وثيقة

مستوى جودة الأداء التدريسي لدى معلمي الدراسات الاجتماعية بمرحلة التعليم الأساسي في سلطنة عمان في ضوء متطلبات اقتصاد المعرفة.

الناشر
جامعة نزوى.
ميلادي
2022
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aims to define the level of quality of teaching performance for social studies teachers in basic education in the Sultanate of Oman in light of the requirements of a knowledge economy. To achieve the objectives of the study and answer its questions, the researcher developed two research instruments; the first one aimed to create a list of the requirements of the knowledge economy. The final form of this list consisted of thirty-two (32) items, distributed over four (4) fields, and each field has eight (8) items. The second instrument aimed to develop a scale to measure the quality level of teaching performance for the social studies teachers in light of knowledge economy requirements. The final form of this scale consisted of thirty-two (32) phrase distributed over four (4) fields, and each field has eight (8) items. The researcher validated the Reliability and Validity of the instruments, then applied them, depending on the surveying descriptive approach, on a sample of a hundred and ten (110) male and female teachers of the social studies at the basic education stage who were selected based on a simple random approach. In this study, the researcher concluded the following findings: - The level of quality of teaching performance for the social studies teachers at the basic education in the sultanate of Oman in light of knowledge economy requirements was high. - There are no statistically significant difference at the significance level of (a ≤ 0.05) among the mathematical averages for the level of quality of teaching performance of the social studies teachers in light of the requirements of knowledge economy attributed to the gender in three fields; (The field of learning and teaching techniques and means of communication - the field of educational and learning activities - the field of evaluation). However, the finding of the study uncovered that there are statistically significant difference at the significance level of (a ≤ 0.05) among the mathematical averages for the level of quality of teaching performance of the social studies teachers in light of the requirements of knowledge economy attributed to the gender in on field only; (The field of teaching strategies and methods) in favor of female teachers. - There are no statistically significant difference at the significance level of (a ≤ 0.05) among the mathematical averages for the level of quality of teaching performance of the social studies teachers in light of the requirements of knowledge economy attributed to the variables of (scientific specialization and years of experience) in the four fields of the scale individually and collectively. Based on the findings of the study, the researcher suggests some recommendations, the most important of which are: Inclusion of preparation programs for social studies teachers with the requirements of the knowledge economy to familiarize them with its nature and raise their level of awareness of its scientific and technical data. In addition, to hold specialized training courses and workshops for social studies teachers to support them with the teaching skills required by the knowledge economy. In addition to providing a supportive educational environment for social studies teachers, which contributes to activating their roles to ensure the achievement of the requirements of the knowledge economy.
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة التعرف إلى مستوى جودة الأداء التدريسي لدى معلمي الدراسات الاجتماعية بمرحلة التعليم الأساسي في سلطنة عُمان في ضوء متطلبات اقتصاد المعرفة. ولتحقيق أهداف الدراسة والإجابة عن أسئلتها قام الباحث ببناء أداتين بحثيتين، تمثلت الأولى في بناء قائمة بمتطلبات اقتصاد المعرفة، حيث تكونت هذه القائمة في صورتها النهائية من اثنين وثلاثين (32) عبارة تقريرية موزعة على أربع (4) مجالات بواقع ثمانية (8) عبارات لكل مجال منها. أما الأداة الثانية فقد تمثلت في بناء مقياس لمعرفة مستوى جودة الأداء التدريسي لدى معلمي الدراسات الاجتماعية في ضوء متطلبات اقتصاد المعرفة، تم إعدادها وفقا لمكونات قائمة متطلبات اقتصاد المعرفة، وقد تكون هذ المقياس في صورته النهائية من اثنين وثلاثين (32) عبارة تقريرية موزعة على أربع (4) مجالات بواقع ثمانية (8) عبارات لكل مجال منها. وبعد تحقق الباحث من صدق الأداتين وثباتهما، تم تطبيقهما اعتمادا على المنهج الوصفي في صورته المسحية، على عينة بلغ حجمها مائة وعشرة (110) معلمًا ومعلمة للدراسات الاجتماعية بمرحلة التعليم الأساسي تم اختيارهم وفق الطريقة العشوائية البسيطة. وقد توصل الباحث في هذه الدراسة إلى النتائج الآتية:
- أن مستوى جودة الأداء التدريسي لدى معلمي الدراسات الاجتماعية بمرحلة التعليم الأساسي في سلطنة عُمان في ضوء متطلبات اقتصاد المعرفة كان مرتفعا.
- عدم وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى الدلالة (0.05 ≥ α) بين المتوسطات الحسابية لمستوى جودة الأداء التدريسي لمعلمي الدراسات الاجتماعية في ضوء متطلبات اقتصاد المعرفة تعزى لمتغير النوع الاجتماعي في ثلاثة مجالات هي: (مجال تقنيات التعلم والتعليم وسائل التواصل – مجال الأنشطة التعليمية التعلمية – مجال التقويم). في حين كشفت نتائج الدراسة عن وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى الدلالة (0.05 ≥ α) بين المتوسطات الحسابية لمستوى جودة الأداء التدريسي لمعلمي الدراسات الاجتماعية في ضوء متطلبات اقتصاد المعرفة تعزى إلى متغير النوع الاجتماعي في مجال واحد فقط (مجال استراتيجيات التدريس وأساليبه) وكانت الفروق لصالح المعلمات.
- عدم وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى الدلالة (0.05 ≥ α) بين المتوسطات الحسابية لمستوى جودة الأداء التدريسي لمعلمي الدراسات الاجتماعية في ضوء متطلبات اقتصاد المعرفة تعزى للمتغيرين: (التخصص العلمي وسنوات الخبرة) في المجالات الأربعة للمقياس كل على حدة والمجالات مجتمعة.
وفي ضوء نتائج الدراسة، توصل الباحث إلى مجموعة من التوصيات كان من أهمها: تضمين برامج إعداد معلمي الدراسات الاجتماعية بمتطلبات الاقتصاد المعرفي بهدف تعريفهم بماهيته ورفع مستوى الوعي لديهم بمعطياته العلمية والتقنية. وعقد دورات تدريبية وورش عمل متخصصة لمعلمي الدراسات الاجتماعية لتزويدهم بالمهارات التدريسية التي يطلبها الاقتصاد المعرفي. وتوفير البيئة التربوية الداعمة لمعلمي الدراسات الاجتماعية، والتي تسهم في تفعيل أدوارهم بما يضمن تحقيق متطلبات الاقتصاد المعرفي.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
الرمحي، أحمد بن سليمان بن سيف.
جامعة نزوى
2022