وثيقة
تقويم مدى إتقان طالبات المرحلة الثانوية في سلطنة عمان مهارات القراءة الجهرية
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2003
اللغة
العربية
الموضوع
الملخص الإنجليزي
This research is aimed at evaluating the required competencies for secondary school students to read aloud. Furthermore it considers the obstacles negatively affecting reading aloud The population samples of this research are as follows: - . Secondary School Students in the Directorate of General Education, in Batinah South for the Academic year 2001-2002, 2715 girl students. A sample consisting of 81 students (Girls) has been randomly selected from the 2715. This sample represents 3 %. 2. Another sample is 14 inspectors, which represents 100 % of the studied population To achieve good result and meaningful conclusions in the research, the researcher has followed the proceeding steps and procedures. A) Preparation of the research theoretically which includes the topics concerning oral reading skills, and the studies with mention of the same B) One list of oral reading skills was prepared for secondary school students. This list is shown to a group of arbitrators and necessary changes were ther incorporated C) Oral reading test is prepared, authenticity and reliability have been evaluated after been shown to a number of arbitrators. It has shown proof rate of 0.26, which indicates level 0.5 proof agreement for observes 80%, which indicates to level 0.001. D) Oral reading questionnaire is designed for inspectors about poor oral reading. Proof has been evaluated by a number of arbitrators, Calculated stability using Kindal Factor, which is 0.27, this indicates to 0.001. E) Theoretical suggestion was made to improve the skills of poor oral reading according to the result of the questionnaire. The researcher used percentages median standard deviation to analyze the research results. The most important results of the research are as follows: . First secondary school girls are very poor in oral reading, the percentage is 41.8 however they are good in recognition of printed letters, words and sentence with the percentage of 61.23%. The interaction with the speakers is very weak with the percentage of 20%. 2. The environmental and social factors from the inspector's pointof view are the main factors that cause oral reading weakness. Also other factors related to student and school environment play a major role in affecting the same. Recommendations. We should give maximum care for oral reading during basic education stage because it is the foundation stage, additionally Arabic language teachers should use modern standard Arabic in the class. Cooperation between families, society and school is essential to help students to develop oral reading. School should provide audio – visual aids to develop students' oral skills. On the other hand this research has suggested conducting a lot of studies on oral reading,
الوصف
رسالة جامعية
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدف البحث الحالي إلى تعرف مدى إتقان طالبات الصف الأول الثانوي مهارات القراءة الجهرية ، ومعرفة الأسباب التي تؤدي إلى ضعف الطالبات في هذه المهارات ، وقد تكون مجتمع البحث من طالبات الصف الأول الثانوي في مديرية التربية والتعليم لمنطقة الباطنة جنوب للعام الدراسي (۲۰۰۱ ،۲۰۰۲ م ) ، والبالغ عددهن ۲۷۱۰ طالبة . وتكونت عينة البحث من (۸۱) طالبة يمثلون ( 3 ) من المجتمع الأصل , أما عينة الموجهين فكان حجمها (۱۶) موجها وموجهة يمثلون (۱۰۰%) من مجتمع البحث. ولتحقيق أهداف البحث ، قامت الباحثة بإتباع الإجراءات التالية : (أ) إعداد الإطار النظري للبحث وقد اشتمل على أهم الموضوعات المتعلقة بالقراءة الجهرية ، وأبرز الدراسات التي تناولت مجال القراءة الجهرية . (ب) إعداد قائمة بمهارات القراءة الجهرية اللازمة لطالبات المرحلة الثانوية ، وتم عرضها على مجموعة من المحكمين ، ثم تمت التعديلات حسب توصياتهم . ثم حساب ثبات القائمة الذي بلغ 066, حسب معامل اتفاق كندال . (ج) إعداد اختبار للقراءة الجهرية ، وحساب صدقه وثباته بعد عرضه على مجموعة من المحكمين. وقد بلغت قيمة الثبات ۲۹, وهو دال عند مستوى 05, في حين بلغ ثبات الاتفاق بين الملاحظين ۸۰٪ وهو دال عند مستوى دلالة ٬۰۰۱ . (د) تصميم استبانة للموجهين حول أسباب ضعف طالبات المرحلة الثانوية في مهارات القراءة الجهرية ، وتم حساب صدق الإستبانة بعد عرضها على مجموعة من المحكمين ، وتم كذلك حساب ثبات الإستبانة باستخدام معامل الاتفاق كندالي الذي بلغ ۰۲۷, وهو دال إحصائية عند مستوى دلالة ۰۰۱, ( ه ) وضع تصور نظري مقترح لمعالجة الضعف في مهارات القراءة الجهرية ، في ضوء نتائج الإختبار ، ونتائج الإستبانة . واستخدمت الباحثة النسب المئوية ، والمتوسطات الحسابية والإنحرافات المعيارية ، ومعامل إتقاق كندال ، لاستخراج النتائج المتعلقة بأسئلة البحث . وقد تمثلت أهم نتائج البحث في : ١- تدني امتلاك طالبات الصف الأول الثانوي مهارات القراءة الجهرية بنسبة 41.8%وكان أكثر المهارات إتقانة مهارة التعرف البصري على الرموز المطبوعة ( الحروف والكلمات ، والجمل ) والتمييز بينها بنسبة ۹۱۰۲٪ في حين أن أقل هذه المهارات إتقان كانت مهارة تعود النظر إلى المستمعين من آن لآخر بنسبة، ۲۰۰٪ . ۲- تصدر الأسباب المتعلقة بالأحوال البيئية والاجتماعية المرتبة الأولى في درجة الإسهام في ضعف، طالبات الصف الأول الثانوي في مهارات القراءة الجهرية من وجهة نظر الموجهين ، تليها الأسباب المتعلقة بالطالب ، ثم الأسباب المتعلقة بالبيئة الدراسية ." أوصى البحث بعدة توصيات من بينها : الاهتمام بالقراءة الجهرية في مرحلة التعليم الأساسي ، باعتبارها مرحلة التأسيس القرائي هو ضرورة تنبیه معلمي اللغة العربية إلى استخدام اللغة العربية الفصيحة أثناء تدريسهم ، وتجنب الحديث بالعامية ، وغيرها . كما اقترح البحث إجراء عدد من البحوث تتناول القراءة الجهرية بالدراسة من جوانب مختلفة
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية