وثيقة

تصورات معلمي الدراسات الاجتماعية في سلطنة عمان حول الاستدامة، واتجاهاتهم نحو تضمين أولوية البيئة والموارد الطبيعية في رؤية عمان 2040.

المصدر
رسالة ماجستير
الدولة
عمان.
مكان النشر
مسقط
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2023
اللغة
العربية
نوع الرسالة الجامعية
رسالة ماجستير
الملخص الإنجليزي
his study aims to measure the perceptions of social studies teachers in relation to sustainability and their attitudes towards including the priority of the environment and natural resources, as stated by the vision of Oman 2040, in the social studies curricula for grades (5-12). The researcher employed the descriptive approach and the sample included (339) male and female teachers of social studies in the governorates of Muscat, North Al- Batinah, Al-Dakhiliyah, North Sharqiyah, Al-Dhahirah, and Dhofar. The researcher applied two tools to carry out this study: a scale to measure grades (5-12) social studies teachers' perceptions of sustainability and a scale to measure those teachers' attitudes towards including the priority of the environment and natural resources in social studies curricula according to Oman Vision 2040. The scale measuring the perceptions consists of eight factors and 38 items whereas the scale investigating the attitudes includes seven goals regarding prioritizing the environment and natural resources. The arbitrators confirmed the validity of the two tools and the reliability of the tools was verified using Cronbach's alpha as the stability coefficient for the perception test reached (0.81), and for the attitudes was (0.80). The study concludes that the general average of social studies teachers' perceptions of sustainability was high with an arithmetic mean reaching (3.56). Moreover, the results shows that the median for the attitudes towards including the priority of the environment and natural resources of Oman Vision 2040 in the social studies curricula for grades (5-12) ranged between (2-5) and that the most frequent median was related to three objectives regarding prioritizing the environment and natural resources. In relation to the variables of gender and specialization, the results indicates that there were no statistically significant differences at a significance level of (0.05 ≥ α) concerning the perceptions of grades (5-12) social studies teachers towards sustainability in regard to all factors. Furthermore, the value of the Spearman coefficient for the perceptions of social studies teachers for grades (5-12) towards sustainability in general and their attitudes towards including the priority of the environment and natural resources of Oman Vision 2040 in the social studies curricula, the correlation level ranged between (0.07-0.11). In light of the previous results, the researcher recommends developing social studies curricula in line with the goals of the sustainable development and the priority of the environment and natural resources according to Oman’s Vision 2040 through the implementation of workshops in cooperation between the Oman Vision Implementation Office and the Ministry of Education in order to raise the level of knowledge and awareness of the objectives of the vision. The researcher also recommends preparing a training program for social studies teachers that meets the needs of teachers in the field of developing tools and methods of teaching in relation to sustainable development and natural resources. Keywords: sustainability, sustainable development, Oman vision 2040.
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى قياس تصورات معلمي الدراسات الاجتماعية تجاه
الاستدامة واتجاهاتهم نحو تضمين أولوية البيئة و الموارد الطبيعية كما وردت في رؤية عمان 2040 في مناهج الدراسات الاجتماعية
الصفوف (5-12). واستخدم الباحث المنهج الوصفي والعينة المتضمنة (339) معلماً ومعلمة للدراسات الاجتماعية في محافظات مسقط وشمال الباطنة ، والداخلية وشمال الشرقية والظاهرة وظفار.
وتوصلت الدراسة إلى أن المتوسط العام لتصورات معلمي الدراسات الاجتماعية
وكانت درجة الاستدامة مرتفعة بمتوسط حسابي بلغ (3.56). وعلاوة على ذلك، النتائج
ويبين أن المتوسط للاتجاهات نحو تضمين أولوية البيئة و الموارد الطبيعية لرؤية عمان 2040 في مناهج الدراسات الاجتماعية للصفوف (5-12)
وتراوحت بين (2-5) وأن الوسيط الأكثر شيوعاً كان متعلقاً بثلاثة أهداف
فيما يتعلق بإعطاء الأولوية للبيئة والموارد الطبيعية.
أما بالنسبة لمتغيري الجنس والتخصص فقد أشارت النتائج إلى وجود ذلك
ولم تكن هناك فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05 ≥ α) فيما يتعلق
تصورات معلمي الدراسات الاجتماعية للصفوف (5-12) نحو الاستدامة تجاه الجميع
عوامل. علاوة على ذلك، فإن قيمة معامل سبيرمان للتصورات الاجتماعية
دراسة معلمي الصفوف (5-12) نحو الاستدامة بشكل عام واتجاهاتهم
نحو تضمين أولوية البيئة والموارد الطبيعية في رؤية عمان 2040
وفي مناهج الدراسات الاجتماعية تراوح مستوى الارتباط بين (0.07-0.11).
وفي ضوء النتائج السابقة يوصي الباحث بتطوير الدراسات الاجتماعية
مناهج دراسية تتماشى مع أهداف التنمية المستدامة وأولوية التعليم
البيئة والموارد الطبيعية وفق رؤية عمان 2040 من خلال
تنفيذ ورش عمل بالتعاون بين تنفيذ رؤية عمان
مكتب ووزارة التربية والتعليم من أجل رفع مستوى المعرفة والوعي
من أهداف الرؤية. كما يوصي الباحث بإعداد برنامج تدريبي
لمعلمي الدراسات الاجتماعية بما يلبي احتياجات المعلمين في مجال تطوير الأدوات
وطرق التدريس فيما يتعلق بالتنمية المستدامة والموارد الطبيعية.
الكلمات المفتاحية: الاستدامة، التنمية المستدامة، رؤية عمان 2040
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
4
0
الصلتية، ماجدة.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2021-12-01
مقالات الدوريات
6
0
السالمية، موزة بنت راشد بن أحمد.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2021-05-01
مقالات الدوريات
5
0
جامعة السلطان قابوس. عمادة البحث العلمي.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2021-05-01
مقالات الدوريات
5
0
نصر، صبحي.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2021-05-01
مقالات الدوريات
4
0
زكري، سليم.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2022-12-01
مقالات الدوريات
5
0
اليعربي، علي بن سلام.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2023-12-01