وثيقة
تصورات دارسي اللغة العربية الصينيين في الأردن للتعلم الإلكتروني في ظل جائحة كورونا (كوفيد -19).
المعرف
DOI: http://dx.doi.org/10.53543/jeps.vol16iss2pp180-193
المصدر
مجلة الدراسات التربوية والنفسية، مج. 16، ع. 2، ص. 180-193.
المساهمون
تونغ، ما., مؤلف
عناوين أخرى
Perceptions of Chinese Arabic language students in Jordan of online learning during the Covid-19 pandemic.
الدولة
عمان.
مكان النشر
مسقط
الناشر
كلية التربية، جامعة السلطان قابوس.
ميلادي
2022-04-22
اللغة
العربية.
الموضوع
الملخص الإنجليزي
This study aimed at investigating the perceptions of Chinese Arabic language students in Jordan of online learning during the Covid-19 pandemic, and whether it differs according to the variables: gender, class level, and GPA. To achieve the aims of the study, an online learning perceptions scale was used. The scale consisted of 22 items distributed into four dimensions: learning management system, social interaction, language skills development, and pedagogical purposes. The sample of the study consisted of 120 Chinese students enrolled in bachelor program in Arabic language and its arts in Jordanian and Yarmouk Universities. The results of the study revealed that the perceptions of Chinese Arabic language students in Jordan of online learning during the Covid-19 pandemic were neutral, and their perceptions did not differ according to the variables of gender, class level, and GPA.
ISSN
Online: 2521-7046
Print: 2218-6506
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى الكشف عن تصورات دارسي اللغة العربية الصينيين في الأردن للتعلم الإلكتروني في ظل جائحة كورونا (كوفيد-19)، وما إذا كان هناك فروق في تصوراتهم تبعًا لمتغيرات: الجنس، والمستوى الدراسي، والمعدل التراكمي. ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم مقياس التصورات للتعلم الإلكتروني مكون من 22 فقرة موزعة إلى أربعة مجالات: نظام إدارة التعلم، والتفاعل الاجتماعي، وتنمية المهارات اللغوية، والأغراض البيداغوجية. تكونت عينة الدراسة من 120 دارسًا ودارسة من الطلبة الصينيين الملتحقين ببرنامج بكالوريوس اللغة العربية وآدابها في الجامعة الأردنية وجامعة اليرموك. أظهرت نتائج الدراسة أن تصورات دارسي اللغة العربية الصينيين في الأردن للتعلم الإلكتروني في ظل جائحة كورونا محايدة، وأنه لا توجد فروق دالة إحصائيًا في تصوراتهم تبعًا لمتغيرات الجنس، والمستوى الدراسي، والمعدل التراكمي.
قالب العنصر
مقالات الدوريات