وثيقة

بناء معايير للإعتماد المدرسي لمدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي بسلطنة عمان

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2013
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aimed to form school accreditation standards for cycle two in basic education schools in the Sultanate of Oman. The descriptive approach was used in this study through the analysis of some International, Arabian, and GCC accreditation standards, and the literature associated to school accreditation and assessment standards. The outcome of this approach was used in deriving the best educational practices that fit with educational environment in cycle two schools in Oman. To achieve the objectives of the study were prepared questionnaire consisted of (10) axis represented a list of criteria for accreditation of school. Each criterion consisted of a group of procedural indicators which enables inferring the level of achieving the criterion which amounted (78) procedural indicators. After checking the instrument's reliability and validity, it was conducted on a sample of ( 490) persons. Representing administrative supervisors, assessment of school performance supervisors, School headmasters and headmistresses and their assistants and senior teachers in the following regions: Muscat, Al-Batina North, Al-Dakilya, Al-Sharqia North, and Dofar. Including supervisors in the circuit of developing schools performance in the directorate- general for human resources development in the Ministry of Education. The study found out the following standards for assessing and accrediting cycle two schools: strategic planning, management of human and financial resources, school educational environment, community participation, the school building, safety and security procedures, school curriculum and methods of teaching used, methods of evaluating students of academic achievement and results, laboratories and learning resource centers, student services and School's activities, and the school improvement plan. The results of the study showed a high degree of agreeing of the sample study on the standards' list, and the overall mean for the list was ( 4.36). Many recommendations and suggestions have been introduced according to the results of the study.
الملخص العربي
هدفت الدراسة الحالية إلى بناء معايير للاعتماد المدرسي لمدارس الحلقة الثانية بسلطنة عمان، حيث اتبعت الدراسة المنهج الوصفي من خلال تحليل بعض نماذج الاعتماد العالمية والعربية والخليجية، والأدبيات التربوية المرتبطة بمعايير تقويم واعتماد المدارس، ومن ثم اشتقاق أفضل الممارسات التربوية التي تتلاءم مع البيئة التعليمية والمدرسية لمدارس الحلقة الثانية بسلطنة عمان.
ولتحقيق أهداف الدراسة تم إعداد استبانة تكونت من (۱۰) محاور مثلت قائمة معايير الاعتماد المدرسي، يندرج تحت كل محور (معیار) مجموعة من المؤشرات الإجرائية التي يمكن أن يستدل من خلالها على مستوى تحقق المعيار والتي بلغت (۷۸) مؤشرا إجرائيا. وبعد التحقق من صدق وثبات الأداة تم تطبيقها على عينة مكونة من (490) فردا، يمثلون المشرفون الإداريون ومشرفوتقويم ومتابعة الأداء المدرسي، ومديرو ومديرات مدارس الحلقة الثانية ومساعديهم، والمعلمون والمعلمات الأوائل في مدارس کل من المحافظات التالية: مسقط، وشمال الباطنة، والداخلية، وشمال الشرقية، ومحافظة ظفار، بالإضافة إلى المشرفين التابعين لدائرة تطوير الأداء المدرسي بالمديرية العامة لتنمية الموارد البشرية بديوان عام الوزارة.
وقد خلصت الدراسة إلى وضع قائمة بالمعايير التالية لتقويم واعتماد مدارس الحلقة الثانية، وهي: التخطيط الاستراتيجي، إدارة الموارد البشرية والمالية)، البيئة المدرسية والمناخ التربوي، المشاركة المجتمعية، المبنى المدرسي وإجراءات الأمن والسلامة، المنهج الدراسي وطرق التدريس المتبعة، أساليب تقويم التحصيل ونتائج الطلبة، مصادر التعلم والمختبرات، الخدمات الطلابية والأنشطة المدرسية، خطة التحسين المدرسية).
أظهرت النتائج ارتفاع درجة موافقة أفراد العينة على قائمة المعايير، حيث بلغ المتوسط الحسابي العام للقائمة ككل (۶۶۳۹)، وانتهت الدراسة بمجموعة من التوصيات والمقترحات المتعلقة بالموضوع.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
السيابية, نعيمة بنت خلفان بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس.
2017
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
‫الأخزمية،, عصرية بنت ناصر بن علي.‬
جامعة السلطان قابوس
2013
الرسائل والأطروحات الجامعية
10
1
الجابرية, آمنة بنت جمعة بن سويدان.
جامعة نزوى
2019
الرسائل والأطروحات الجامعية
1
1
‫البرواني،, عبدالله بن سيف بن عدي.‬
جامعة السلطان قابوس
2010
الرسائل والأطروحات الجامعية
15
5
السالمية, حميدة بنت ماجد بن ضاوي.
جامعة نزوى.
2021
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
السيابية, بدرية بنت عبدالله بن خلفان.
جامعة السلطان قابوس
2009