وثيقة

‫تقييم البرامج التدريبية المقدمة لمعلمي الدراسات الاجتماعية في سلطنة عمان في ضوء نموذج جاك فيليبس (Jack Phillips)

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2014
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aims to explore the evaluation of training programs provided for social studies teachers in the Sultanate of Oman in the light of the evaluation model by Jack Phillips as well as determining the impact of different variables namely: type, educational governorate, teaching experience and the number of training programs attended by teachers. To achieve the objectives of the study, a card has been designed to analyze the training programs offered for social studies teachers in the Sultanate of Oman foe the year (2013). The researcher used the descriptive analytical approach by preparing a questionnaire consisting of (35) statements divided into (4) levels: Reaction, learning, application and results. After confirming the validity of the questionnaire. It was distributed among (450) teachers majored in social studies whom attended these training programs in all governorates of the Sultanate in the year (2013). The researcher choses one program to apply the fifth level of Phillips model which is (Return on investment) by using data collected from conducted interviews. The researcher has interviewed (16) teachers majored in social studies located in Muscat Governorate. The results of the study revealed that most of the training programs provided for social studies teachers focused with a percentage of (50%) on two main areas: instructional methods of teaching programs with a percentage of (26%), and professional development programs with a percentage of (24%). The results also showed that the teachers' evaluation of the training programs reached an average of (3.71) which considered to be high. The results also indicated that there were statistically significant differences in the level (a = 0,05) due to the variable (teaching experience) as for the teachers who have (11 and more) years in teaching and statistically significant differences at the level (a = 0,05) due to the variable (governorate) specifically for Aldaklia governorate. There were also differences emerged statistically significant at the level (a = 0,05) due to the variable (training programs) for the number of programs attended (3 or more programs). While the results revealed that there were no statistically significant differences at the level (a = 0,05) due to the variable (gender). The researcher recommended adapting Jack Phillip's model to evaluate training programs and establishing the effectiveness of those program to give a realistic overview of its effectiveness which will mainly contribute to the development and accomplishment of its objectives. The researcher also stressed upon the need to identify training needs accurately, and to consider and revise methods of training that are currently used. In addition to estalish the role of the Specialist Training Center to activate its part in proportion of the current developments.
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن درجة تقييم البرامج التدريبية المقدمة لمعلمي الدراسات الاجتماعية بسلطنة عمان في ضوء نموذج جاك فيليبس، بالإضافة إلى معرفة أثر متغيرات النوع والمحافظة التعليمية والخبرة التدريسية وعدد البرامج التدريبية التي حضرها المستجيبون.
ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي، حيث قامت بتصميم بطاقة تحليل تضمنت تحليل البرامج التدريبية المقدمة لمعلمي الدراسات الاجتماعية في سلطنة عمان للعام الدراسي (2013م)، كما قامت بإعداد استبانة مكونة من (35) عبارة موزعة على الأربعة مستويات الأولى من مستويات نموذج جاك فيليبس وهي: (ردة الفعل، والتعلم، والتطبيق، والنتائج، وبعد التأكد من صدق الأداة تم تطبيقها على (450) معلمة ومعلمة من معلمي الدراسات الاجتماعية الذين حضروا هذه البرامج التدريبية بجميع محافظات السلطنة في عام (2013م)، وقامت الباحثة باختيار برنامج واحد لتطبيق المستوى الخامس من نموذج فيليبس وهو: (العائد على الاستثمار)، وذلك من خلال استخدام أداة المقابلة، وبعد التأكد من صدق الأداة وثباتها، تم تطبيقها على (16) معلما ومعلمة من معلمي الدراسات الاجتماعية بمحافظة مسقط.
وكشفت نتائج الدراسة أن معظم البرامج التدريبية المقدمة لمعلمي الدراسات الاجتماعية تتركز بنسبة (50%) في مجالين وهما: برامج طرائق التدريس بنسبة (26%)، وبرامج الإنماء المهني بنسبة (24%)، وأظهرت نتائج الدراسة أن درجة تقييم المعلمين للبرامج التدريبية جاءت بمتوسط حسابي (3071)، أي بدرجة عالية، كما أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a=0.05) تعزى لمتغير الخبرة التدريسية لصالح مستوى الخبرة (1 امينة فأكثر)، كما ظهرت فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a=0.05) تعزى لمتغير المحافظة التعليمية لصالح محافظة الداخلية، وكذلك ظهرت فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a=0.05) تعزى لمتغير عدد البرامج التدريبية التي شارك بها المعلم لصالح مستوی (۳ برامج فأكثر)، في حين كشفت النتائج بأنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة(a=0.05) تعزى لمتغير النوع الاجتماعي في جميع محاور الدراسة.
وقد أوصت الباحثة بأهمية اعتماد نموذج لتقييم البرامج التدريبية، للخروج بنتائج حول فاعلية تلك البرامج، وإعطاء نظرة واقعية حول جودتها مما يساهم في تطويرها وتحقيق أهدافها، كما أكدت على ضرورة تحديد الاحتياجات التدريبية بدقة، والنظر في الأساليب والوسائل التدريبية المستخدمة حالية، كما أوصت بضرورة تعزيز دور المركز التخصصي المهني لتدريب المعلمين وتفعيله بما يتناسب مع التطورات الراهنة.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
7
1
الحسني, سلطان بن سيف بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
‫العجمية،, عقيلة بنت عبدالله بن عبد الله.‬
جامعة السلطان قابوس
2010
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
عیسی بن خلف بن سالم, الحمداني
جامعة السلطان قابوس
2009
الرسائل والأطروحات الجامعية
2
0
‫الشحي،, عدنان بن راشد بن محمد.‬
جامعة السلطان قابوس
2014
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
‫السعيدي, حميد بن مسلّم بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس
2012