وثيقة
تصورات المعلمين حول التعليم المدمج وعلاقته بتنشيط الدافعية لطلبة ما بعد التعليم الأساسي بمحافظة جنوب الشرقية في سلطنة عمان.
المصدر
رسالة ماجستير
عناوين أخرى
Teachers' perceptions About blended learning and its relationship to activating motivation for post-basic education students in South Al Sharqiyah Governorate in the Sultanate of Oman.
الدولة
عمان.
مكان النشر
إبراء
الناشر
جامعة الشرقية
ميلادي
2024-02-27
نوع الرسالة الجامعية
رسالة ماجستير
الملخص الإنجليزي
The aim of the current study was to monitor teachers' opinions on blended learning
and its relationship to student motivation. The researcher employed a descriptive
correlational methodology. The study community comprised teachers from South Al
Sharqiyah Governorate. The study sample consisted of 270 randomly selected teachers. The
researcher used questionnaires as a tool to collect data regarding teachers' perceptions of
blended learning and their perceptions of motivation activation after standardization. The
study reached several conclusions, including that the majority of teachers in South Al
Sharqiyah Governorate schools in Oman agree on the necessity of implementing blended
learning strategies. Furthermore, it highlighted the necessity of equipping teachers with
blended learning strategic skills through appropriate laboratory facilities and software and
material resources. Study suggestions included assessing the effectiveness of blended
learning environments across different subjects and educational stages, as well as measuring
the impact of interaction between blended learning methods and styles on various learning
outcomes for post-basic education students in schools in Oman. In light of the results, the
study presented a set of recommendations and proposals.
الملخص العربي
هدفت الدراسة الحالية إلى رصد آراء المعلمين حول التعلم المدمج وعلاقته بدافعية الطلاب. استخدم الباحث المنهج الوصفي الارتباطي. تألف مجتمع الدراسة من معلمي محافظة جنوب الشرقية. تكونت عينة الدراسة من 270 معلماً تم اختيارهم عشوائياً. استخدم الباحث الاستبيانات كأداة لجمع البيانات المتعلقة بتصورات المعلمين حول التعلم المدمج وتصوراتهم عن تفعيل الدافعية بعد التقييس. توصلت الدراسة إلى عدة استنتاجات، منها أن غالبية المعلمين في مدارس محافظة جنوب الشرقية في عمان يتفقون على ضرورة تطبيق استراتيجيات التعلم المدمج. كما أكدت الدراسة على ضرورة تزويد المعلمين بمهارات استراتيجية التعلم المدمج من خلال توفير مرافق المختبرات المناسبة والبرمجيات والموارد المادية. شملت اقتراحات الدراسة تقييم فعالية بيئات التعلم المدمج عبر المواد الدراسية والمراحل التعليمية المختلفة، بالإضافة إلى قياس تأثير التفاعل بين أساليب التعلم المدمج على مختلف نتائج التعلم للطلاب في مرحلة التعليم ما بعد الأساسي في مدارس عمان. في ضوء النتائج، قدمت الدراسة مجموعة من التوصيات والمقترحات.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية