وثيقة

تقويم النصوص الأدبية المقررة على طلبة الصف الثاني الثانوي الأدبي في سلطنة عمان في ضوء معايير الأدب الإسلامي.

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2002
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The study aimed to evaluate the literary texts assigned to the students of the second secondary (Art) in Sultanate of Oman in the light of the Islamic literature criteria through providing answers to the following questions : 1. What are the criteria of the Islamic literature to take into consideration in the literary texts assigned to secondary schools students ? 2. To what extent are these criteria applicable to the literary texts assigned to the second secondary students (Art) in Sultanate of Oman ? 3. What is the proposed perspective for the literary texts assigned to the second secondary students (Art) in the light of these criteria , and the results of current practice ? To answer the first question the researcher reviewed educational literature and previous studies in Islamic literature and the literary texts. He then , extracted a group of criteria which were validated by 18 judges . Eventually, the researcher obtained 27 criteria for Islamic literature. To answer the second question , the researcher converted the criteria list to a card in order to analyze the content of literary texts . He obtained the reliability of the analysis by applying them on ( 6 ) literary texts with the help of two analysts . He made use of Holsti,s Coefficient of Categorical Reliability to measure the reliability factor among them. Then he analyzed the study population to make sure of the applicability of the criteria to them, To answer the third question, the researcher proposed a certain perspective of the content based on the results of the analysis in order to take into account the criteria of Islamic literature criteria that were not found or merely found in the literary texts. The most important results of this study were as follows: 1. The study determined 27 criteria for Islamic literature in the following areas : sensational experience , passion, ideas , meanings, literal experience and wording. 2. It is noted that the wording experiment have been more considered in the analyzed texts. Then the sensational experience was less considered , followed by the ideas and meanings. 3- It is noted that in the sensational experience, the four criteria were largely found , except for the rich imagination, which was far less available in some analyzed texts. 4- He is also marked that criteria were clearly available in the ideas and meanings set of criteria , while there were many criteria hardly existant or completely unavailable in some of the analyzed texts. He was also found that some ideas were in contradiction with Islamic values in some of the analyzed texts. The study concluded with many recommendations. The most important ones are : 1. Reviewing the content of the literary texts assigned for the second secondary students (Art). 2. Making sure that the criteria of ideas and meaning are availablue in the content of literary texts assigned for the second secondary students similarly as the sensational experience , passion, oral and wording experience. 3- It is important to use the researcher,s proposed perspective of the content of the literary texts for the second secondary (Art). The study suggested : conducting studies to evaluate the literary texts ( poetry and prose ) in different stages of education in the Sultanate. It also recommended evaluation the literature presentented in the Omani media in light of Islamic literature criteria.
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى تقويم النصوص الأدبية المقررة على طلبة الصف الثاني الثانوي الأدبي في سلطنة عمان في ضوء معايير الأدب الإسلامي ، من خلال الإجابة عن الأسئلة الآتية :: ١- ما معايير الأدب الإسلامي التي يجب أن تراعي في النصوص الأدبية المقررة على طلبة المرحلة الثانوية ؟ ۲- إلى أي مدى تتحقق هذه المعايير في النصوص الأدبية المقررة على طلبة الصف الثاني الثانوي الأدبي في سلطنة عمان ؟ ٣- ما التصور المقترح للنصوص الأدبية المقررة على طلبة الصف الثاني الثانوي الأدبي في ضوء المعايير السابقة ونتائج الواقع الحالي ؟
وللإجابة عن السؤال الأول اطلع الباحث على الأدب التربوي والدراسات السابقة في مجالي: الأدب الإسلامي والنصوص الأدبية ، ومنها استخلص عدة معايير قدمها إلى ثمانية عشر محكما متخصصا ، ثم توصل إلى سبعة وعشرين معيارا للأدب الإسلامي وللإجابة عن السؤال الثاني حول الباحث قائمة المعايير إلى بطاقة لتحليل محتوى النصوص الأدبية ، ثم تأكد من ثبات التحليل بتطبيقها على ستة نصوص أدبية، واستعان بمحللين اثنتين لتحليلها واستخراج معامل ثبات فئات التحليل ليس '' هولستي '' ، ثم حلل م ع أحد المحللين مجتمع الدراسة ؛ لمعرفة مدى تحقق المعايير فيها.
وللإجابة عن السؤال الثالث وضع الباحث تصورا مقترحا للمحتوى اعتمادا على نتائج التحليل السابقة ؛ لأجل مراعاة معايير الأدب الإسلامي التي لم تتوافر في النصوص الأدبية أو توافرت بدرجة ضعيفة.
وقد أسفرت الدراسة عن نتائج منها : ا- توصلت الدراسة إلى سبعة وعشرين معيارا للأدب الإسلامي في مجالات : التجربة الشعورية والعاطفة ، والأفكار والمعاني ، والتجربة اللفظية والصياغة ۲- يلاحظ أن النصوص المحللة أكثر مراعاة لمعايير التجربة اللفظية والصياغة اللغوية ، تليها معايير التجربة الشعورية والعاطفة ، وكان الاهتمام أقل بمعايير الأفكار والمعاني.
٣- يلاحظ في مجال التجربة الشعورية والعاطفة أن المعايير الأربعة قد توافرت بدرجات عالية ما عدا معيار ( الخيال الخصب ) الذي توافر بدرجات ضعيفة في بعض النصوص المحللة. 4- يلاحظ في مجال الأفكار والمعاني وجود معايير توافرت بدرجات عالية ومتوسطة ، مع وجود الكثير من المعايير التي توافرت بدرجة ضعيفة أو لم تتوافر في النصوص المحللة، وأيضا يلاحظ وجود أفكار تتعارض مع القيم الإسلامية في بعض النصوص المحللة.
واختتمت الدراسة بتوصيات عديدة ، أهمها : ١- إعادة النظر في محتوى النصوص الأدبية المقررة على طلبة الصف الثاني الثانوي الأدبي
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس المؤلف

الرسائل والأطروحات الجامعية
1
0
الحراصي, جمال بن زهران بن محمد.
جامعة السلطان قابوس.
2021

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
9
0
الساعدي، عبد الله بن سعيد بن سالم.
جامعة نزوى
2013
مقالات الدوريات
10
1
الجملي، وضيحة.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2024-05-01
مقالات الدوريات
3
0
سعود، حمود.
جريدة عمان.
2024-02-29
مقالات الدوريات
3
0
أبو طالب, عادل.
مؤسسة عمان للصحافة والأنباء و النشر و الإعلان.
1997-07
مقالات الدوريات
0
0
خصباك, عائد.
مؤسسة عمان للصحافة والنشر والإعلان.
2001
مقالات الدوريات
0
0
بدران, محمد أبو الفضل.
مؤسسة عمان للصحافة والأنباء والنشر والاعلان.
2000