وثيقة

تفعيل المشاركة المجتمعية بين المدرسة و المجتمع المحلي في بعض الجوانب الإدارية بمدارس التعليم الأساسي (1-4) في سلطنة عمان.

ميلادي
2008
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aims at disclosing the actual status of the community partnership between Basic School (1-4) and local community in certain administrative aspects in the Sultanate of Oman as perceived by executive educational leaders, principals of schools, their assistants, social specialists and teachers. Besides, as perceived by some social groups (e.g. guardians, businessmen, government officials, distinguished officials, public leaders and members of local social bodies) The main objective of the study is to find out suitable methods to activate the community partnership in education in the Sultanate of Oman. To achieve the goal of the study a survey was conducted to find out the community partnership which included : Firstly, a questionnaire developed by the researcher consisting of 41 items and distributed to 507 individuals Secondly, conducting personal interviews with 80 individuals covering all regions of the Sultanate, except the governorate of Musandam and Al Wusta Region The statistic treatment was conducted by using standard deviation and analysis of the different ANOVA (One way ANOVA) and LCD test for dimensional comparison. Some of the most important outcome results of the study are: - Financing, administration and consultation, respectively, are the strongest fields for community partnership, whereas planning is the weakest. - Results showed that there were no significant statistical differences at the level of (0.05= a) in the estimations of the study sample except the second domain concerning community partnership in administrative field due to the educational region. The reason is the differences of the nature of every community and its awareness. _Results also showed that there were no significant statistical differences in all domain except in the fifth one due to different jobs: the participation of community in the field of consultancy. The study concluded some general recommendations and specific ones concerning school administration. It proposed conducting further studies to activate community .partnership in all field of education in the Sultanate of Oman
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى كشف الواقع الراهن للمشاركة المجتمعية في بعض العمليات الإدارية بمدارس التعليم الأساسي(1-4) في سلطنة عمان، وذلك من وجهة نظر القيادات التربوية التنفيذية بالمدارس مديري المدارس - مساعديهم - الأخصائيين الاجتماعيين) والمعلمين، وكذلك من وجهة نظر بعض الفئات المجتمعية ( أولياء أمور - رجال أعمال - قيادات رسمية وشعبية - قيادات وأعضاء مؤسسات المجتمع المحلي) ، أما الهدف الرئيس للدراسة فهو التوصل إلى أساليب تفعيل المشاركة المجتمعية في التعليم بالسلطنة.
ولتحقيق أهداف هذه الدراسة، تم تحليل الأدبيات المتعلقة بالتعليم الأساسي، والمشاركة المجتمعية، بجانب القيام بدراسة ميدانية لكشف الواقع الراهن للمشاركة المجتمعية، تألفت بيانات الدراسة الميدانية من مصدرين: أولا، استبانة مكونة من (41) فقرة تم توزيعها على (۱۰۷) . فردا، ثانيا، مقابلة شخصية مع (۸۰) فردا ، وذلك بجميع مناطق السلطنة باستثناء محافظة مسندم والمنطقة الوسطى.
وتمت المعالجة الإحصائية للبيانات باستخدام المتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية، وتحليل التباين الأحادي (ANOVA) ، واختبار ( شيفية) للمقارنات البعدية. ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة ما يلي: - أكثر الجوانب الإدارية التي تتم فيها المشاركة المجتمعية بالسلطنة هي : التمويل تليها الإدارة ثم الاستشارة، بينما أضعفها كانت في التخطيط. - أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (d= ۰ ، ۰۵) في تقديرات عينة الدراسة على محاور واقع المشاركة المجتمعية ماعدا المحور الثاني الخاص بمشاركات المجتمع في مجال الإدارة يعزي للمنطقة التعليمية ، ومرد ذلك اختلاف طبيعة كل مجتمع ومدى وعيه من منطقة لأخرى. . - أظهرت النتائج أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى( a=۱۰۰۵) بین متوسطات تقديرات أفراد العينة حسب متغير الوظيفة ، وذلك على كافة المحاور ماعدا المحور الخامس:مشاركات المجتمع في مجال الاستشارة.
- وقد أوصت الدراسة بعدد من الأساليب والإجراءات المقترحة لتفعيل المشاركة المجتمعية منها ماهو عام ومنها ماهو خاص بالإدارات المدرسية. وقد اقترحت الدراسة دراسات أخرى حول تفعيل المشاركة المجتمعية بالسلطنة باختلاف مجالات التعليم.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
2
2
الريامية, فاطمة بنت حمد بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس
2018
الرسائل والأطروحات الجامعية
3
1
الجابري, خالد بن سيف بن سالم.
جامعة نزوى
2019
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
الحنشية, أميرة بنت صالح بن عامر.
جامعة نزوى
2019
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
الريامي, محمد بن ناصر بن سالم.
جامعة نزوى
2017
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
العمرية, منى بنت سليمان بن محمد.
جامعة نزوى
2017
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
الهنائي, عبد الله بن سعيد بن سعيد.
جامعة نزوى
2016