grades (10-12) and Difficulties including it in Oman.
الناشر
جامعة السلطان قابوس.
ميلادي
2020
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The study aimed at investigating to what extent principles of Global citizenship are incorporated into social sciences textbooks for Grades (10-12) and its challenges from the point of view of the curriculum designers in Oman. The data was collected through using a mixed method. The researcher used analytical checklist that included (49) topics and (5) main citizenship principles, which are: international peace, human rights, human and environment, democracy, and multi cultures. A checklist of eight questions was implemented by the researcher. After the validity test, fourteen social sciences textbooks based on Ministry of Education (MOE) and thought at Islamic Institutes were analyzed for Grades (10-12)/ semester 2019-2020. Seven semi structured interviews were conducted with curriculum designers from MOE and Sultan Qaboos Higher Center for Culture and Sciences. The results of the study revealed that 2625 instances of incorporating principles of Global citizenship and its topics in the social sciences textbooks were offered by MOE and taught at Islamic Institutes for Grades (10-12). Results also showed that the most repeated principle was human and environment with 761 instances and 29 %, the democracy principle was the less repeated with 93 instances and 4%. Moreover, the study found out that several challenges were encountered by the curriculum designers in incorporating international citizenship principles: numerous amounts of knowledge and new global issues have appeared, and challenges related to educational policies and technical sides. Based on the results, a number of recommendations were proposed for further studies.
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى الكشف عن درجة تضمين مبادئ المواطنة العالمية في كتب الدراسات الاجتماعية للصفوف من (10-12) بسلطنة عمان، والكشف عن صعوبات تضمينها من وجهة نظر واضعي المناهج.
ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي حيث تم جمع البيانات من خلال بطاقة تحليل تكونت من (49) موضوعا موزعا على خمسة مبادئ للمواطنة العالمية : السلام العالمي، حقوق الإنسان، الإنسان والبيئة، الديموقراطية، الثقافات المتعددة، كما قام الباحث بإعداد قائمة تكونت من ثمانية أسئلة، وبعد التأكد من صدق الأداتين وثباتهما قام الباحث بتحليل عدد(14) كتاب من كتب الدراسات الاجتماعية للصفوف من (10-12) المقررة على طلبة وزارة التربية والتعليم ومعاهد العلوم الإسلامية للعام الدراسي 2019/2020م، وعمل مقابلات مع عدد سبعة من واضعي المناهج من وزارة التربية والتعليم ومركز السلطان قابوس العالي للثقافة والعلوم.
وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج حول درجة تضمين مبادئ المواطنة العالمية في كتب الدراسات الاجتماعية للصفوف (10-12) أهمها: أن مجموع تكرارات مبادئ المواطنة العالمية وموضوعاتها في كتب الدراسات الاجتماعية في وزارة التربية والتعليم ومعاهد العلوم الإسلامية للصفوف (10-12) بلغت (2625) تكرارا، وقد جاء مبدأ الإنسان والبيئة في المرتبة الأولى من حيث أكثر المبادئ تكرارا بمجموع بلغ (761) تكرارا وبنسبة بلغت (29%)، بينما جاء مبدأ الديموقراطية في المرتبة الأخيرة كأقل تكرارا بمجموع (93) تكرارا بنسبة بلغت (4%).وأن هناك العديد من الصعوبات التي يواجها واضعي المناهج في تضمين مبادئ المواطنة العالمية أهمها: الكم الهائل من المعرفة وظهور قضايا عالمية جديدة، وتحديات تتعلق بالسياسات التعليمية والجوانب الفنية، وفي ضوء نتائج الدراسة قٌد مت مجموعة من التوصيات وتم اقتراح بعض الموضوعات للدراسة المستقبلية.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
3
0
فتيل، موسى جعفر.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2021-07-01
مقالات الدوريات
5
0
خملي، محمد الشرقي.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2020-07-01