وثيقة
تقويم أسئلة اختبار الرياضيات في برنامج التنمية المعرفية للصف السابع بسلطنة عمان.
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2017
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The Study aimed at assessing and evaluating the items of the Mathematics test for grade seven as part of the Cognitive Development Program for the last three academic years (2012/2013 to 2014/2015) in the Sultanate of Oman. The evaluation process was concerned with the ratios of items that assess different cognitive levels as identified by Bloom and his colleagues. These levels are: Recall, Comprehension, Application, Analysis, Synthesis and Evaluation. This study also endeavors to verify the reliability of the test, the level of its difficulty, and the ability of the items in discriminating between students' performance. The sample of the study was composed of randomized sample of students' answer-papers related to the Mathematics test for grade seven as part of the Cognitive Development Program for the last three academic years (2012/2013 to 2014/2015). The total number of these papers was 9000. The researcher used a tool of two parts: the first part was a form to analyze tests questions in terms of their design (objective level) and the second part was a cognitive level (knowledge, application and high order skills). Another form was used to analyze the grade seven Mathematics tests in terms of availability of (rules) to compose and write objective questions. The criterion validity of the tests was calculated by comparing a sample of students results in the cognitive development tests with their results in normal Mathematics tests of grade seven every school year. The Pearson Correlation Coefficients for 2012/2013, 2013/2014 and 2014/2015 school years were (0.49), (0.54) and (0.55) respectively. This indicates that there is a significant correlation. The internal consistency of the test marks was calculated by using the Cronbach's alpha method and the consistency coefficients for 2012/2013, 2013/2014 and 2014/2015 school years were (0.55), (0.60) and (0.65) respectively. This indicates that there is a level of internal consistency less than what was expected when measuring cognitive skills. The results of the one-way analysis of variance (ANOVA) showed that there are differences of a statistical significance among the students with regard to their levels of attainment according to their marks obtained in Mathematics tests as part of the Cognitive Development Program as per gender and school year. The study concludes with a set of recommendations and proposals related to the theme of the study.
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى تقويم أسئلة اختبار التنمية المعرفية للصف السابع في مادة الرياضيات للسنوات الثلاث الأخيرة ( ۲۰۱۳ / ۲۰۱۲ حتى ۲۰۱۰ / ۲۰۱4 ) بسلطنة عمان، من حيث نسب الأسئلة التي تقيس مختلف المستويات المعرفية كما حددها بلوم وزملاؤه وهي (التذكر والقهم والتطبيق والتحليل والتركيب والتقويم). كما تسعى إلى التحقق من ثبات الاختبار، ومستوى ص عوية وتمييز مفرداته. تكونت عينة الدراسة من عينة عشوائية من استجابات أوراق الطلاب على أسئلة اختبار الرياضيات للصف السابع في برنامج التنمية المعرفية للأعوام الدراسية الثلاثة الأخيرة من ( ۲۰۱۳ / ۲۰۱۲ ) وحتى العام ( ۲۰۱۰ / ۲۰۱4 ) والبالغ عددها (۹۰۰۰) استجابة. وقد استخدم الباحث أداة مكونة من جزأين هما: استمارة تحليل أسئلة اختبار الرياضيات للصف السابع في برنامج التنمية المعرفية من حيث الشكل (موضوعي)، والمستوى المعرفي (معرفة، تطبيق، قدرات معرفية عليا)، واستمارة تحليل أسئلة اختبار الرياضيات للصف السابع في برنامج التنمية المعرفية من حيث مدى توافر (قواعد) صياغة الأسئلة الموضوعية. وقد تم حساب صدق المحك وذلك بمقارنة عينة من نتائج الطلبة لاختبار التنمية المعرفية مع تحصيلهم الدراسي لاختبار الرياضيات للصف السابع من كل عام دراسي، حيث بلغ معامل ارتباط بيرسون للأعوام الدراسية ( ۲۰۱۳ / ۲۰۱۲ ) ( ۲۰۱۶ / ۲۰۱۳ ) ( ۲۰۱۰ / ۲۰۱۶ ) على التوالي ( 0 . 49)، ( 0 , 54)، (0٫55)، وهذا يشير إلى وجود ارتباط دال إحصائيا. أما بالنسبة لثبات الاتساق الداخلي لدرجات الاختبارات فقد تم حسابه بطريقة ألفا لكرونباخ، حيث بلغ معامل الثبات للأعوام الدراسية ( ۲۰۱۳ / ۲۰۱۲ ) ( ۲۰۱۶ / ۲۰۱۳ ) ( ۲۰۱۰ / ۲۰۱۶ ) على التوالي (0٫55)، (0٫60)، (0٫65)، وهي تدل على درجة ثبات (اتساق داخلي) أقل من المتوقع التي تقيس قدرات معرفية. وأظهرت نتائج تحليل تباين الأحادي إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الطلبة في المستوى التحصيل الدراسي لدرجات اختبارات التنمية المعرفية في مادة الرياضيات باختلاف النوع والعام الدراسي، وانتهت الدراسة بمجموعة من التوصيات والمقترحات المتعلقة بالموضوع.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية