وثيقة
تصور مقترح لتطبيق الاعتماد المدرسي بسلطنة عمان في ضوء خبرة أمريكا و كندا و مصر
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2017
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The study aimed to develop a proposed framework for school accreditation in Oman in the light of the experience of the USA, Canada and Egypt. It also aimed to identify the intellectual foundation of school accreditation. Analysis of the experiences of these countries was done which revealed similarities and differences between them in applying the school accreditation. Moreover, the study aimed to identify the intellectual foundations of school accreditation and to explore the view of experts on the proposed framework.
In order to achieve the objectives of the study, the comparative approach was implemented. The proposed framework was distributed to 20 experts, divided into three groups: (1) academics who are specialized in the educational administration, (2) educational experts at the Ministry of Education and (3) experts from the General Secretariat of the Education Council.
The proposed framework included: (a) the proposed conceptual framework, (b) the objectives of the proposed framework, (c) the mechanisms of implementing the proposed framework, (d) the objectives of the school accreditation, (e) the accreditation procedures, (f) the school accreditation standards, (g) the validity of the certificate Dependence, (h) requirements for successful proposed visualization, and (i) challenges to the proposed scenario.
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى وضع تصور مقترح لتطبيق الاعتماد المدرسي بسلطنة عمان في ضوء خبرة كل من الولايات المتحدة الأمريكية، وكندا، وجمهورية مصر العربية، من خلال التعرف على الأسس الفكرية للاعتماد المدرسي، وتحليل خبرات هذه الدول في تطبيق الاعتماد المدرسي، وتحديد أوجه التشابه والاختلاف بين هذه الخبرات في تطبيق الاعتماد المدرسي.
اتبعت الدراسة المنهج المقارن واستطلاع آراء الخبراء، وتم تحكيم التصور المقترح من قبل (۲۰) من المختصين، موزعين إلى مجموعة من الأكاديميين في الإدارة التربوية، والخبراء التربويين بوزارة التربية والتعليم، وخبراء من الأمانة العامة لمجلس التعليم، وتوصلت الدراسة إلى إعداد تصور مقترح لتطبيق الاعتماد بسلطنة عمان من خلال خبرات دول المقارنة وآراء الخبراء ، وتضمن التصور المقترح المكونات الآتية: منطلقات التصور المقترح، وأهداف التصور المقترح، وآليات تطبيق التصور المقترح، وأهداف الاعتماد المدرسي، وإجراءات الاعتماد المدرسي، ومعايير الاعتماد المدرسي، وصلاحية شهادة الاعتماد، ومتطلبات نجاح التصور المقترح، والتحديات التي تواجه التصور المقترح.
اتبعت الدراسة المنهج المقارن واستطلاع آراء الخبراء، وتم تحكيم التصور المقترح من قبل (۲۰) من المختصين، موزعين إلى مجموعة من الأكاديميين في الإدارة التربوية، والخبراء التربويين بوزارة التربية والتعليم، وخبراء من الأمانة العامة لمجلس التعليم، وتوصلت الدراسة إلى إعداد تصور مقترح لتطبيق الاعتماد بسلطنة عمان من خلال خبرات دول المقارنة وآراء الخبراء ، وتضمن التصور المقترح المكونات الآتية: منطلقات التصور المقترح، وأهداف التصور المقترح، وآليات تطبيق التصور المقترح، وأهداف الاعتماد المدرسي، وإجراءات الاعتماد المدرسي، ومعايير الاعتماد المدرسي، وصلاحية شهادة الاعتماد، ومتطلبات نجاح التصور المقترح، والتحديات التي تواجه التصور المقترح.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية