وثيقة

ثر التدريس بإستخدام برنامج التمساح للفيزياء (Crocodile physics) في التحصيل و تنمية مهارات العمل المخبري لدى طالبات الصف الحادي عشر

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2015
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aims at identifying the impact of teaching using Crocodile Physics Program on the academic achievement of physics subject and development of lab activity skills of the female students at grade 11 of the General Education at schools in Muscat Governorate. The sample of this study consists of (59) students at Grade 11 in Muscat Governorate. It is is divided into: (29) students representing the experimental group studying physics using the Crocodile Program and (30) students representing the control group who study using the traditional method. Following extensive revision of the educational literature and studies on this issue, two study tools were prepared: the Achievement Test and the Laboratory work Skills Test, The Achievement Test was prepared to cover the units of Energy Conservation and the Quantity of Motion. This test also included objective and essay questions to measure knowledge, application and inference levels. The Laboratory work Skills Test, on the other hand, consists of (20) multiple-choice statements in planning, implementation, recording, analyzing and data interpretation. The validity of the test was verified by a number of examiners in the field, and its reliability was calculated through the reliability coefficients. The reliability value of the Achievement Test was (0.73), and for the Laboratory work Skills Test was (0.75). These values are educationally considered acceptable. The results of the study are as follows: - Differences of statistical indications at level (0.05) among those who got medium marks in the Achievement Test in all levels including knowledge, application and inference in favor of the experimental group. No statistical difference was indicated at level (0.05) between the experimental group and the control group in terms of all lab activity skills including planning, implementation, recording, analysis and data interpretation. In the view of the aforementioned results, the study has come up with a number of recommendations that include the necessity to adopt the technology of virtual labs in teaching science, as it will have an impact on increasing the academic achievement of students. These labs should be in place, and students and teachers should be trained to use and apply such a technology in lessons. The researcher suggests that similar studies need to be conducted in the field of teaching all science streams at different educational levels. A further study should also be conducted on the impact of Crocodile Physics Program or other virtual labs on different educational aspects.
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن أثر التدريس باستخدام برنامج التمساح في تحصيل الفيزياء وتنمية مهارات العمل المخبري لدى طالبات الصف الحادي عشر، حيث تكونت عينة الدراسة من (۵۹) طالبة من طالبات الصف الحادي عشر بمدارس محافظة مسقط, وقد تم تقسيم عينة الدراسة إلى (۲۹) طالبة مثلن المجموعة التجريبية ودرسن باستخدام برنامج التمساح الفيزياء و(۳۰) طالبة مثلن المجموعة الضابطة ودرسن بالطريقة التقليدية, ومن خلال اطلاع الباحثة على الأدبيات التربوية والدراسات السابقة, تم إعداد أداتي الدراسة واللتين تمثلتا في اختبار تحصيلي واختبار في مهارات العمل المخبري, وقد أعد الاختبار التحصيلي بحيث يغطي وحدة حفظ الطاقة وكمية التحرك وضم (6) أسئلة موضوعية و(10) أسئلة مقالية, تقيس مستويات المعرفة, والتطبيق والاستدلال أما فيما يتعلق باختبار مهارات العمل المخبري فقد تكون من (۲۰) عبارة من نمط الاختيار من المتعدد في مجال التخطيط, والتنفيذ والتدوين وتحليل وتفسير البيانات. وللتحقق من صدق الاختبارين تم عرضهما على مجموعة من المحكمين. كما تم التحقق من ثباتهما من خلال حساب معامل الثبات بإستخدام معامل الإرتباط لبيرسون, حيث بلغت قيمة الثبات للاختبار التحصيلي (۰٫۷۳), ولاختبار مهارات العمل المخبري (۰٫۷۰) وهي قيم مقبولة احصائيا, وقد جاءت نتائج الدراسة كالأتي: - وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( 0. 05) بين متوسطي الدرجات في الاختبار التحصيلي وبجميع مستوياته, المعرفة والتطبيق والاستدلال , لصالح المجموعة التجريبية.
- عدم وجود فرق دال احصائيا عند مستوى ( 0 . 05) بين المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في جميع مهارات العمل المخبري والمتمثلة في التخطيط والتنفيذ والتدوين وتحليل البيانات وتفسيرها.
وفي ضوء النتائج السابقة خرجت الدراسة بعدد من التوصيات منها ضرورة الاستفادة من تقنية المختبرات الافتراضية في تدريس العلوم لما لها من أثر في زيادة التحصيل الدراسي لدى الطالبات والعمل على إتاحة مختبرات افتراضية وتدريب المعلمين والطلبة على كيفية استخدامها وتطبيقها في الحصص الدراسية, وتقترح الباحثة إجراء دراسات مشابهة للدراسة الحالية في تدريس العلوم بفروعها المختلفة ولمراحل تعليمية مختلفة, ودراسة أثر برنامج التمساح للفيزياء أو غيره من المختبرات الافتراضية على جوانب مختلفة بالتعليم.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
3
0
الرقيشي، ماجد.
جريدة عمان.
2024-11-24
مقالات الدوريات
4
0
الرقيشي، ماجد.
جريدة عمان.
2024-08-22
مقالات الدوريات
0
0
عبد الكبير, فيلابوراتو.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2017-03
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
السعدية, نادية بنت سعيد بن محمد.
جامعة السلطان قابوس.
2017