وثيقة

تصور مقترح لتطوير أداء مديري مدارس التعليم الأساسي في إدارة الأزمات بمحافظة الداخلية في سلطنة عمان.

المعرف
الرقيشي, أحمد بن ياسر (2022). تصور مقترح لتطوير أداء مديري مدارس التعليم الأساسي في إدارة الأزمات بمحافظة الداخلية في سلطنة عمان (رسالة ماجستير، جامعة نزوى، نزوى، عمان).
عناوين أخرى
A proposed to develop the performance of basic education school principals in crisis management in Al Dakhiliyah Governorate, Sultanate of Oman
الناشر
جامعة نزوى.
ميلادي
2022
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The current study aimed to prepare a proposed scenario for developing the performance of basic education school principals in managing crises in Al Dakhiliyah Governorate in the Sultanate of Oman. To achieve the goal of the study, the researcher relied on the descriptive approach, in studying the reality of school principals' performance in the field of crisis management, and relied on the future studies approach in building the proposed scenario. To collect information and field data, the researcher developed a questionnaire consisting of six areas, which was applied to a representative sample of the original community consisting of (86) male and female directors in Al Dakhiliyah Governorate. The study reached a set of results, the most important of which are: The degree of performance of principals of basic education schools in crisis management in the Governorate of Al Dakhiliyah in the Sultanate of Oman is great, with the highest degree of communication domain, and the lowest is planning domain, with the medium degree. The domains of direction and organization were a large degree, while the domains of decision-making and evaluation got a medium degree. The results also showed no statistically significant differences at the significance degree (a ≤0.05) in six crisis management aspects attributed to the variables of sex and administrative experience, and there are no statistically significant differences at the significance degree (a ≤0.05) in the aspects of planning, communication, and crisis management as a whole attributed to the variable of academic qualification. There are also no statistically significant differences at the significance degree (a ≤0.05) in the organization and guidance aspects in favor of the holder of Masters and higher degrees. There are statistically significant differences at the significance degree (a ≤0.05) in the aspects of decision making and assessment in favor of the holder of bachelor and lower degrees. In light of the study results, the researcher recommends making use of the proposed conceptualization in developing the performance of the school principals in crisis management, especially at the level of, Ad Dakhiliyah Governorate, and at the level of the Ministry of Education in general.
الملخص العربي
هدفت الدراسة الحالية الى إعداد تصور مقترح لتطوير أداء مديري مدارس التعليم الأساسي في إدارة الأزمات بمحافظة الداخلية في سلطنة عمان. ولتحقيق هدف الدراسة اعتمد الباحث على المنهج الوصفي، في دراسة واقع أداء مديري المدارس في مجال إدارة الأزمات، كما اعتمد على منهج الدراسات المستقبلية في بناء التصور المقترح. ولجمع المعلومات والبيانات الميدانية، فقد طوّر الباحث استبانة مكونة من ستة مجالات، حيث طبقت على عينة ممثلة للمجتمع الأصلي مكونة من (86) مدير ومديرة بمحافظة الداخلية.
وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج، أهمها: أن درجة أداء مديري مدارس التعليم الأساسي في إدارة الأزمات بمحافظة الداخلية في سلطنة عمان كبيرة، جاء في أعلاها مجال الاتصال بدرجة كبيرة، وفي أدناها مجال التخطيط بدرجة متوسطة. كما جاء كل من مجالي التوجيه والتنظيم بدرجة كبيرة، في حين حصل مجال اتخاذ القرار والتقويم على درجة متوسطة.
كما أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة a ≤ 0.05)) في مجالات إدارة الأزمات الستة تعزى لمتغير الجنس، والخبرة الإدارية، وكذلك عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة a ≤ 0.05)) في مجالي التخطيط والاتصال و إدارة الأزمات ككل تعزى لمتغير المؤهل العلمي، وكذلك عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى الدلالة a ≤ 0.05)) في مجال التنظيم ومجال التوجيه لصالح حملة الماجستير فأعلى، في حين توجد فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى الدلالة a ≤ 0.05)) في مجال اتخاذ القرار ومجال التقويم لصالح حملة البكالوريوس فاقل.
وفي ضوء نتائج الدراسة يوصي الباحث بالاستفادة من التصور المقترح في تطوير أداء مديري المدارس في إدارة الأزمات على مستوى محافظة الداخلية بشكل خاص، وعلى مستوى وزارة التربية والتعليم بشكل عام.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
العريمية، محفوضة بنت سالم بن جمعة.
جامعة نزوى
2011
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
المقبالية،جوخة بنت سعيد بن سليمان.
جامعة نزوى
2014
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
السعدي، عدنان بن جمعة بن العبد.
جامعة نزوى
2015
الرسائل والأطروحات الجامعية
7
0
الشكيلي، سالم بن سعيد بن سالم.
جامعة نزوى
2010
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
السيابية، دلال بنت علي بن ناصر.
جامعة نزوى
2011